ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جان‌باختگان در بازداشتگاه‌ها: سارو قهرمانی، قربانی تازه

علی مطهری از وقوع سه خودکشی در بازداشتگاه‌ها خبر داده. در حالی که جان‌باختن سینا قنبری و وحید حیدری تایید شده، حالا نام تازه‌ای به میان آمده است: سارو قهرمانی،۲۴ ساله، جان‌باخته در سنندج.

در حالی که مقامات قضایی در روزهای گذشته جان باختن دو نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری دی ماه در بازداشتگاه‌ها را به علت خودکشی تایید کردند و یک مورد مرگ در بازداشتگاه تکذیب شد، نایب رییس مجلس ایران بار دیگر از مرگ یک نفر در تهران و دو نفر در شهرستان‌ها خبر داده است.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) روز شنبه ۲۳ دی گزارش کرده که علی مطهری درباره افرادی که «گفته می‌شود خودکشی کرده‎اند»، گفته است: «به ما گفتند یک نفر در تهران و دو نفر در شهرستان خودکشی کردند و بنا شد که گزارش دقیقی به ما بدهند که فعلا منتظر آن گزارش هستیم.»

تصویری از محسن عادلی و مراسم تشییع او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است

تا پیش از این به نظر می‌رسید ابهام درباره شمار افراد جان‌باخته در بازداشتگاه‌ها به دنبال اعتراضات اخیر به مورد محسن عادلی برگردد، اما حالا نام قربانی تازه‎ای مطرح شده است که گفته می‌شود در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج جان باخته است.

بر اساس خبرهای منتشر شده از قول یکی از نزدیکان سارو قهرمانی، او حدود ۱۱ روز پیش در میانه اعتراضات در سنندج بازداشت شده  و صبح امروز پیکر بی‌جانش از سوی نیروهای امنیتی به پدر و مادرش تحویل داده شده است. گفته می‌شود هنگام خاکسپاری او تنها پدر و مادرش حضور داشته‌اند و اجازه برگزاری مراسم ترحیم به خانواده‌اش داده‌ نشده.

سارو قهرمانی، جان‌باخته در سنندج

یک منبع نزدیک به خانواده او گفته است زمان تحویل جسد، آثار کبودی روی بدن سارو مشاهده شده است. سارو قهرمانی ۲۴ ساله بوده و گفته می‌شود در ۱۸ سالگی برای یک‎سال و نیم به عنوان زندانی سیاسی، حبس کشیده.

مرگ سینا قنبری و وحید حیدری که اولی در قرنطینه زندان اوین و دومی در بازداشتگاه کلانتری ۱۲ رضوی اراک جان باخته است، تایید شده است اما در مورد مرگ محسن عادلی در دزفول، خبرهای ضد و نقیضی مخابره شده است.

سینا قنبری ۲۲-۲۳ ساله، در قرنطینه بازداشتگاه اوین تهران، در تاریخ ۱۷ دی ۹۶ به دلایل نامعلوم درگذشته است. مقامات قضایی در ایران ادعا می‌کنند او خودکشی کرده است. محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور گفته است او در دستشویی‌ قرنطینه زندان اوین خودکشی کرده و فیلمی هم در این مورد وجود دارد که خودکشی او را تایید می‌کند. او سینا قنبری را «یک معتاد» معرفی کرده است.

محمد حیدری، ۲۲ ساله، در بازداشتگاه شماره ۱۲ رضوی نیروی انتظامی اراک، اوایل دی ماه درگذشت. گفته شده که او هم خودکشی کرده و از سوی مقامات به عنوان «معتاد و قاچاق‌فروش معرفی شده» اما خانواده‌اش این ادعا را رد کرده‌اند و گفته‌اند او دستفروش بوده. وکیل او به کمپین حقوق بشر در ایران گفته است مقامات تلاش دارند با ادعای خودکشی بر روی دلایل واقعی مرگ او سرپوش بگذارند.

محمد نجفی روز ۱۸ دی گفته است من باور دارم که این مرد جوان خودکشی نکرده است: «این مرد جوان معترض بوده. آنها او را بازداشت کردند، مورد ضرب و شتم قرار دادند و کشتند. حالا می‌خواهند حسن شهرت او را تخریب کنند.»

علی‎قاسم عادلی، پدر محسن عادلی اما درباره مرگ او به فرشته قاضی، روزنامه‎نگار آزاد گفته است که پسرش بازداشت نشده بوده.

بر اساس این گفت‌و‌گو که در اختیار زمانه قرار داده شده است، گلوله به سر محسن عادلی (۲۶ ساله و معمار) خورده: «در خیابان. همانجا همان کسانی که کشته‌اند خودشان هم برده‌اند بیمارستان و سردخانه.»

علی‎قاسم عادلی در این گفت‎وگو و در شرح ماجرا گفته است که این جریان از شلیک گلوله به پای یکی دیگر از پسرانش آغاز شده: «دهم دی ماه در منطقه‎ای که ما می‌نشینیم تظاهرات بود. یکی از پسران من، مهمان رفته بود شهر دیگری و در برگشت بین راه، یک موتور جلوی‌شان را می‎گیرد و به پای پسرم تیر می‌زنند. یک موتوری که دو نفر صورت‎شان را پوشانده بودند، تیر به پای بچه من زده‌اند. معلوم نیست چه کاره بوده‌ند و چه کسی هستند. احتمال دارد مشکل شخصی و خصومت با من داشته باشند واقعا نمی‎دانم. خانم او تماس گرفت با خانواده و گفت این‎طور شده و پسرم محسن، حدود ساعت هشت شب رفت که ببیند برای برادرش چه اتفاقی افتاده. از شانس بد ما او می‌افتد میان تظاهرات و مسئولانی که امنیتی بودند. مسیرش بوده و گلوله به او اصابت می‎کند.»

پدر محسن عادلی در ادامه گفته است: «بچه‎های من نه کاری به تظاهرات داشتند و نه چیزی. پسر من رهگذر بوده، تیر به او زد‌ه‌اند اما مطمئن هستم که امنیتی‌ها زده‌اند. ماموران تیراندازی کرده‌اند به تظاهرات و تیر به پسر من خورده. یک گلوله به سر محسن خورده و پزشکی قانونی اهواز هم کالبدشکافی کرده، گفتند توی سرش خورده. جواز دفن برای بچه من صادر کردند و من بچه‌ام را دفن کردم.»

پدر این جان‎باخته اعتراضات اخیر همچنین از تشکیل پرونده برای رسیدگی به نحوه کشته شدن پسرش خبر داده است. علی‎قاسم عادلی به فرشته قاضی گفته است: «الان پرونده باز کرده‌ام، وکیل هم گرفته‎ام تا روند قانونی طی شود و قاتل بچه مرا معرفی کنند. پرونده شکایت من در شعبه ۱۰ دادگاه اهواز و شعبه چهار دزفول است. دادستان و فرماندار و نماینده، همه این آقایان آمدند که ما قاتل بچه تو را تحویل می‌دهیم، بررسی می‎کنیم، تحقیقات می‌کنیم. گفتند اشتباه شده و قول دادند هر کسی تیراندازی کرده معرفی کنند و من پرونده تشکیل داده‌ام و منتظر هستم که معرفی کنند.»

اما از سوی دیگر، علی مطهری از خانواده بازداشت‌شدگان خواسته است وضعیت نزدیکان خود را از دادسراها پیگیری کنند.

او همچنین درباره اعتراضات اخیر و درخواست دیدار نمایندگان با بازداشت‎شدگان زندان اوین گفته است: «هنوز در این باره درخواستی نداشتیم ولی از مقامات مسئول درباره خودکشی بعضی بازداشت شدگان سوال کردیم و اطلاعاتی گرفتیم و پیگیر قضیه هستیم.«

این در حالی است که مجمع نمایندگان تهران درخواست بازدید از زندان اوین را مطرح کرده بود اما از تهران خبر می‌رسد وعده این مجمع برای بازدید از زندان اوین که قرار بود شنبه ۲۳ دی‌ ماه انجام شود، به تعویق افتاده است:

پانویس:

این مطلب ابتدا با تیتر «جان‌باختگان در بازداشتگاه‌ها، دو نفر یا سه نفر؟» منتشر شده بود که بر اساس خبرهای تازه‎تر، به روز شد و تیتر آن هم تغییر کرد.

دوسیه تظاهرات اعتراضی ۱۳۹۶

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.