ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۷۵ درصد ایرانی‌ها از آینده نومیدند

بر اساس گزارش آینده‌پژوهی ۱۳۹۶، سه مسئله «بحران تامین آب»، «بیکاری» و «ناامیدی درباره آینده» در صدر مشکلات ایران قرار داشتند.

نتایج یک پژوهش دفتر تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد ۷۵ درصد ایرانیان نسبت به بهبود اوضاع در آینده نومیدند.

دو سوم ایرانی‌ها از آینده نومیدند

مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری گزارش «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۶» را بر وب‌سایت خود منتشر کرده است که به شناسایی مشکلات موجود و ارزیابی سناریوهای آینده ایران بر اساس این مشکلات می‌پردازد.

بر اساس گزارش آینده‌پژوهی ۱۳۹۶، سه مسئله «بحران تأمین آب»، «بیکاری» و «ناامیدی درباره آینده» در صدر مشکلات ایران قرار داشتند.

روزنامه قانون گزارش داده است که بر اساس این پژوهش ۲۲۰ صفحه‌ای، ناامیدی نسبت به آینده، یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد فشار روانی بر توده مردم است. بر اساس نظرسنجی اعلام‌شده در این پژوهش، تنها ۲۴ درصد مردم ایران آینده را بهتر ارزیابی می‌کنند و ۷۶ درصد یا اعتقاد به بدترشدن آن دارند و یا می‌گویند فرقی نخواهد کرد.

این پژوهش از سوی «آینده‌بان»، رسانه تخصصی آینده‌پژوهی انجام می‌شود که بر نظرسنجی عمومی از شهروندان تکیه دارد. این نظرسنجی از ۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۵ آغاز شده بود.

به گفته وب‌سایت آینده‌بان، تعدادی دیگر از نهادهای علمی، پژوهشی و مطالعاتی دولتی و غیردولتی در این پروژه همکاری کرده‌اند.

به ادعای این نهاد، اگرچه این گزارش در بهار امسال آماده شده بود، اما به دلایلی انتشار آن به درخواست مرکز تحقیقات استراتژیک به تعویق افتاده بود. بهار امسال درست پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با پیروزی در آن برای دور دوم به قدرت رسید.

نتایج این پژوهش در حالی به بحث گذاشته می‌شود که ایران در هفته‌های اخیر شاهد اعتراض‌های سراسری بود و مردم در بیش از ۷۲ شهر کوچک و بزرگ ایران به خیابان آمدند. اعتراضات سراسری پنج‌شنبه هفتم دی در مشهد و شهرهای دیگری در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی آغاز شد. راهپیمایان در این اعتراضات که یکی از شعارهای اصلی آن «نان، کار، آزادی» بود، به گرانی و فساد اقتصادی و گسترش بیکاری و همچنین استبداد سیاسی معترضند. ناظران مشکلات زیست‌محیطی و به‌ویژه بحران آب و آلودگی هوا و زلزله را در این اعتراضات موثر می‌دانند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • وحید

    به خطر اینکه رونق راه بندازند در ساخت و ساز قشر مصرف کننده در حال ازبین رفتن است چهطوری توقع دارید مردم به فردا امیدار باشند بهتر نبود اقتصاد دانهای ما تلافی چهار سال رکود را یکجا سر مردم خالی نکنند ک کیه کهگوش بده