ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش کاربران ایرانی و هشدار نمایندگان مجلس ثمر داد: یک دانشجوی زندانی آزاد شد

کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی خواهان آزادی لیلا حسین‌زاده شده بودند. نمایندگان مجلس هم هشدار داده‌اند که بازداشت دختران دانشجو بی‌پیامد نیست.

تنها چند ساعت بعد از آنکه کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی خواهان پیگیری وضعیت لیلا حسین‌زاده، دانشجوی زندانی شدند، بر اساس اطلاعاتی که زمانه به دست آورده، لیلا حسین‌زاده از زندان اوین به قید کفالت آزاد شده است. هنوز بستگان این دانشجو و مراجع رسمی این خبر را تأیید نکرده‌اند. از وضعیت مهدی توپچی، محسن حق‌شناس، سهیل آقازاده و احسان محمدی هنوز اطلاعی در دست نیست. گروهی از نمایندگان مجلس به دولت و قوه قضائیه هشدار داده‌اند که  تداوم بازداشت‌ها به ویژه بازداشت دختران دانشجو بی‌پیامد نیست.

از وضعیت مهدی توپچی، محسن حق‌شناس و احسان محمدی هنوز اطلاعی در دست نیست

در اعتراضات سراسری دی ۹۶ در ایران بیش از ۱۰۰ دانشجو در شهرهای مختلف بازداشت شدند. این اعتراضات از روز هفتم دی‌ آغاز شد و به زودی دامنه آن به دست‌کم ۷۲ شهر کوچک و بزرگ ایران گسترش یافت. به‌گفته مقامات جمهوری اسلامی در این اعتراضات ۲۵ نفر کشته و بیش از ۳۷۰۰ نفر بازداشت شدند. همچنین تاکنون دست‌کم دو تن از بازداشت‌شدگان در زندان‌ها جان خود را از دست داده‌اند که مقامات قضائی ایران می‌گویند آن‌ها خودکشی کرده‌اند.

لیلا حسین‌زاده، دانشجوی انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران دبیر شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران است که نیروهای امنیتی ۱۱ دی او را دستگیر کردند. کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #لیلا_کجاست خواهان پیگیری وضع این دانشجوی زندانی شده‌ و برخی کاربران هم از محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی خواسته بودند که وضعیت این دانشجوی زندانی را پیگیری کند. تنها چند ساعت بعد از آغاز این حرکت در شبکه‌های اجتماعی، لیلا حسین‌زاده آزاد شد. این خبر را هنوز بستگان او تأیید نکرده‌اند.

از وضعیت مهدی توپچی، محسن حق‌شناس و احسان محمدی هنوز اطلاعی در دست نیست.

مأموران امنیتی احسان محمدی را ۱۱ دی و سینا درویش را ۱۴ دی بازداشت کرده‌اند. مهدی توپچی فعال کارگری و فارغ‌التحصیل رشته معماری نیز شامگاه ۱۴ دی در خانه‌اش بازداشت شد. مأموران امنیتی لوازم شخصی او را به همراه بردند و این فعال کارگری را به زندان اوین منتقل کردند. سندیکای نقاشان استان البرز روز گذشته با صدور بیانیه‌ای خواهان آزادی این فعال کارگری و سایر بازداشتی‌ها شده بود.

محمد آقازاده، پدر سهیل در توئیتر اعلام کرده که فرزند او با خانواده‌اش تماس گرفته است. سهیل آقازاده، دانشجوی رشته سینمای دانشگاه تهران پنجشنبه ۱۴ دی بازداشت شد. سینا عمران، مترجم و دانش‌آموخته مطالعات آلمان دانشگاه تهران هم شامگاه ۱۳ دی در منزلش بازداشت شده است.

نامه ۴۰ نماینده مجلس برای آزادی بازداشتی‌ها

۴۰ نماینده مجلس شورای اسلامی به حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی و صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائی، دو نامه جداگانه نوشته‌اند و ضمن درخواست آزادی بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر هشدار داده‌اند که تداوم بازداشت معترضان «مسائل و مشکلات متعددی را در پی خواهد داشت».

قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده دماوند و عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس سه‌شنبه ۲۶ دی در این‌باره گفته است:

«در جریان نشست علنی امروز مجلس در دو نامه جداگانه خطاب به رئیس‌جمهوری و رئیس قوه قضائیه خواستار آزادی هرچه سریع‌تر بازداشت‌شدگان در اعتراض‌های اخیر به‌ویژه دانشجویان دختر بازداشتی شدیم.»

در نامه ۴۰ نماینده مجلس آمده است که «اگر این مسائل مورد بررسی، تجزیه و تحلیل و کالبدشکافی دقیق قرار نگیرد، مصالح و منافع ملی کشور دچار ضرر و زیان خواهد شد.»

این نمایندگان همچنین در نامه خود گفته‌اند: «تداوم نگهداری و طولانی شدن زمان بازداشت آنان (معترضان) به‌ویژه دانشجویان و علی‌الخصوص دانشجویان دختر بازداشتی، مسائل و مشکلات متعددی را در پی خواهد داشت.»

پیش از این، نایب رئیس کمیسیون قضائی مجلس نیز سه‌شنبه ۲۶ دی از موافقت با بازدید اعضای این کمیسیون از زندان اوین خبر داده است.  محمد کاظمی، وعده داده که اعضای  کمیسیون قضائی مجلس در  بازدید از اوین، از محل بازداشت زندانیان رویدادهای اخیر نیز دیدن و با بازداشت‌شدگان نیز صحبت کنند. با این‌‌حال، محمد جواد فتحی، نماینده تهران در مجلس سه‌شنبه ۲۶ دی به اعتماد آن‌لاین گفته است که مسئولان قوه قضائیه همچنان با درخواست نمایندگان مجلس برای بازدید از زندان اوین مخالفت می‌کنند.

نخستین بار پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد کشته شدن چند تن از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در بازداشتگا‌ه‌ها که با هشدار نمایندگان در مورد احتمال تکرار «کهریزک دوم» همراه بود، گروهی از نمایندگان مجلس درخواست بازدید از زندان اوین را مطرح کرده بودند.

رها بحرینی، پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل در گفت‌وگو با زمانه بازدید اعضای کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی از زندان اوین را «گامی مثبت» ارزیابی کرده است، اما مشروط بر آنکه زمینه‌‌ساز تحقیقات مستقل شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.