ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجلاس فوق‌العاده شورای امنیت اعتراضات سراسری را به بحث می‌گذارد

به درخواست آمریکا و به رغم مخالفت روسیه در شورای امنیت نقض آزادی بیان و آزادی تجمعات در ایران به بحث گذاشته می‌شود. سنای آمریکا هم قطعنامه‌ای را آماده کرده.

شورای امنیت سازمان ملل  در یک اجلاس فوق‌العاده تظاهرات سراسری در ایران را به بحث می‌گذارد. دو روز پیش نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد درخواست تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای امنیت را مطرح کرده بود. غلامعلی خوشرو، نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دولت آمریکا را به مداخله‌جویی در امور ایران متهم کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل (عکس: آرشیو)

اجلاس فوق‌العاده سازمان ملل درباره تظاهرات خیابانی در ایران به درخواست آمریکا ساعت ۱۵ (به وقت محلی)  روز جمعه ۵ ژانویه/ ۱۶ دی در نیویورک برگزار می‌شود. دولت آمریکا در روزهای گذشته از نقض آزادی بیان و آزادی تجمعات در ایران و برخوردهای خشونت‌آمیز با معترضان اظهار نگرانی کرده بود. دو روز پیش نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره ضرورت بررسی اوضاع ایران گفته بود:

«سازمان ملل متحد باید در روزهای پیش رو، صدای اعتراض خود را بالا ببرد. در روزهای آینده، آمریکا خواهان برگزاری نشست اضطراری سازمان‌ملل برای رسیدگی به اوضاع ایران، هم در نیویورک و هم در شورای حقوق بشر این سازمان در ژنو خواهد شد.»

روسیه با درخواست آمریکا برای برگزاری اجلاس فوق‌العاده شورای امنیت مخالفت کرده است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفته بود برگزاری اجلاس فوق‌العاده درباره حوادث ایران «زیانبار و تخریب‌کننده» است و علاوه بر این بررسی تظاهرات خیابانی در ایران وظیفه شورای امنیت نیست.

شورای امنیت ۱۵ عضو دارد. هرگاه ۹ عضو با برگزاری اجلاس فوق‌العاده درباره یک موضوع موافقت کنند، اجلاس برگزار می‌شود. مخالفان حق وتو ندارند.

نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای که روز گذشته به آنتونیو گوترش نوشت ادعا کرد که جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی، حق اعتراضات، تظاهرات و تحصن‌ها را به رسمیت می‌شناسد، اما، در همان حال از «حق و امنیت» شهروندان ایرانی علیه «اقدامات خشونت‌بار و خرابکارانه» دفاع می‌کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل جمهوری اسلامی را دعوت به خویشتنداری کرده و گفته است که از نقض حقوق بشر در ایران نگران است.

عفو بین‌الملل هم پنجشنبه ۱۵ دی با انتشار بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی خواسته که حق مردم برای «اعتراض صلح‌آمیز» را تضمین کند و از شکنجه و آزار بازداشت‌شدگان خودداری کند.

موج تازه‌ای از بازداشت‌ مخالفان و فعالان دانشجویی ایران را فراگرفته است. در روزهای گذشته بیش از هزار نفر از مخالفان بازداشت شده‌اند. عفو بین‌الملل همچنین خواهان تحقیق درباره گزارش‌هایی پیرامون به‌کارگیری غیرقانونی سلاح گرم علیه معترضان غیر مسلح شده است. طبق آماری که جمهوری اسلامی ارائه داده در اعتراضات سراسری دست‌کم ۲۲ نفر کشته شده‌اند.

در همان حال باب کورکر رییس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا همراه با باب کاردن، سناتور دموکرات برای حمایت از معترضان ایرانی قطعنامه‌ای را در سنای آمریکا طرح کرده‌اند. در این قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران محکوم شده است.

دولت آمریکا همچنین اعلام کرده که در نظر دارد صدا و سیمای جمهوری اسلامی و اشخاصی را که در سرکوب معترضان نقش داشته‌اند و به سانسور اینترنت در ایران کمک می‌کنند شناسایی کند و آن‌ها را در فهرست تحریم‌های اقتصادی قرار دهد.

در همین زمینه: مجموعه مطالب زمانه درباره برآمد جنبش اعتراضی (از دی‌ماه ۱۳۹۶)

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.