ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کولبر ۴۰ ساله در ارتفاعات آذربایجان غربی یخ زد

کولبری ۴۰ ساله در ارتفاعات «کانی‌خدای پیرانشهر» استان آذربایجان غربی در بهمن گیر افتاد و یخ زد: سلیمان خضری متأهل بود و سه فرزند داشت.

یک کولبر ۴۰ ساله در بهمن ارتفاعات «کانی‌خدای پیرانشهر» استان آذربایجان غربی گیر افتاد و جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، پیکر بی‌جان سلیمان خضری یکشنبه ۲۴ دیماه در حالی پیدا شد که کاملاً یخ زده بود.

سلیمان خضری پنجشنبه ۲۲ دیماه در ارتفاعات کانی ناپدید شد.

او متأهل بود و سه فرزند داشت.

ارتفاعات «کانی خدای» پیرانشهر منطقه‌ای صعب العبور و کوهستانی است. دمای هوا کانی خدای در روزهای گذشته حدود ۱۱- درجه سانتیگراد بوده.

ارتفاعات کانی خدای در نواحی مرزی ایران با عراق قرار دارد. کولبر علاوه بر سرما با خطرات جانی دیگری از جمله تیراندازی مرزبانان ایرانی و زمین‌های مین‌گذاری شده دوران جنگ مواجه‌اند.

کردپا، آژانس خبری کردستان گزارش داده بود که در سال ۱۳۹۵، ۱۵۴ کولبر در حوادث مختلف از جمله تیراندازی نیروهای مرزی، انفجار مین، سرما، تعقیب و گریز کشته یا زخمی شده‌اند. اگر چه اغلب کولبران بر اثر شلیک گلوله مرزبانان کشته می‌شوند.

این منبع خبری در گزارشی تحلیلی مدعی شد از زمان روی کار آمدن حسن روحانی در مردادماه ۹۲ تا پایان اسفند ٩۵، تنها ٢١٢ کولبر در استان کردستان بر اثر شلیک نیروهای مرزی ایرانی کشته یا زخمی شدند.

بر اساس برخی آمارهای رسمی، ایران ۷۵ هزار کولبر دارد که ۲۰ هزار نفر آنها در سردشت و پیرانشهر ساکن‌اند.

«کولبر» اصطلاحی محلی است و به کسانی گفته می‌شود که حمل و نقل کالا از مرزها را با استفاده از «کول» خود و بدون هرگونه وسیله‌ای انجام می‌دهند. کولبران در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه کار می‌کنند. اکثر کارگران کولبر را افراد فقیری تشکیل می‌دهند که فقط برای امرار معاش روزانه‌شان به این شغل خطرناک روی آورده‌اند.

آذرماه امسال عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران اعلام کرد به سبب دلایل اجتماعی و سیاسی کولبری در ایران به طور کامل متوقف می‌شود.

پیش از این دولت وعده داده بود که کولبران را تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دهد.

اما با اعلام ممنوعیت کولبری مرزنشینانی که از این طریق معیشتشان را تأمین می‌کردند، علاوه بر امنیت جانی، حداقل حقوق اجتماعی خود از جمله وعده دولت برای قرار گرفتن تحت پوشش بیمه‌ تأمین اجتماعی را از دست خواهند داد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.