ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسن روحانی: ماجرا تمام شد

حسن روحانی در تازه‌ترین اظهارات خود درباره اعتراضات سراسری، ماجرا را تمام شده خواند، از عملکرد نیروهای امنیتی تقدیر کرد و اظهارات امام جمعه موقت تهران را «بی‌‌ادبانه» دانست.

حسن روحانی در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره اعتراضات سراسری، از عملکرد نیروهای امنیتی تقدیر کرد و اعتراضات را پایان یافته خواند. او همچنین اظهارات کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران را «بی‌‌ادبانه و توهین‌آمیز» توصیف کرد و گفت «هرکس حرف می‌زند یا اعتراضی می‌کند، یا خس و خاشاک است یا گاو یا گوساله و یا آشغال. این چه طرز حرف زدن است».

خط عمومی‌ای حکومت در برابر خیزش اعتراضی دی‌ماه تفکیک میان اعتراض به حق و اغتشاش است

رئیس جمهوری ایران که در جشنواره فارابی سخن می‌گفت با اشاره به اعتراضات سراسری دیماه در ایران گفت: «چرا توهین کرده و بی‌ادبانه با جامعه برخورد می‌کنیم. عده‌ای آمده‌اند و اعتراض داشتند و برخی هم از این اعتراض‌ها سوء استفاده کردند، اما نباید همه را به یک چوب برانیم، بلکه باید دقیق سخن بگوییم به‌خصوص در تریبون‌های مقدس دقیق‌تر حرف بزنیم چرا که ملت ما ملت بزرگی هستند».

کاظم صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه ۲۲ دیماه معترضان را «آشغال» خواند. سخنان او با واکنش منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی، اصلاح‌طلبان و حتی برخی از اصول‌گرایان همراه شد و بسیاری آن را با اظهارات محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران پس از آغاز جنبش اعتراضی ۱۳۸۸ مقایسه کردند که معترضان را «خس‌و‌خاشاک» نامید.

حسن روحانی در ادامه سخنان خود مدعی شد «نیروهای امنیتی به خوبی این اعتراضات را اداره کرده‌اند و ماجرا تمام شد». پیش از روحانی، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران نیز ۱۳ دیماه نیز این اعتراضات را پایان‌یافته خوانده بود.

اعتراضات ۱۰ روزه دیماه ۱۳۹۶ که در ۷۲ شهر کوچک و بزرگ ایران برگزار شد، بیش ۳۷۰۰ تن بازداشت و دست‌کم ۲۲ تن کشته شدند. همچنین بین سه تا پنج‌تن دیگر نیز نیز در دوران بازداشت جان باختند.

راهپیمایان در این اعتراضات که یکی از شعارهای اصلی آن «نان، کار، آزادی» بود، به گرانی و فساد اقتصادی و گسترش بیکاری و همچنین استبداد سیاسی معترض بودند.

اکنون حسن روحانی می‌گوید «عده‌ای در خیابان‌ها، به حق یا ناحق اعتراض کردند» اما تشخیص اینکه برخی از معترضان از جایی تحریک شده‌اند یا قصد جاسوسی داشتند «باید در یک دادگاه صالح ثابت شود».

با این حال او تأکید کرد که آمریکایی‌ها هم در موضوع داخلی ایران و هم در برجام شکست خوردند.

خط عمومی‌ای حکومت در برابر خیزش اعتراضی دی‌ماه تفکیک میان اعتراض به حق و اغتشاش، و بردن اعتراض در چارچوب گفتار حکومتی و از این طریق حکومتی کردن آن بوده.

همزمان بسیاری از مقامات ارشد جمهوری اسلامی از جمله رهبر ایران «دشمنان خارجی» را نیز به دست داشتن در اعتراضات متهم کرده‌اند.

از سوی دیگر جناح‌های محافظه‌کار مخالف دولت بر وجه اقتصادی اعتراضات و دولت و هوادارانش بر وجه سیاسی این اعتراضات تأکید می‌گذارند.

دفاع از رفع فیلتر تلگرام

روحانی در بخشی دیگر از سخنانش در جشنواره فارابی به طور ضمنی به رفع فیلتر تلگرام در ایران پرداخت و گفت: «روزی دیگر گفتیم که ماهواره ممنوع است اما آیا از زمانی که ممنوع شد هیچ‌کس ماهواره در اختیار ندارد و روزی هم گفتیم که فضای مجازی بد است اما آیا درست شد؟».
رئیس دولت دوازدهم با دفاع از رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی در ایران گفت برای آنکه فضای مجازی مفید باشد، باید فرهنگ استفاده صحیح از آن را آموزش دهیم.

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نیز شنبه ۲۳ دی‌ماه این رفع فیلتر را تأیید کرده است. بنا به رسانه‌های حامی دولت، رفع فیلترینگ تلگرام به دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری صورت گرفته است.

سه روز پس از آغاز اعتراضات سراسری در بیش از ۷۲ شهر ایران، فعالیت تلگرام و اینستاگرام «به طور موقت» محدود شد. پپس از آن حکومت ایران تلاش کرد شبکه‌های اجتماعی بومی را جایگزین کند اما وب‌سایت خبرآنلاین شنبه ۲۳ دیماه گزارش داد که بر خلاف ادعاهای تقی‌پور، تنها پنج درصد کاربران ایرانی تلگرام نسبت به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی رغبت نشان داده اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.