ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عقب‌نشینی دولت و مجلس: «انرژی گران نمی‌شود»

اعتراض‌ به گرانی‌ها حالا مجلس و دولت را برای بررسی بودجه محتاط‌تر کرده. نه حقوق نمایندگان افزایش می‌یابد و نه بهای آب و برق و گاز.

در ادامه مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، یک عضو هئیت رئیسه مجلس می‌گوید: بهای برق، آب و گاز یک ریال هم گران‌تر نخواهد شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌گوید: قیمت حامل‌های انرژی یک ریال هم گران نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، «ایسنا»، غلامرضا کاتب عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی صبح جمعه ۱۵ دی عضو از عدم افزایش حقوق نمایندگان مجلس در سال آینده خبر داد.

پیشتر منابع خبری از افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان در سال آینده خبر داده بودند. کاتب گفت که مجلس «به هیچ عنوان در سال آتی حقوق نمایندگان را افزایش نخواهد داد». او همچنین در باره افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان دولت گفت که این افزایش شامل کسانی خواهد شد که حقوق کمتر از چهار میلیون دریافت می‌کنند.

افزایش حقوق نمایندگان مجلس و بودجه برخی از نهادهای مذهبی و حکومتی در روزهای گذشته با انتقاد و اعتراض‌های فراوانی روبرو شده بود. دولت در لایحه بودجه پیشنهادی همزمان با افزایش اعتبار بنیادها و نهادهای حکومتی، پیش‌بینی کرده است که قیمت حامل‌های انرژی نیز  ۲۵ تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

عضو هیئت رئیسه مجلس اما افزایش قیمت آب، برق و گاز را «بر خلاف مصالح مردم و کشور» دانست و گفت که براساس تصمیم کمیسیون تلفیق «بهای برق، آب و گاز در سال پیش‌رو یک ریال هم اضافه نمی‌شود».

او افزایش قیمت سایر کالاها را هم «چالش‌برانگیز» خواند و گفت که هیئت وزیران با شناختی که از وضعیت اقتصادی دارد، «از تصمیم‌های چالش‌برانگیز اجتناب می‌کند.»

پیش از این نیز رئیس کمیسیون انرژی مجلس از عدم موافقت این کمیسیون با افزایش بهای بنزین در سال آینده خبر داده بود. دولت جمهوری اسلامی در لایحه بودجه سال آینده قیمت بنزین را ۱۵۰۰ تومان تعیین کرده است. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از کمیسیون تلفیق بودجه خواسته است که در تعیین نرخ بنزین برای سال آینده، شرایط اقتصادی مردم را در نظر بگیرد.

دخالت دولت در بازار: برنج گران‌تر نخواهد شد

در خبر دیگری در پیوند با افزایش قیمت کالاها در ایران، یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت  دولت اجازه نخواهد داد قیمت برنج گران‌تر شود.

قیمت برنج وارداتی در بازار ایران طی یک ماه گذشته حدود ۱۰ درصد گران‌تر شده است. سیف به خبرگزاری «مهر»  گفت که در صورت تداوم گرانی برنج، برنج ذخیره شده در بازار توزیع خواهد شد.

او افزایش نزدیک به ۸۰۰ تومان یک کیلوگرم برنج وارداتی را ناشی از نرخ ارز دانست. به گفته سیف، واردات برنج از دو ماه پیش با نرخ ارز بازار آزاد انجام می‌شود. پیش از این واردات برنج با نرخ ارز مرکز مبادلات ارزی صورت می‌گرفت.

در ادامه کنترل قیمت کالاهای مصرفی، ستاد تنظیم بازار هم از کنترل قیمت تخم‌مرغ طی روزهای گذشته خبر داد. بهای تخم‌مرغ در هفته‌های گذشته به حدود ۲۰ هزار تومان برای یک شانه ۳۰ عددی رسید.

این ستاد اما ۱۰ دی با صدور اطلاعیه‌ای قیمت یک عدد تخم مرغ را ۴۲۰ تومان و هر یک شانه ۳۰ عددی را ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد.

پیش از این نیز رئیس دولت جمهوری اسلامی مصوبه افزایش نرخ نان را به حالت تعلیق درآورد. ستاد تنظیم بازار مصوب کرده بود که بهای نان از ابتدای آذر امسال ۱۵ درصد افزایش یابد.

روند افزایشی قیمت کالاهای مصرفی و به ویژه مواد خوراکی و آشامیدنی در سال‌های گذشته به کاهش مصرف خانوارها انجامیده است. بر اساس گزارش نهادهای دولتی سفره خانوارها در سال‌های گذشته نزدیک به ۳۸ درصد کوچک‌تر شده است.

بیشتر بخوانید:

«شرایط اقتصادی برای افزایش قیمت بنزین مهیا نیست»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    تا دیروز مصالح مردم یادتون نبود حالا که پایه های نظام به لرزه افتاده به یاد مصالح مردم افتادید. شماها اگر ذره ای شرف دارید و نماینده مردم هستید همین الان با جنش مردم ایران اعلام همبستگی کنید و خواهان رفراندم تعیین نطام آینده تحت نظارت سازمان ملل بشوید . در صورت عدم قبول نظام به یک رفراندم عادلانه استعفای دستجعی یا فردی. وقت موضعگیری الان است یا با مردم و نجات جان خود یا همراهی با نظام وسرکوب امتیازاتی که کسب کردهاید. آلترناتیو دیگری وجود ندارد.