ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه آلمان: آمریکا حق دارد نگران دخالت ایران در خاورمیانه باشد

در نشست چندجانبه در بروکسل فقط برجام به بحث گذاشته نشد. نقش ایران در خاورمیانه هم یکی از موضوعات این اجلاس بود. وزیر خارجه آلمان نیز مانند همکارانش می‌گوید برجام باید حفظ شود.

نشست چندجانبه درباره برجام در بروکسل به پایان رسید. وزیر خارجه آلمان می‌گوید اروپا و ایالات متحده آمریکا می‌بایست تهران را با برنامه موشکی سپاه پاسداران و نقش سپاه قدس در جنگ سوریه درگیر کنند، اما توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود می‌بایست حفظ شود. به گفته زیگمار گابریل هرچند آمریکا حق دارد نگران باشد، اما دو موضوع برجام و نقش ایران در خاورمیانه را می‌بایست از هم تفکیک کرد.

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان (عکس: آرشیو)

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران بامداد پنجشنبه ۱۱ ژانویه/۲۱ دی برای شرکت در نشست مشترک با فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزاری خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا وارد بلژیک شد. این سفر به دعوت فدریکا موگرینی انجام شده است. زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان پیش از برگزاری این نشست، در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت ایالات متحده آمریکا حق دارد که با توجه به سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی در خارمیانه، نگران باشد:

«ما اما می‌بایست دو موضوع را از هم تفکیک کنیم: ما می‌خواهیم توافق هسته‌ای را حفظ کنیم و در همان حال نقش بازدارنده‌ای را که ایران در منطقه ایفا می‌کند به بحث بگذاریم.»

وزیر خارجه آلمان در این نشست خبری اعلام کرده که یکی از موضوعات اجلاس چندجانبه بروکسل نقش ایران در یمن، سوریه و لبنان است:

«ما می‌خواهیم با ایران درباره نقش‌اش در منطقه صحبت کنیم که می‌توان گفت بیش از اندازه مشکل‌آفرین است.»

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان اجلاس چندجانبه بروکسل اعلام کرد که اجلاس «نتیجه‌‌بخش» بوده و اتحادیه اروپا نیز مصمم است توافق هسته‌ای را حفظ کند. وزیر خارجه فرانسه نیز از همه طرف‌ها خواست که به توافق هسته‌ای پایبند بمانند.

دونالد ترامپ می‌بایست هر ۹۰ روز یک بار گزارشی از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای به کنگره آمریکا ارائه دهد. این مهلت ۲۲ دی/ ۱۲ ژانویه به سر می‌آید. یک روز بعد هم رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود درباره تمدید تعلیق تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را اعلام می‌کند. این تصمیم هر ۱۲۰ روز یک بار اتخاذ می‌‌‌‌‌گردد. به این ترتیب قرار است که رئیس جمهور آمریکا تا فردا (جمعه ۱۲ ژانویه) کار را یکسره کند. اجلاس چندجانبه بروکسل، یک روز پیش از این تحولات به دعوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

وزیر خارجه بریتانیا شامگاه گذشته در آستانه برگزاری اجلاس بروکسل از توافق هسته‌ای به عنوان «یک توافق تعیین‌کننده» که «جهان را امن‌تر» می‌کند یاد کرده است. بوریس جانسون بعد از اجلاس بروکسل گفت تاکنون گزینه بهتری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ارائه نشده.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که پنجشنبه ۱۱ ژانویه/ ۲۱ دی رئیس جمهور آمریکا با گروهی از مشاوران امنیت ملی کاخ سفید دیدار و گفت‌وگو می‌کند. هدف از این رایزنی‌ها این است که ترامپ به تصمیمی درباره تمدید تعلیق تحریم‌های اقتصادی علیه ایران برسد. دو مقام کاخ سفید به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که مشاوران ارشد ترامپ به او پیشنهاد داده‌اند که از نقض برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران صرف‌نظر کند. این مقام کاخ سفید می‌گوید چنانچه تصمیم ترامپ بر تعلیق تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و حفظ برجام قرار گیرد، این احتمال وجود دارد که تحریم‌هایی علیه برخی شرکت‌ها و نهادها و اشخاصی که با جمهوری اسلامی همکاری می‌کنند اعمال شود. وزیر خارجه ایران در حاشیه سفرش به بروکسل گفته است تصمیمات ترامپ قابل پیش‌بینی نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگویی که خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۰ ژانویه/ ۲۰ دی با او انجام داده از آمادگی ایران برای تسریع بخشیدن به غنی‌سازی اورانیوم خبر داده است. بهروز کمالوندی در این گفت‌وگو اعلام کرده که چنانچه آمریکا از برجام خارج شود، ایران می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم را به میزان پیش از برجام افزایش دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه ۱۳ نوامبر/ ۲۲ آبان در نهمین و آخرین گزارشی که از فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارائه داد اعلام کرده بود که میزان اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۵ نوامبر ۲۰۱۷، ۹۶.۷ کیلوگرم و بسیار کمتر از میزان مجاز ۲۰۲.۸ کیلوگرم در برجام بوده است. همچنین خلوص اورانیوم غنی‌شده در تأسیسات هسته‌ای ایران نیز از ۳.۶۷ درصد تجاور نکرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.