ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه واکنش‌ها به «آشغال»خواندن معترضان از سوی امام جمعه تهران

صدیقی پس از انتقادهای فراوان گفت که سخنانش «تحریف» شده اند، اما در توضیحات دوباره نه تنها از معترضان عذرخواهی نکرد، بلکه گفت «نهایت احترام» را به مردم نشان داده.

کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران دیروز در خطبه‌های نماز جمعه معترضان را «آشغال» خواند. سخنان او با واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی، اصلاح‌طلبان و حتی برخی از اصول‌گرایان همراه شد و بسیاری آن را با اظهارات محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران پس از آغاز جنبش اعتراضی ۱۳۸۸ مقایسه کردند که معترضان را «خس‌و‌خاشاک» نامید.

امام جمعه تهران معترضان را آشغال خوانده است

صدیقی معروف به شیخ گریان جمعه ۲۲ دی‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به اعتراضات سراسری ایران گفت که «اجتماع ملت، دریایی را ایجاد کرد و آشغال ها را شست و تمیز کرد.»

او اکنون می‌گوید سخنانش «تحریف» شده‌اند. صدیقی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «دانشجو» گفته است:

وقتی بنده می‌گویم مردم جمع شده اند، معاذالله نمی‌توانم بگویم که مردم چه هستند و روشن است که اگر دریایی بوجود آمده و موج این دریا «آشغال» را برده، همان فضای فتنه بوده است و اصلا کاری به اشخاص ندارم.

او در توضیحات دوباره نه تنها از معترضان عذرخواهی نکرد، بلکه گفت «نهایت احترام» را به مردم نشان داده. به گفته صدیقی، «اجتماع مردم همانند نهم دی هشتاد و هشت بود. فضایی که دشمن بوجود می‌آورد مثل آشغالی است که مزاحم است و این اجتماع مردم فضای فتنه و آشوب را می‌برد.»

امام جمعه اصفهان نیز در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین از سخنان هم‌قطارش در تهران دفاع کرد. محمدتقی رهبر به اعتماد گفته که حرف‌های کاظم صدیقی درباره اعتراضات سراسری اخیر نه تنها بی‌ربط نیست، بلکه «آقا هم یک چیزی شبیه همین را گفتند اما به تعبیری دیگر.» آقا نامی است که حامیان علی خامنه‌ای، رهبر ایران برای اشاره به او به کار می‌برند.

اعتراضات سراسری پنج‌شنبه هفتم دی در مشهد و شهرهای دیگری در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی آغاز شد و به دست‌کم ۷۲ شهر بزرگ و کوچک ایران کشیده شد. راهپیمایان در این اعتراضات که یکی از شعارهای اصلی آن «نان، کار، آزادی» بود، به گرانی و فساد اقتصادی و گسترش بیکاری و همچنین استبداد سیاسی معترضند.

موج انتقادها

سخنان صدیقی اما با موجی از انتقادها مواجه شد. کاربران شبکه‌های اجتماعی به تندی به این سخنان تاختند و آن را همچون «خس‌و‌خاشاک» خواندن مردم از سوی احمدی‌نژاد دانستند. دیگر سیاسیون اصلاح‌طلب و حتی اصول‌گرا نیز این سخنان را نقد کردند.

احمد مازنی، یک روحانی نماینده تهران در واکنش به این اظهارات در توئیتر خود نوشت: «گفتمان حاکم نباید مدام دوقطبی را دامن بزند و همواره بخشی از ملت را در برابر بخش دیگر تعریف کند این ادبیات به ویژه از تریبون‌های مقدس زیبنده نیست.»

مصطفی تاج‌زاده، معاون سابق وزیر کشور در دوران اصلاحات نیز خطاب به صدیقی در توئیترش نوشت:

— مصطفی تاجزاده (@mostafatajzade) January 12, 2018


محمدعلی وکیلی، یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس نیز در توئیترش چنین اعتراض کرد: «حضرت آقای صدیقی خسارت انفعال ادعایی نمایندگان ملت بمراتب کمتر از تعابیر تحقیرآمیز و دون‌شانی چون آشغال برای معترضین می‌باشد، متاسفانه این رفتارها نتیجه نگاه از بالاست.»

عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق صداوسیما و عضو شورای عالی فضای مجازی در کانال تلگرامی‌اش ــ در نرم‌افزاری که پس از اعتراضات فیلتر شده است ــ نوشت:

تعبیر کلی "آشغال" در مورد معترضین مشابه خس و خشاک" هزینه ساز است. / کلام غیردقیق زمینه ساز فهم نادرست و بروز فتنه است/ راه حل معضلات فرهنگی اجتماعی افزایش بودجه حوزه های علمیه نیست.

انتقاد آخر او به بخش دیگری از سخنان صدیقی اشاره داشت که گفته بود «اگر می خواهیم دین را رواج دهیم باید بودجه حوزه های علمیه و فرهنگ را تقویت کنیم.»

ریخته‌شدن بخش عظیمی از بودجه کشور به حساب نهادهای وابسته به بیت رهبری و نیز سپاه پاسداران، به‌خصوص نهادهای فرهنگی اسلامی محافظه‌کار یکی از مواردی بود که اعتراضات اخیر را برانگیخت.

    دوسیه تظاهرات اعتراضی ۱۳۹۶

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • روزبه

      امیدوارم عمرشون قد بده که موقع حسابرسی توصیح جامعی. به مردم. بده . بنظر من برازنده ترین محکومیت برای یک مفتخور مثل ایشون نه اعدام و نه زندان بلکه جمع آوری اشغال در یکی زباله دانیهای کشوره برای گردآوری غذای روزانه است همان چیزی که تعداد زیادی از هموطنان امروز برای امرار معاش خود میکنند و افرادی مثل ایشان همزمان به چپاول کشور مشغولند.

    • فقیر

      بزودی همان افراد فقیری مثل من که کارگر ساختمان هستند وده سال توصف بیمه هستند د ر حالی که طلا فروش از بیمه کارگری استفاده میکنند ومن باید به خاطر یک سرما خوردگی 400هزار تومن پول بیمارستان دادم بزودی همان اشغالها بساط شماها رو که با تحریف دین مبین اسلام مردم رو هم مثل خودتان شیطان پرست کردین رو جمع خواهند کرد

    • دانیال

      دیر یا زود سیل بنیان کنی که آشغالها را با خود میبرد را خواهند دید