ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار جامعه جهانی به جمهوری اسلامی

رئیس جمهور فرانسه سفر خود به ایران را به تعویق انداخت. دولت آمریکا تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران را در دستور کار قرار داده و سازمان ملل هم خواهان منع خشونت شده.

دامنه اعتراضات سراسری که هفته گذشته با خواسته‌های اقتصادی در استان خراسان آغاز شد، هر روز گسترش بیشتری پیدا می‌کند. شعارها رادیکال‌تر و گرایش به خشونت در هر دو سوی درگیری آشکارتر می‌شود. شامگاه گذشته، در هفتمین روز  اعتراضات سراسری، چندین شهر ایران ناآرام بود. قبل از تاریک شدن هوا، گروه پرشماری از مردم ملایر به خیابان‌ها آمدند و سپس مسجد سلیمان، اهواز، جوق‌آباد، سبزوار و دزفول هم ناآرام شد. گزارش‌های تأیید نشده‌ای از تظاهرات ضد حکومتی در لنجان، خرم‌آباد، ایذه، خمینی‌شهر و آبادان نیز منتشر شده است. به رغم فضای کاملاً امنیتی در پایتخت، تجمعاتی در میدان انقلاب تهران هم برگزار شد. واکنش‌های بین‌المللی به اعتراضات سراسری در ایران هم گسترده است.

تظاهرات سراسری در ایران (عکس: آرشیو)

تعویق سفر رئیس جمهور فرانسه به ایران

امانوئل مکرون که قرار بود در ژانویه ۲۰۱۸ به عنوان نخستین رئیس جمهور فرانسه از صدر انقلاب تاکنون به ایران سفر کند، سفر خود را به تعویق انداخت.

به گزارش خبرگزاری رویترز مکرون بر ضرورت حفظ کانال گفت‌وگوهای دیپلماتیک با ایران تأکید کرده است. رییس جمهور فرانسه هشدار داده که لحن اظهاراتی که از سوی آمریکا، اسرائیل و عربستان علیه ایران بیان می‌شود، ممکن است به جنگ بینجامد:

«خط رسمی که متحدان ما، یعنی آمریکا، اسرائیل و عربستان دنبال می‌کنند از برخی لحاظ‌‌، راهی‌ست که ما را به سمت جنگ [با ایران] می‌کشاند. برخی چنین خطی را آگاهانه در پیش گرفته‌اند.»

تحریم‌های تازه علیه ایران برای نقض حقوق بشر

ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که قصد دارد اطلاعاتی درباره افراد و سازمان‌هایی که در سرکوب معترضان ایرانی دست داشته‌اند را گردآوری کند با این هدف که این اشخاص و سازمان‌ها را تحت تحریم‌های اقتصادی قرار دهد.

یک مقام دولتی آمریکا که نامش افشا نشده روز گذشته گفته است دولت آمریکا قصد دارد این افراد را در فهرست تحریم‌های اقتصادی قرار دهد. در همان حال کمتر از دو هفته آینده، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می‌بایست درباره اعمال تحریم نفت ایران در چارچوب برجام تصمیم خود را اعلام کند. رئیس جمهور آمریکا روز گذشته برای چندمین بار حمایت خود را از مردم ایران اعلام کرد:

 «برای مردم ایران که در تلاش‌اند دولت‌شان را از دست فاسدها پس بگیرند احترام زیادی قائلم. در موقع مقتضی شاهد حمایتی بزرگ از سوی ایالات متحده خواهید بود.»

کاخ سفید در حال بررسی تحریم اشخاص حقیقی یا حقوقی‌ست که حقوق بشر را در ایران نقض می‌کنند و با سانسور اینترنت مانع از برگزاری تجمعات اعتراضی می‌شوند. یک مقام دولت آمریکا که نامش افشا نشده، گفته است:

«آمریکا از تمامی منابعی که در اختیار دارد استفاده می‌کند تا به اطلاعات لازم [در زمینه نقض حقوق بشر و سانسور در ایران]  دست پیدا کند. می‌خواهیم بدانیم چه کسانی مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند و چه کسانی از خشونت برای سرکوب معترضان استفاده می‌کنند. بعد این اطلاعات را می‌توانیم به ماشین طراحی تحریم‌های خود بدهیم.»

فراخوان سازمان ملل به پرهیز از اعمال خشونت

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، از ایران خواسته است برای جلوگیری از گسترش خشونت‌ها، نیروهای امنیتی را مهار کند و به حق آزادی بیان معترضان و تجمع مسالمت‌آمیز احترام بگذارد.

در تظاهرات سراسری در ایران دست کم ۲۲ نفر کشته و بیش از هزار نفر بازداشت شده‌اند. خبرگزاری تسنیم تصاویری از معترضان را منتشر کرده و از مردم خواسته است در شناسایی آن‌ها به مقامات اطلاعاتی کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، زید رعد الحسین با انتشار بیانیه‌ای خواهان انجام «تحقیقات جامع، مستقل و بی‌طرفانه درباره اقدامات خشونت‌بار» برای سرکوب معترضان در ایران شده است.

«صدای معترضان باید شنیده شود. مقامات باید اطمینان حاصل کنند که تمام نیروهای امنیتی به صورت متناسب و فقط در صورت نیاز و کاملا در چارچوب قوانین بین‌المللی عمل می‌کنند.»

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز از کشته شدن معترضان ایرانی در جریان تظاهرات اعتراضی در هفت روز گذشته اظهار تأسف کرده و با انتشار بیانیه‌ای از جمهوی اسلامی خواسته است که از اعمال خشونت بیشتر علیه معترضان بپرهیزد.

دیدبان حقوق بشر نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار خویشتن‌داری مقام‌های ایرانی شده و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است در مورد علت مرگ معترضان تحقیق کند.

در همین زمینه: مجموعه مطالب زمانه درباره برآمد جنبش اعتراضی (از دی‌ماه ۱۳۹۶)

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقت دروغ

    تقریبا همه تجار بعد از انقلاب در ایران ماموران و وابستگان این نظام هستند، اینها نفوذی های نظام هستند که حتا در چهره اپوزیسیون هستند. این نظام اجازه نمیدهد غیر خودی ملیاردر شود. پس بدانید ان تجار چند میلیون دلاری همگی از خودی های این نظام هستند که ثروتشان از غارت بیت المال ایران به دست اوردند و همه پول ها دزدی است. راه مقاله به این دزدان به ظاهر تاجر هم راحت است، کافیست شرط کنند تا مدرک بر عدم وابستگی به نظام و حکومت ارائه نکردند حق تجارت با دنیا ندارند، بایست کارت شناسیی مخصصو از نهادهیا حققو بشری و قانونی دنیا سکولار داشته بانشد تا از تجرا بخش خصوصی حقیقی سالم بازشناسی شوند. اهر میلیون دلاری که زا ایارن میاید در مظان دزدی است مگر اثبات کند. از دزدخانه ایران حتی یک درصد بعید است سرمایه دار پاک دست بیاید! بعید است حتی یک رددص این کسانی ملیونها دلار از ایارن خارج گکرده ان د پولشان حلال بادش. این اقازاده ها در غرب وشرق یسکولار و درکشورهای عربی سرمایه گذاری کرده اند، همگی دزد هستند! محال ممکن است اینها پول از راه حالال بدست اورده باشند. بدبختها من خبر دارم از محافل این اخوندها که میگویند فعلا از کره شمالی چین کمونیست و بقیه کفار استفاده ابزاری میکنم و بوزدی به سراغ یکایک انها میرویم. اینها دارند برای امپراتوری جهانی نظام ولایی برنامه میرند و عمل میکنند. حالا خودتا به تجاهل بزنید. مردم ایران و منطقه تنها قربانی این رژیم سفاک جناینکار نخواهد بود. عمده این پول ها خرج ایدئولوژی و میلیتاریسم ترویسم بین المللی نظام ولایی میشود. تحرمی اقتصادی برای اکثر مردم ایران فرقی نیمکند. فقط آخور رانتخوارن کم مکیند. حمله نظامی آخرین راه حل است. این نظام فقط با حمله نظامی خارجی قابل سرنگونی است.

  • حقیقت دروغ

    سرمایه داری حاکم بر دنیای سکولار (چین کمونیستی، روسیه مافیایی، اروپای لیبرال، امریکای جمهوری خواه، اسرائیل یهودی و...) همگی حاضرند با نظام تئوکراسی دینی ولایی ایران مماشات کنند. بعد یک هفته کشتار وسرکوب دموکراسی-آزادی خواهان که شعارهایشان ضد دیکتاتوری و ضد نظام تئوکراسی تروریست است، اثبات کرد نه چین و روسیه جنایتکار ضد بشری کاسب پبشه و نه مدعیان فقط لفاظ اورپایی و نه ترامپ حراف و نه حتی اسرائیل و نه اعراب سنی، هیچ کدام قصد ندارند حمایت عملی از مردم ایران کنند!!! مشتی لفاظی و اداهای دیپلماتیک منزجرکننده! همه شان منتظرن هیولای داشیعه مردم سرکوب کند دوباره معامله شورع کنند با شیطان داشیعه! پس سزای ملتهای چین روسیه و اروپا و امریکا و اسرائیل و کشورهای مسلمان سنی است ضربات کوبنده و نابود کننده نظام ولایی و تروریسم تئکراسی در سالهای آینده دریافت کنند. کسانی صدها ملیارد دلار به ماشین جنایت و تروریسم نظام ولایی تزریق کرده اند. این دو میلیون بشکه نفت ایران را عربستان و بقیه کشورهای صادرکننده نفت میتوانند جبران کنند، اما سرمایه داری حاکم بر جهان سکولار تنها چیزی برایش اهمیت ندارد اخلاف و حقوق بشر است. ننگ بر جهان سکولار که اسیر سرمایه دارهای خوناشام ضد بشری هستند که حاضر با شیطان تئوکراسی ایران معامله کنند. خیالتان راحت نباشد، بزودی ایران صد بار بدتر کره شمالی خواهد شد. غیرمستقیم و با تحلیل حرفهای مردم اخبار موثقی دارم این نظام توسط عوامل نفوذی مواد زباله اتمی نیروگاه از اسیای میانه وارد کرده است و در مخازن و مقرهای سپاه دارد پلونیوم پالایش میکند. که دارد موشکهای قاره پیما میسازد، که که دارد زیردیایی اتمی میسازد و فناوری اش از کره شمالی و شوروی سابق وارد کرده و حتی نمونه اولیه راکتورهای هسته کوچک ساخته. بدهید این دلارها را به این رژیم ضد بشری ولایی. اجازه دهید حیات ننگین این نظام ادامه یابد و بزودی به سراغ شما سکولارهای خائن خواهد امد از جمله چین و روسیه و اروپایی های کاسبکار!