ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمایت مولوی عبدالحمید از اعتراضات سراسری در ایران

امام جمعه اهل تسنن زاهدان بدون آن‌که اعتراضات سراسری اخیر را به کشورهای خارجی نسبت دهد از مسئولان حکومتی خواست که صدای معترضان را بشنوند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل تسنن زاهدان در نماز جمعه این شهر از خواسته‌های مردم معترض که در روزهای اخیر به خیابان‌ها آمده‌اند حمایت کرد و گفت مردم خواهان «تغییرات» هستند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل تسنن زاهدان

مولوی عبدالحمید، جمعه ۱۵ دی در نماز جمعه زاهدان گفت: «بسیاری از سیاست‌ها و قوانین در شعبه‌ها و شئونات مختلف نیاز به تغییر دارند. بسیاری از قوانین تجربه‌ شده‌اند که پاسخگوی نیاز جامعه نیستند و نیاز به اصلاح دارند. هر قانونی که نتواند مشکلات مردم را حل کند و مانعی بر مسیر حل مشکلات ایجاد کند باید تغییر داده شود.»

او با اشاره با اعتراضات سراسری اخیر مردم گفت: «مسئولان امر باید به تجمعات و راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیزی که این‌ روزها در کشور در جریان است توجه کنند و حرف معترضان را بشنوند.»

اعتراضات سراسری در شهرهای ایران از پنج‌شنبه ۷ دی آغاز شد و تا روز پنج‌شنبه ۱۴ دی ادامه داشته است. بر اساس آمار رسمی جمهوری اسلامی شمار کشته‌شدگان در این اعتراضات به دست‌کم ۲۱ نفر رسیده‌ و ۱۷۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

مقامات حکومتی ایران تلاش دارند تا این اعتراضات را کار «اغتشاشگران» و «آشوب‌طلبانی» بنامند که از سوی کشورهای خارجی، از جمله آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند. در نماز جمعه امروز نیز اکثر امام جمعه‌ها بر همین مواضع مسئولان حکومتی تأکید کردند.

مولوی عبدالحمید در این‌باره از مردم خواسته است تا ضمن بیان خواسته‌های خود از خشونت پرهیز کنند و خواسته‌های خود با «حفظ آرامش» مطرح کنند.

«رفع تبعیض»؛ خواسته ۴۰ ساله جامعه اهل سنت

امام جمعه زاهدان همچون گذشته از تبعیضات بر اهل تسنن سخن گفت و خواستار «رفع تبعیض» از آن‌ها شد. او گفت: «جامعه اهل‌سنت ۴۰ سال است که خواستار رفع تبعیض است.»

به‌گفته او «شهرهایی هستند که شیعه و سنی در آن‌ها کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، ‌ اما تا کنون حاضر نشده‌اند یک بخشدار، فرماندار یا رئیس اداره از بین اهل ‌سنت انتخاب کنند، در حالی‌که در بعضی از این شهرها اهل ‌سنت در اکثریت قرار دارند.» همچنین هنوز در بعضی شهرها بر اهل‌سنت فشار است و نمازخانه‌ها را می‌بندند.

او از «ناکارآمدی» بعضی ادارات در حل مشکلات مردم سیستان‌ و بلوچستان انتقاد کرد و گفت این ادارات به‌رغم آگاهی از مشکلات مردم، دنبال حل آن‌ها نیستند و در این زمینه ناکارآمد و ناتوان عمل کرده‌اند.

مولوی عبدالحمید، در سال‌های قبل هم به تبعیض‌ها نسبت به اهل سنت اعتراض کرده بود. از جمله، او از رهبر جمهوری اسلامی خواسته بود اجازه ندهد افرادی «تحت هر عنوانی» از اقامه نماز عید فطر در شهرهای بزرگ که اهل سنت در اقلیت هستند، جلوگیری کنند.

پیش از سخنان مولوی عبدالحمید در سیستان و بلوچستان گفته می‌شد که امامان جمعه اهل سنت توسط ارگان‌ها و مسئولان حکومتی استان تحت فشار قرار گرفته‌اند تا بر علیه اعتراضات سراسری موضع بگیرند و آن‌ها را اغتشاشگر بنامند.

با این حال افزون بر مولوی عبدالحمید، مولوی فضل الرحمن کوهی، امام جمعه پشامگ از شهرستان سرباز نیز از سرکوب معترضان انتقاد کرد. او در خطبه‌های نماز جمعه امروز، ۱۵ دی ماه با بیان این‌که «این تجمع و حق‌خواهی حق ملت است و دولت وظیفه دارد حرف مردم را گوش کند»، افزوده بود: «گرانی و بیکاری به آخرین حد خود رسیده است و دولت نباید معترضان را سرکوب کند سرکوب معترضان خلاف عدالت است.»

مولوی محمد حسین گرگیج امام جمعه اهل سنت آزادشهر در استان گلستان نیز در خطبه‌های این هفته گفت: «فریاد اعتراض ملت را بشنوید تا علیه حکومت شعار ندهند.»

مولوی محمد طیب ملازهی امام جمعه اهل سنت مسجد نور ایرانشهر در خطبه‌های نماز جمعه امروز گفت: «امام در اول انقلاب گفتند: آب و برق را مجانی می‌کنیم ما هم انقلاب کردیم به اسم اسلام و زیر سایه اسلام تا معیشت مردم بهتر بشود نه بدتر. قبض برق منزل من ۶۰۰ هزار تومان آمده! آقای روحانی ما به شما به‌عنوان یک فرد تحصیل‌کرده رأی دادیم که اقتصاد مردم را بهتر کنید نه این‌که به بهانه ۴۵ هزار تومان یارانه همه چیز را گران!»

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه: مجموعه مطالب زمانه درباره برآمد جنبش اعتراضی (از دی‌ماه ۱۳۹۶)

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.