ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تظاهرات همبستگی با مردم ایران در استکهلم

همزمان با چندین شهر در اروپا و امریکا، روز شنبه ۶ ژانویه در استکهلم نیز تظاهراتی در حمایت از مبارزات و اعتراضات مردمی ایران برگزار شد. در این تظاهرات که به گفته پلیس نزدیک به ۵۰۰ نفر در آن مشارکت داشتند، نمایندگانی از احزاب مختلف پارلمانی سوئد از جمله حزب سوسیال دمکرات، حزب سبز و حزب چپ حضور پیدا کردند و به سخنرانی پرداختند.

همزمان با چندین شهر در اروپا و آمریکا، شنبه ۶ ژانویه، در استکهلم نیز تظاهراتی در حمایت از اعتراضات سراسری در ایران برگزار شد. در این تظاهرات که به گفته پلیس نزدیک به ۵۰۰ نفر در آن حضور داشتند، نمایندگانی از احزاب مختلف پارلمانی سوئد از جمله حزب سوسیال دمکرات، حزب سبز و حزب چپ حضور پیدا کردند و به سخنرانی پرداختند.

شنبه ۶ ژانویه، استکهلم، تظاهرات همبستگی با اعتراضات سراسری در ایران

در این تظاهرات نماینده اتحادیه کارگری فلزکاران سوئد، هانس پالمکویست سخنرانی کرد و به تاریخچه سرکوب کارگران در جمهوری پرداخت. او در حمایت از جنبش کارگری ایران و با اشاره به وضعیت برخی از فعالان کارگری از جمله محمود صالحی، جعفر عظیم زاده و به ویژه رضا شهابی که به تازگی سکته مغزی کرده است و با این وجود همچنان در زندان به سر می برد، خواستار آزادی همه فعالان کارگری شد.

آزاده رحجان گوستاوسون، نماینده پارلمانی حزب سوسیال دمکرات، سخنران دیگر این تظاهرات بود که بر ضرورت حمایت هرچه بیشتر از اعتراضات مردمی ایران سخن گفت و رژیم ایران را به دلیل سرکوب مردمش محکوم کرد. او خواستار به رسمیت شناختن حقوق مردم شد. این عضو شورای اروپا در پارلمان سوئد تاکید کرد سوئد و اتحادیه اروپا باید سیاست‌های خود را در قبال رژیم ایران تغییر دهند و دراین باره قاطعانه‌تر برخورد کنند.

یاسمین نیلسون، نماینده پارلمانی حزب چپ و عضو کمیسیون خارجی پارلمان نیز در سخنان خود از مبارزات مردمی ایران پشتیبانی کرد و خواستار برخورد قاطعانه‌تر دولت سوئد در محکوم کردن رژیم ایران شد.

پرنیلا استولهامار، از حزب سبز و عضو رهبری کمیته ایران- سوئد یکی دیگر از افرادی بود که در این تظاهرات سخنرانی کرد و گفت: «اداره یک کشور نیازمند شنیدن سخنان شهروندان آن است. او خیزش زنان، مردان، جوانان و سالمندان در خیابان‌های ایران را برای طرح خواسته‌هایشان برحق دانست و از رژیم ایران خواست حرف‌های آنها را بشنود».

دانیل ریاضت، جوان‌ترین عضو پارلمان سوئد از حزب چپ، رفتار دوگانه دولت و احزاب سیاسی سوئد را در برخورد با رژیم ایران مورد انتقاد قرار داد و گفت: «آنها از یک سو به ملاقات مقامات سیاسی ایران و عقد قراردادهای اقتصادی با دولت ایران می‌پردازند و از سوی دیگر هنگام برآمدن اعتراضات اجتماعی، مدعی حمایت از این مبارزات مردمی می‌شوند.»

مهرداد درویش‌پور، از طرف جمعیت پشتیبانی از مبارزات مردم ایران آخرین سخنران این تظاهرات بود. او از سکوت اصطلاح‌طلبان و تخطئه مبارزات مردمی توسط آنها و همسویی‌شان با اصولگرایان در «اغتشاشگر» نامیدن مردم معترض ایران انتقاد کرد. درویش‌پور با پشتیبانی از خواسته‌های مردم ایران از جمله سکولاریسم، آزادی و عدالت اجتماعی و نیز برچیدن استبداد دینی، از ضرورت گسترش حمایت‌های بین‌المللی برای به عقب راندن حکومت اسلامی در ایران سخن گفت. در عین حال هرگونه زمینه‌سازی برای مداخله نظامی علیه ایران را محکوم کرد و آن را به زیان مردم دانست.

در تجمع استکهلم در حمایت از مبارزات مردم ایران، گروهی از هنرمندان ایرانی از جمله مریم ابراهیمی مستندساز، علیرضا مجلل هنرپیشه و کارگردان تئاتر و سینما، نسرین مدنی نویسنده شهر آزاد و پری عیسی‌زاده خواننده نیز حضور داشتند و به ارائه سخنرانی یا اجرای برنامه پرداختند.

شنبه ۱۶ دیماه تجمع مشابهی نیز در مالموی سوئد برگزار شده.

در همین زمینه: مجموعه مطالب زمانه درباره برآمد جنبش اعتراضی (از دی‌ماه ۱۳۹۶)

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.