ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار ترکیه به ایران و روسیه: عملیات ادلب را متوقف کنید

به گفته وزیر خارجه ترکیه، پیشروی نیروهای اسد در ادلب بدون حمایت ایران و روسیه میسر نیست. احتمال دارد که اردوغان و پوتین با یکدیگر درباره نقض توافق آستانه گفت‌وگو کنند.

ترکیه از روسیه و ایران خواست تا با اعمال فشار بر دولت دمشق، عملیات نظامی در استان ادلب را متوقف کنند. استان ادلب در شمال سوریه آخرین استانی است که در کنترل مخالفان مسلح بشار اسد، رئیس دولت دمشق قرار دارد.

ادلب تحت حملات هوایی سوریه است - منبع: afp

مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه چهارشنبه ۱۰ ژانویه / ۲۰ دی‌ماه در واکنش به حملات اخیر ارتش سوریه به ادلب در مصاحبه با خبرگزاری دولتی آناتولی گفت که روسیه و ایران باید وظایف خود نسبت به توافق تشکیل «مناطق کاهش تنش» با ترکیه را به انجام برسانند.

بر اساس توافق‌های سه‌جانبه بین تهران، مسکو و آنکارا، چندین منطقه کاهش تنش در سوریه برای توقف درگیری‌ها در این کشور در نظر گرفته شده. ادلب یکی از این مناطق است.

این توافق‌های سه‌جانبه که در نشست‌هایی در آستانه، پایتخت قزاقستان به دست آمد، تلاشی جهت یافتن راه‌حل سیاسی برای جنگ داخلی سوریه بود. اما وزیر خارجه ترکیه می‌گوید که حمله به ادلب این تلاش‌ها را به خطر انداخته است.

به گفته چاووش‌اغلو، پیشروی نیروهای سوری و متحدانشان در ادلب نمی‌تواند بدون پشتیبانی ایران و روسیه انجام گرفته باشد. او به همین خاطر خطاب به تهران و مسکو گفت «اگر ضامن [توافق کاهش تنش] هستید که هستید، پس جلوی رژیم [اسد] را بگیرید.»

    ترکیه، ادلب و توافق کاهش تنش

    وزارت خارجه ترکیه سفیران دو کشور ایران و روسیه را سه‌شنبه ۹ ژانویه/ ۱۹ دی احضار کرده بود تا به آنها درباره نقض توافق کاهش تنش در ادلب هشدار دهد.

    کلاه‌سفیدها در حال جستجوی قربانیان زیر آواره بمباران در ادلب - منبع: afp

    ترکیه به موجب این توافق از سال گذشته نیروهای خود را در مرز این کشور با ادلب مستقر کرده است. بخشی از گروه‌های مسلح اسلام‌گرا در ادلب از سوی آنکارا حمایت می‌شوند؛ گروه‌هایی که آنکارا آنها را «میانه‌رو» می‌خواند.

    استان ادلب در شمال شرق سوریه در سال ۲۰۱۵ توسط شورشیان اشغال شد و آخرین استان سوریه است که در کنترل مخالفان قرار دارد. «هیئت تحریر شام»، شاخه سابق القاعده در سوریه و «احرار شام»، ائتلافی از مخالفان اسلام‌گرای اسد کنترل مناطقی را در این استان در اختیار دارند. گروه «دولت اسلامی» (داعش) نیز جبهه جدیدی در این استان گشوده است و با هیئت تحریر شام وارد جنگ شده.

    ارتش ترکیه اکتبر گذشته کاروان نظامی‌اش را پس از هماهنگی با شاخه سابق القاعده در سوریه به داخل مرزهای سوریه فرستاد تا به دو هدف دست یابد: محاصره کانتون عفرین که در اختیار نیروهای کرد سوری است و نیز کاستن از شدت حملات هوایی روسیه به مخالفان در این استان. این عملیات اواخر اکتبر پایان یافت.

    اما ورود ارتش سوریه و حامیانش به ادلب نگرانی‌های ترکیه را بار دیگر افزایش داده است. اواخر اکتبر گذشته، ارتش سوریه و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران همراه با پشتیبانی هوایی روسیه عملیاتی را در استان حماء علیه مخالفان آغاز کردند. هفته گذشته این عملیات به ادلب گسترش یافت و نیروهای سوری وارد این استان شدند. آنها اکنون در نزدیکی یک فرودگاه نظامی تحت کنترل مخالفان مسلح قرار دارند.

    چاووش‌اغلو از احتمال تماس تلفنی رجب طیب اردوغان با ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور ترکیه و روسیه پیرامون این موضوع خبر داد.

    روسیه قرار است میزبان نشست‌های صلح سوریه در شهر سوچی این کشور باشد. چاووش‌اغلو با اشاره به این اجلاس، هشدار داد که «شاید هدف رژیم این باشد که گروه‌های اپوزیسیونی که تمایلی به مذاکرات ندارند، بر سر میز مذاکره در سوچی حاضر شوند؛ اما این اقدام می‌تواند اثر معکوس برجای بگذارد.»

      تا کنون بر اثر دور جدید درگیری‌ها در ادلب سوریه ده‌ها تن کشته شده‌اند.

      همچنین به گزارش سازمان ملل، از اول نوامبر گذشته تا کنون بیش از ۶۰ هزار تن بر اثر بمباران‌ها و درگیری‌ها وادار به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.

      در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.