ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رتبه ایران در شاخص شکاف جنسیتی: ۱۴۰ میان ۱۴۴ کشور

چاد، سوریه، پاکستان و یمن چهار کشور دیگری هستند که در انتهای این جدول قرار دارند. در رتبه‌بندی شاخص شکاف جنسیتی، عربستان سعودی نیز در جایگاه ۱۳۸‌‌ام قرار گرفته.

لیلا فلاحتی، مدیرکل بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفته ایران در شاخص شکاف جنسیتی در میان ۱۴۴ کشور، در رتبه ۱۴۰ قرار دارد. چاد، سوریه، پاکستان و یمن چهار کشور دیگری هستند که در انتهای این جدول و در رتبه پایین‌تری نسبت به ایران قرار دارند.

در رتبه‌بندی شاخص شکاف جنسیتی، عربستان سعودی نیز در جایگاه ۱۳۸‌‌ام قرار گرفته.

با این حال، مدیرکل بین‌الملل معاونت امور زنان تغییرات اخیر در وضعیت زنان در عربستان را «تحولاتی اجتماعی» خواند که در تعیین شاخص شکاف جنسیتی این کشور مؤثر نبوده است.

لیلا فلاحتی گفته علت اینکه عربستان در مقایسه با ایران در جایگاه بهتری قرار دارد «نرخ مشارکت اقتصادی» زنان در این کشور است. نرخ مشارکت اقتصادی زنان عربستان ۲۲,۵ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی زنان ایران  ۱۷ درصد درصد است.

در ایران، نرخ بیکاری در میان مردان ۷. ۸ درصد و در میان زنان ۳ .۲۰ درصد محاسبه شده. همچنین نرخ بیکاری در مورد زنان تحصیل‌کرده، ۶۵.۵ درصد است.

علاوه بر این، «نرخ مشارکت زنان در مجلس» عربستان نیز حدود ۲۰ درصد است، یعنی ۱۳ درصد بیشتر از زنان ایرانی. بنابر قانون سهمیه‌بندی پارلمان عربستان، ۲۰ درصد کرسی‌ها مجلس در اختیار زنان قرار می‌گیرد.

بر اساس آمار سازمان ملل، تنها حدود ۱۰ درصد از اعضای دولت ایران را زنان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل بین‌الملل معاونت امور زنان اعلام کرد در شاخص مشارکت سیاسی زنان هم ایران در جایگاه ۱۳۶‌ام و عربستان در جایگاه ۱۲۴‌ام قرار دارد.

طبق داده‌های مرکز آمار ایران، در دوره بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰، نرخ مشارکت زنان از ۴ .۱۶ درصد در سال ۱۳۸۵، به. ۶ .۱۲ درصد در سال ۱۳۹۰ رسیده است.

لیلا فلاحتی اشاره نکرده که آیا در شاخص شکاف جنسیتی، تبعیض نسبت به همجنسگرایان نیز لحاظ شده یا نه.

سال گذشته شهیندخت مولاوردی، معاون سابق رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده گفته بود که این معاونت در برنامه ششم توسعه با همکاری مجلس و شورای نگهبان در تلاش است چارچوب مشخصی عدالت جنسیتی را محقق کند. عدالت جنسیتی اصطلاح جایگزین حکومت ایران برای برابری جنسیتی است. جمهوری اسلامی می‌گوید که برابری جنسیتی وجود ندارد بلکه باید برای عدالت جنسیتی تلاش کرد.

در همین  زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.