ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سرنوشت عضویت نماینده زرتشتی شورای شهر یزد به مجمع تشخیص مصلحت سپرده شد

نمایندگان مجلس بر مصوبات قبلی خود جهت بازشناسی حق اقلیت‌های دینی در شرکت در شوراهای شهر پای فشردند و با رد نظر شورای نگهبان، این طرح را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.

سپنتا نیکنام، نماینده زرتشتی شورای شهر یزد به حکم دیوان عدالت اداری و به دلیل «مسلمان‌نبودن» از حضور در این شورا تعلیق شده بود. مجلس شورای اسلامی ایران قانونی تصویب کرد تا اقلیت‌های دینی امکان نمایندگی شوراهای شهر را داشته باشند، اما شورای نگهبان با آن مخالفت کرد. اکنون حل این اختلاف به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شده است.

سپنتا نیکنام، نماینده زرتشتی شورای شهر یزد

به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، نمایندگان مجلس یکشنبه ۲۴ دی‌ماه بر مصوبات قبلی خود در طرح «اصلاح قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور» پای فشردند و با رد نظر شورای نگهبان، این طرح را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.

روز ۲۱ آذر، در اصلاح قانون انتخابات شوراها، مجلس با ۱۵۶ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و هفت رأی ممتنع تصمیم گرفت که دو تبصره ماده اول این قانون را تصویب کند: یک – اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند و  دو – این اقلیت‌ها به‌جای اسلام، باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند. نمایندگان همچنین در ماده چهارم تصویب کردند که این مصوبان برای انتخابات دور پنجم شوراها نیز معتبر و لازم‌الاجرا است.

در جلسه یکشنبه نیز از ۲۰۲ نماینده حاضر در مجلس ۱۳۴ تن به ماده اول و ۱۲۲ تن به ماده چهارم بار دیگر رأی مثبت دادند.

پیش از تصویب این طرح اصلاحی، دیوان عدالت اداری و شورای نگهبان با این استدلال که عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد با قاعده فقهی «نفی سبیل» مغایرت دارد، حق او را برای نمایندگی مردم یزد رد کرده بود. بر اساس قاعده نفی سبیل، «ولایت» غیرمسلمان بر مسلمان نهی شده است.

پس از آن نیز شورای نگهبان تصمیمات مجلس درباره حق عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر و روستا را با استناد به یک سخنرانی آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، رد کرد. خمینی در این سخنرانی مورخ ۱۲ مهر ۱۳۵۸ در قم در حضور نمایندگان مجلس خبرگان و گروهی از پاسداران گفته بود که اعضای شورای شهر باید «مُسْلِم» باشند.

هرچند علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق در پاسخ به یک استفتاء راجع به حقوق اقلیت‌های مذهبی در جامعه اسلامی که به موضوع لغو عضویت نیکنام مربوط می‌شد، گفته است که «مجرد استفاده از مهارت‌های غیرمسلمان حرمت ندارد.»

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.