ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معمار خودمختاری کردستان سوریه: جنگ تا سال ۲۰۲۱ ادامه می‌یابد

آلدار خلیل می‌گوید تلاش روسیه برای پایان دادن به جنگ در سوریه شکست خورده و آمریکا عجله‌ای ندارد از مناطقی که در آن‌ها به کردها کمک کرده خارج شود.

به‌گفته آلدار خلیل یکی از رهبران کردهای سوریه، تلاش روسیه برای پایان بخشیدن به جنگ سوریه شکست خورده و این جنگ تا سال ۲۰۲۱ که دوران ریاست جمهوری بشار اسد به پایان می‌رسد ادامه خواهد یافت.

آلدار خلیل، عضو شورای رهبری جنبش جامعه دموکراتیک (تودم)

به‌گزارش رویترز، آلدار خلیل، معمار طرح خودمختاری کردستان در شمال سوریه می‌گوید به‌نظر نمی‌رسد که آمریکا در ترک مناطقی که در آن‌ها به کردها کمک کرد تا با گروه «دولت اسلامی» (داعش) بجنگند، عجله‌ای داشته باشد.

کردهای سوریه از جمله نادر برندگان جنگی هستند که تقریباً هفت سال به درازا کشیده است. آن‌ها با یک نیروی شبه‌نظامی قدرتمند که به ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا پیوسته، کنترل مناطق وسیعی در شمال سوریه را در دست دارند.

روسیه، متحد رژیم بشار اسد، از آن‌ها خواسته است تا برای نخستین بار در یک کنفرانس بین‌المللی صلح درباره سوریه به نام کنگره «گفت‌وگوی ملی سوریه» شرکت کنند. این کنگره قرار است روزهای ۲۹ و ۳۰ ژانویه (۹ و ۱۰ بهمن) در شهر سوچی روسیه برگزار شود.

آلدار خلیل، عضو شورای رهبری جنبش جامعه دموکراتیک (تودم)، ائتلافی از احزاب کرد سوریه، در این‌باره گفت: «بله، ما دعوت شده‌ایم و می‌توانیم در آن شرکت کنیم اما این کنگره به نتیجه‌ای نخواهد رسید.»

او درباره این‌که در این دو روز چه چیزی در انتظار صدها شرکت‌کننده‌ای‌ست که به کنگره «گفت‌وگوی ملی سوریه» دعوت شده‌اند گفته است روسیه می‌بایست برای برگزاری این کنگره تدارک بیشتری ببیند.

خلیل معتقد است که جنگ دست‌کم تا سال ۲۰۲۱، سال پایان دوران ریاست جمهوری اسد پیش خواهد رفت و مذاکرات صلحی که سازمان ملل در ژنو هدایت می‌کند نیز با شکست‌های بیشتری مواجه خواهد شد:

«من انتظار ندارم که تا قبل از سال ۲۰۲۱ تغییری در وضعیت سوریه ایجاد شود... [این جنگ] حتی می‌تواند تا ۲۵ سال ادامه یابد.»

به‌گفته او «داعش می‌تواند به مناطق دیگری گسترش یابد و ترکیه‌ای‌ها نیز می‌توانند در بعضی مناطق مشکل ایجاد کنند».

ظهور کردها در سوریه برای کشور همسایه، ترکیه، تهدید محسوب می‌شود. آنکارا گروه‌های کرد سوری را بخشی از احزاب کرد در ترکیه می‌داند که بیش از سه دهه با آن‌ها می‌جنگد. حمایت آمریکا از مبارزان کرد سوریه نیز بر روابط ترکیه و آمریکا تأثیر بدی گذاشته است. وزارت امور خارجه ترکیه، روز چهارشنبه گذشته فیلیپ کوسنت، کاردار آمریکا در آنکارا را به‌دلیل آن‌چه حمایت از مبارزان کُرد در سوریه عنوان شده بود، احضار کرد.

آلدار خلیل به‌عنوان شخصیتی کلیدی در ارائه طرح‌هایی برای ایجاد یک منطقه فدرال در شمال سوریه شناخته می‌شود، طرحی که واشنگتن به‌رغم حمایت از «یگان‌های مدافع خلق» (کردها) در مقابله با داعش، با آن مخالف است.

کردهای سوریه می‌گویند استقلال هدف آن‌ها نیست اما خلیل می‌گوید رهبران کرد برنامه‌های یک‌جانبه خود برای خودمختاری را ادامه خواهند داد، اگرچه انتخابات پارلمان محلی به‌منظور آماده‌سازی بیشتر به تعویق افتاده است.

هشدار به اسد

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که انتظار دارد حضور غیرنظامی بیشتری را در سوریه شاهد باشد، از جمله حضور پیمانکاران و دیپلمات‌ها، برای تمرکز بر ثبات و حصول اطمینان از عدم بازگشت داعش به این کشور.

آلدار خلیل از پاسخ به این پرسش که آمریکا تا چه مدت می‌تواند حضور خود در شمال سوریه را حفظ کند، پرهیز کرد اما گفت دستیابی به اهداف آمریکا برای کمک به شهرهایی مانند رقه دست‌کم ۱۸ ماه تا دو سال طول خواهد کشید: «این مسائل در زمان کمتری حل نخواهند شد... حداقل برای یک زمان قابل پیش‌بینی، به نظر می‌رسد که آن‌ها عجله‌ای برای ترک این منطقه ندارند.»

مقامات کردی، از ماه سپتامبر دو انتخابات محلی را به‌عنوان بخشی از طرح خود برای ایجاد ساختارهای جدید دولتی برگزار کردند. بحث درباره انتخابات سوم با هدف انتخاب پارلمان محلی نیز در جریان است.

خلیل می‌گوید تأخیر در این‌باره به‌منظور دادن فرصت‌ به مناطقی است که به‌تازگی از داعش پس گرفته شده‌اند تا آن‌ها نیز تصمیم بگیرند که در این انتخابات شرکت می‌کنند یا نه.

در حالی‌که بشار اسد کردهایی که از سوی آمریکا و متحدانش پشتیبانی می‌شوند را «خائن» نامیده، آلدار خلیل معتقد است دولت سوریه قادر به حمله به مناطقی که آن‌ها کنترل می‌کنند نیست و هشدار داد که اگر او چنین کند «تمام نیروهایش کشته خواهند شد».

او همچنین سلول‌های خفته داعش را تهدید بزرگی خواند و گفت: «کارزار داعش تمام نشده و در حال حاضر مرحله دشوارتر شروع شده است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شمه

    بفرمایید معمار تروریسم و ابزار امریکا