ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمایت جمعی از نویسندگان ایرانی و خارجی از اعتراضات سراسری در ایران

نویسندگان ایرانی بیانیه‌ای را نوشته‌اند که چند تن از نویسندگان جهان از آن حمایت کرده‌اند. در بیانیه گفته شده: «امروز زنگ‌ها در ایران به صدا در آمده‌اند.»

نویسندگان ایرانی بیانیه‌ای را نوشته‌اند که چند تن از نویسندگان جهان از آن حمایت کرده‌اند. در بیانیه گفته شده: «امروز زنگ‌ها در ایران به صدا در آمده‌اند.»

یکی از تجمعات اعتراضی روزهای اخیر در تهران

چند تن از نویسندگان ایرانی، از جمله اسماعیل خویی، رضا قاسمی، شهریار مندنی‌پور، ساقی قهرمان، ساسان امجدی، سپیده جدیری، داریوش ارجمندی و... در واکنش به اعتراضات سراسری اخیر در بیانیه‌ای نوشته‌اند: «زنگ‌های خطر در ایران به صدا در آمده‌اند. زمین می‌لرزد و فساد در تمام سطوح حکومت، ما را به قتل می‌رساند.»

آن‌ها با اشاره به وضعیت کنونی ایران و تبعیضی که بر کشور حاکم است از زبان مردم ایران نوشته‌اند: «نفتِ ما، آن‌ها را فربه می‌کند و مدام در کار ثروت‌اندوزی‌اند به روش‌هایی نامشروع و خشونت‌بار. روز به روز، زمین و منابع طبیعی ملی ما نابود می‌شود و فرو می‌رویم در بحران‌های اقتصادی، در گسترش بی‌حد و حصر فقر، ناامنی عمومی، بی‌مسئولیتی سیاسی و شعارهایی بی‌معنی و مضحک که برای ما مردمِ بی‌پناه جز تیره‌بختی به‌بار نمی‌آورند.»

نویسندگان امضاکننده بیانیه به مسائل سیاسی ایران نیز پرداخته و گفته‌اند: «نهاد ملی انتخابات، به سیرکی بدل شده است که رهبران بی‌رحم و بی‌مسئولیت، در مقیاسی عالم‌گیر، بی‌شرمانه مشغولِ تحقیر ما هستند. آن‌ها فریبکارانه روال‌های دموکراتیک را برای تمسخر دموکراسی به بازی می‌گیرند. انتخابات‌ها را مهندسی و دستکاری می‌کنند تا قدرت بیشتری به کف آورند و بیشتر تحقیرمان کنند. کارزارهای انتخابات، شهروندان را خریدارانی فراموشکار به حساب می‌آورند که هرگز سؤال نمی‌کنند و تضمینی هم نمی‌خواهند.»

به‌گفته این نویسندگان با اعتراضات سراسری کنونی «زنگ‌ها به صدا در آمده‌اند تا تن‌های ما را به هم نزدیک کنند.»

اعتراضات سراسری در شهرهای ایران از پنج‌شنبه ۷ دی آغاز شد و تا روز پنج‌شنبه ۱۴ دی ادامه داشته است. بر اساس آمار رسمی جمهوری اسلامی شمار کشته‌شدگان در این اعتراضات به دست‌کم ۲۱ نفر رسیده‌ و ۱۷۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

نویسندگان از زبان معترضان نوشته‌اند: «ما علیه جنگ، زندگی مطالبه می‌کنیم. علیه سکوت، خواهان کلام و احترام هستیم. علیه فراموشی، حافظه مطالبه می‌کنیم. علیه اهانت و تحقیر، کرامت می‌خواهیم. علیه سرکوب، قیام می‌کنیم. علیه وهم دموکراسی، دمکراسی و آزادی حقیقی می‌جوییم. علیه جنایت حاکمان، عدالت مطالبه می‌کنیم.»

از جمله نویسندگان خارجی که از این بیانیه پشتیبانی کرده‌اند می‌توان به پل استر، آنتونیو گاموندا، ادواردو میلان، ماریو بلاتین، سیری هاستوت، پی‌یر ژوریس، ژروم روتنبرگ، چارلز برنشتاین، مایکل واترز، راب استافورد، لارنت میندون، پیتر جردن، پیتر استراب و... اشاره کرد.

در روزهای اخیر هنرمندان ایرانی بسیاری در کشور و خارج از کشور از اعتراضات سراسری پشتیبانی کرده‌اند. جعفر پناهی، تهمینه میلانی، ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، مهناز افشار، رضا علامه‌زاده، رضا دقتی، شیرین نشاط، پرستو فروهر، مانا نیستانی، شاهین نجفی، حامد نیک‌پی، شاهرخ مشکین‌قلم، آرش سبحانی، سوسن فرخ‌نیا، نیلوفر بیضایی و گوگوش، از جمله این هنرمندان هستند.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه: مجموعه مطالب زمانه درباره برآمد جنبش اعتراضی (از دی‌ماه ۱۳۹۶)

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.