ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نسرین ستوده: مسئولیت مرگ بازداشت‌شدگان به عهده مسئولان زندان است

نسرین ستوده در گفت‌وگو با یک نشریه فرانسوی نسبت به وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر اظهار نگرانی کرد و گفت برخی از آن‌ها حتی با خانواده‌های خود تماس نگرفته‌اند.

نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر در گفت‌وگویی با یک نشریه فرانسوی از وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر اظهار نگرانی کرد و گفت کسی از شمار بازداشت‌شدگان اطلاعی ندارد.

نسرین ستوده در ۱۳ شهریورماه ۱۳۸۹ بازداشت و به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت از خروج از کشور، محکوم شد. در دادگاه تجدیدنظر حکم این فعال حقوق بشر به شش سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از شغل وکالت کاهش یافت. او در سال ۱۳۹۲ پس از گذراندن سه سال از مدت محکومیتش از زندان آزاد شد.

سایت نشریه «لو پوئن» فرانسه پنج‌شنبه ۱۱ ژانویه / ۲۱ دی مصاحبه با نسرین ستوده را منتشر کرده است.

این گفت‌وگو درباره رویدادهای مربوط به اعتراضات سراسری در ایران است که از روز پنج‌شنبه هفتم دی‌ماه آغاز و به حدود ۱۰۰ شهر ایران کشیده شد، بیش از ۲۱ نفر جان باختند و هزاران نفر بازداشت شدند.

در این مصاحبه «لو پوئن» مرگ سینا قنبری، جوان ۲۳ ساله‌ای که در اعتراضات اخیر بازداشت شد و در قرنطینه زندان اوین جان باخت را با نسرین ستوده در میان گذاشته و از او درباره تعداد دقیق معترضانی که در زندان‌ها جان باخته‌اند پرس و جو کرده. نسرین ستوده با بیان این‌که «متأسفانه در این زمینه به ما اطلاعات کافی داده نمی‌شود» گفته است که از سه نفر نام برده می‌شود اما نمی‌تواند همه این موارد را تأیید کند.

به‌جز سینا قنبری، از وحید حیدری و محسن عادلی، به‌عنوان زندانیانی یاد می‌شد که در زندان‌های اراک و دزفول جان خود را از دست داده‌اند. امروز پنج‌شنبه ۲۱ دی، پس از مصاحبه نسرین ستوده، محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران خبر مرگ وحید حیدری در زندان اراک را تأیید کرد اما کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته بود که محسن عادلی، در اعتراضات اخیر دزفول به علت اصابت گلوله به سرش کشته شده است. دادستان تهران سینا قنبری و وحید حیدری را متهم به اعتیاد کرده و گفته است هر دوی آن‌ها در زندان خودکشی کرده‌اند. این در حالی است که خانواده‌های آن‌ها اعتیاد فرزندان خود را تکذیب کرده‌اند.

نسرین ستوده در این‌باره گفته است یک زندانی در تماس تلفنی با او از مرگ سه زندانی در تهران و شهرهای دیگر خبر داده اما نامی از آن‌ها نبرده است. با این حال این فعال حقوق بشر گفت: «واقعیت این است که مقامات زندان علل مرگ را [خودکشی] اعلام کردند، در حالی که خود، مسئول سلامتی زندانیان هستند و بدین ترتیب خود در این مورد در جایگاه متهم قرار می‌گیرند.»

نسرین ستوده افزوده است: «از لحظه‌ای که فرد دستگیر می‌شود، مسئولیت زندگی و سلامت زندانی با مسئولان قضائی و سازمان زندان‌ها است(...) در هر دو مورد کسانی که آن‌ها را دستگیر کرده و تحت نظر داشته‌اند باید پاسخگوی عمل خود باشند.»

او همچنین شرایط زندان را به‌نقل از کسانی که بازداشت شده‌اند «بسیار دشوار» توصیف کرده و گفته است یک زندانی که با او تماس تلفنی داشته گفته که در سالنی که ۱۲۰ تخت داشته ۳۶۰ نفر نگهداری می‌شدند. ستوده می‌گوید: «این وضعیتی نگران‌کننده برای جوانانی است که با استفاده از حق خود برای زندگی بهتر به خیابان‌ها آمدند.»

نسرین ستوده همچنین در این گفت‌وگو اعلام کرد که در جریان اعتراضات اخیر بسیاری افراد با او تماس گرفته‌اند تا وکالت آن‌ها را برعهده بگیرد و او آن‌ها را دعوت کرده که به دفتر وکالت‌اش مراجعه کنند اما در ادامه هیچ خبری از این افراد نشده است. ستوده گفته است که در حال حاضر هیچ پرونده‌ای در این زمینه در دست ندارد.

در مورد شمار بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر نیز نسرین ستوده گفت در تجمع روبه‌روی زندان اوین که دو روز پیش برگزار شد با خانواده‌ها در این‌باره صحبت کرده اما هیچ‌کس آماری در دست ندارد در حالی‌که دولت از دو هزار بازداشتی و محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس از دستگیری ۳۷۰۰ نفر خبر داده‌اند. او همچنین گفت خانواده‌های زندانیان هنوز از اتهامات اصلی بستگان خود اطلاعی ندارند. به‌گفته ستوده بر اساس قانون، اتهامات فرد بازداشت‌شده باید ۲۴ ساعت پس از بازداشت به او ابلاغ شود.

نسرین ستوده در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دریافت مجوز برگزاری تظاهرات برای معترضان در ایران وجود ندارد، گفت: «۳۸  سال پیش، کسانی که قانون اساسی را تصویب کردند، گفتند که اجازه قبلی برای برگزاری تظاهرات لازم نیست. با این حال، دو بار پیشنهاد شد که چنین مجوزی ضروری شود اما هر دو بار این پیشنهاد، آراء لازم را در مجلس خبرگان به‌دست نیاورد. اگر این قانون مشکل‌ساز است، باید آن را حذف یا اصلاح کرد تا مجوز دولتی به آن اضافه شود. اما در حال حاضر ماده ۲۷ قانون اساسی می‌گوید که مجوز قبلی برای تظاهرات لازم نیست.»

نسرین ستوده به‌رغم آن‌که بخش بزرگی از حقوق بشر در ایران را در دست قوه قضائیه دانست، دستاوردهای دولت حسن روحانی در زمینه حقوق بشر را ناچیز خواند و گفت نه در زمینه حقوق اقتصادی و نه حقوق سیاسی وضعیت مردم بهبود نیافته است.

او همچنین ضمن استقبال از تخفیف مجازات اعدام برای جرایم مواد مخدر در ایران گفت این اقدام نه از سوی قوه قضائیه که توسط مجلس قانونگذاری صورت گرفته اما «مهم‌تر از هر چیز یادآوری این نکته است که مجازات اعدام همچنان وجود دارد.»

در پی الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر برای تخفیف در مجازات اعدام جرایم مربوط به مواد مخدر در مجلس، روز سه‌شنبه ۱۹ دی ماه جاری، رئیس قوه قضائیه ایران در بخشنامه‌ای به قضات اجرای احکام، دستور توقف اجرای احکام اعدام صادرشده برای محکومان جرایم مرتبط با مواد مخدر را صادر کرد.

بر اساس این دستورالعمل اجرایی، قضات اجرای احکام کیفری مکلف شده‌اند در اسرع وقت ضمن توقف اجرای حکم محکومان به اعدام، پرونده آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

بیشتر بخوانید:

دوسیه تظاهرات اعتراضی ۱۳۹۶

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نامیرا

    سلام نسخه موبایل سایتتون چقدر‌مزخرفه . میخواستم نوشته ها درباره رضا مازندرانی رو بخونم اما یه کادر جستجو ندیدم و هیچ منویی هم نمیبینم. نمایش در حالت دکستاپ هم زدم فرقی نکرد.

  • دستان رستم

    با بررسی که طی چند اخیر کردم، متوجه شدم ضد اطلاعات حکومت تئوکراسی ایران، باز هم شیوه های نسبتا موفق گذشته دارد تکرار می کند. در عجبم اپوزیسیون و فعلان حقوق بشری متوجه کار گسترده ضد اطلاعات حکومت نمی شوند، از خود من نوعی که البته شخصی جایز الخطا هستم تا آدم های باسابقه ای مثل شهرام همایون کانال یک! یاد است چند سال پیش که برنامه های کانال 1 هر زا گاهی دنبال میکردم، شهرام همایون مدت ها تلفنی با کسی که خودش سردار بریده از سپاه معرفی میکرد مصاحبات طولانی داشت، بعد مدتها سر کار گذاشتن جناب همایون، این سردار کذایی مامور اطلاعاتی حکومت از آب درامد و در صداوسیما پیروزمندانه وو تمسخرامیز از اینکه میدر شبکه کانال 1 سرکار گذاشته می گفت! در واقع شهرام همایون بدجوری به پر وپای نظام و اخوندها پیچیده بود، به طوری که مهران مدیر بدترین اهانت تاریخ رسانه ای-نمایشی ایران انجام داد با نمایش فروش گذاشتن مادر... شرح جزئیتاتش احتمالا می دانید. از این مقدمه عرض کنم الان هم ضد اطلاعات حکومت دائما احبار درتس و ناردست با هم قاطی می کند و سعی دارد مردم و مبارازان حقوق بشری و عدالت- دموکراسی خواهی گیج و سردرگم کند. یادتان باشد اینها مارهایی هستند که در دستگاه های طلاعاتی گ.ک.ب تا ساواک ، افعی خورده اند و اکنون اژدهاک شده اند! اژدهاک تئوکرات ایران دست کم نگیرید. به قول آقای نیکفر این نظام پوشالی نیست . دهها سال از تجربه است. حکومت را می توان با حکومت نازیسم هیتلری مقایسه کرد، که انبوه نوابغ و متخصص و حتی دانشمندان علوم اجتماعی فلسفه را به کرا گرفته بود. اژدهاک تئکراسی ایران، والد داعش و طالبان و القاعده و.. همه این ها است و اینها در برابر ش آماتور و تازه کارای بیش نیستند! بنگرید به چند مطلب جالب در تربیون زمانه: در غیاب مردمان

  • دستان رستم

    تمام شواهد و روند حوادث نشان میدهد به جز چند دولت معدود مانند امریکا، بقیه جهان سکولار دارند از ایران یک کره شمالی به درجات بدتر می سازند. نکته مهم این است فقط مشکل این ینست که حکومت تئوکراسی در ایران فقط دیکتاتور ی و جنایتکار و ناقض حقوق بشر است ، نکته خطرناکتر برای جهان سکولار این است که می خواهد نوع تئوکراسی اش در جهان صدور کرده و هدف ایجاد امپراتوری تئوکراسی ولایی دراد. نکته اولی تر این است اساسا این حکومت خود پای بند هیچ قانون بین المللی نمی داند و من به دلایل موثق می گویم تمام این تعاملات و روابط با جهان سکولار (از کره و چین روسیه رگفته تا غرب) همچون ابزار است، خود ایران هم یک ابزار است و ارزشی بیشتر یک سکوی موقت نیست، چیزی به نام ملیت و کشور ایران برای این حکومت پشیزی ارزش ندارد . اوج ظالم بدن یک حکومت و سران و مزدوران یک حکومت را می توان در کشتن انسان بی دفاع اسیر دید. قتل زندانیان نشان می دهد این موجود تئکرات شیعه ولایی، اندک بویی از انسانیت و شفقت انسانی نبرده اند. از تجسس و ربودن فعلان غیر نظامی و بی دفاع گرفته تا قتل و ترور. روزگاری دنیای آینده احمال و همراهی آشکار پنهان دولتهای مدعی حقوق بشر و همچنین حامیان روسیاه روسیه و چین و کره شمالی... را بخاطر مساعدت و کمک به این حکومت اهریمنی نفرین و لعن خواهند فرستاد. چگونه مردمان روسیه و چین وراوپا می توانند آسوده بخوابند وقتی منافعی که از ایران به دست می آورند از راه کشتار و جنایت و غارت یک اکثریت مردم مظلم ستمدیده و فقیر حاصل شده است؟!