ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه ایران مذاکرات «فشرده» درباره مکمل‌های برجام را تکذیب کرد

بهرام قاسمی می‌گوید سیاست جمهوری اسلامی درباره برنامه موشکی تغییر نکرده است. در همان حال کاخ سفید از تفاهم دولت و کنگره آمریکا درباره برجام خبر داده.

در پی تمدید مهلت ۱۲۰ روزه دونالد ترامپ برای بازبینی توافق هسته‌ای با ایران، اتحادیه اروپا اعلام کرد که درخواست رئیس‌جمهور آمریکا برای افزودن مکمل‌هایی به برجام را «به دقت بررسی» می‌کند. در همان حال مقامات اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که در نشست پنج‌شنبه گذشته با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در بروکسل او را بر سر برخی موضوعات، از جمله برنامه موشکی ایران، نقش ایران در خاورمیانه و نقض حقوق بشر به چالش کشیده‌اند. وزارت خارجه ایران اما این موضوع را تکذیب کرده است.

وزارت خارجه ایران مذاکرات «فشرده» درباره مکمل‌های برجام را تکذیب کرد (عکس: آرشیو)

به گزارش رسانه‌های داخلی چهارشنبه ۲۷ دی/ ۱۷ ژانویه بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه هرگونه مذاکره درباره برنامه موشکی ایران با اتحادیه اروپا را تکذیب کرد:

«موضع جمهوری اسلامی ایران هیچ تغییری نکرده و همچنان که بارها اعلام شده، برنامه موشکی ایران کاملاً جنبه دفاعی و بازدارندگی دارد و علیه هیچ کشوری نیست و طرح ادعاهای واهی و بی‌پایه و اساس، تغییری در این موضع اصولی و اساسی کشور ایجاد نخواهد کرد.»

رئیس جمهور آمریکا برخلاف میل باطنی‌اش جمعه ۱۲ ژانویه/ ۲۲ دی برای آخرین بار تمدید تعلیق تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را تصویب کرد. برنامه دونالد ترامپ این است که در ۱۲۰ روز آینده با همکاری شرکای آمریکا در اتحادیه اروپا درباره مکمل برجام به توافق برسد. کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که قصد دارد با افزودن مکمل‌هایی به برجام، برنامه موشکی ایران را محدود کند. در این بیانیه کاخ سفید خواهان دسترسی بازرسان بین‌المللی به تأسیسات نظامی ایران شده است. علاوه بر این ترامپ اعلام آمادگی کرده که چنانچه محدودیت زمانی برای تعداد سانتیرفوژهای تأسیسات هسته‌ای ایران لغو شود، به برجام پایبند می‌ماند.

یوهانس هان کمیسر اتحادیه اروپا در امر سیاست همجواری و مذاکرات گسترش اتحادیه اروپا ‎روز گذشته خبر داده بود که اعضای اتحادیه اروپا در حال رایزنی با هم هستند که چه پاسخی به درخواست ترامپ برای افزودن مکمل‌هایی به برجام بدهند. پنجشنبه هفته گذشته زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان پیش از برگزاری نشست چندجانبه در بروکسل با محمد جواد ظریف، گفته بود که آمریکا حق دارد از فعالیت‌های ایران در خاورمیانه نگران باشد.

یوهانس هان گفته است که در اجلاس بروکسل وزاری خارجه فرانسه، آلمان، بریتانیا و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، محمد جواد ظریف را درباره برخی موضوعات به چالش کشیده‌اند. کمیسر اتحادیه اروپا گفته است:

«این موضوعات از جمله تنش‌ها در خاورمیانه، برنامه موشکی ایران و اعتراضات اخیر در ایران بود.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۷ دی/ ۱۷ ژانویه در واکنش به این تحولات گفته است:

«جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی و سیاست‌های دفاعی به ویژه برنامه موشکی خود را نخواهد داد.»

قاسمی همچنین سیاست ایران در منطقه را سیاستی «سازنده، ثبات‌ساز و در جهت تقویت هر چه بیشتر صلح و امنیت منطقه و جهان» خواند.

هیثر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه گذشته در جمع خبرنگاران  در پاسخ سوالی درباره اینکه دونالد ترامپ در بیانیه روز جمعه خود درباره تعلیق تحریم‌های اقتصادی علیه ایران گفت:

«ترامپ هفته گذشته تعلیق تحریم‌های ایران را به مدت ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرد. این تمدید به خاطر این بود که زمان کافی برای همکاری بیشتر دولت با اعضای کنگره برای تدوین قانون جدید درباره توافق هسته‌ای وجود داشته باشد تا به این مسأله کمک کند که بتواند ایران را به صورت بهتری با توافق سازگار کند و همچنین سختگیری علیه ایران بیشتر شود.»

به گفته سخنگوی کاخ سفید تمدید تعلیق تحریم‌ها و تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای دو موضوع جداگانه‌اند.

نوئرت همچنین اعلام کرده که گفت‌وگوهای بین دولت آمریکا و مجلس نمایندگان این کشور درباره ضرورت افزودن مکمل‌هایی به برجام پیشرفت خوبی داشته و دولن و کنگره از این نظر به هم نزدیک شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایران سوزان

    متاسفانه برجام باشد و یا نباشد، یا برجام های دیگری بشود، تاثیری بر اکثریت فقیر و فرودستان ایران نخواهد داشت. انها دسب بالا بیگرای وبردگی سرمایه داری حاکم خواهند کرد! ابرقدرتها اثبات کردند دنبال منافعاشان هستند. مردم ایران واگذار شده اند به یک هیولایی تئوکراسی، که هیچ بویی انسانیت و عرق ملی و ایران دوستی ندارد. هیولایی تار و پودش بااستبداد مذهبی و ظلم و فساد ساخته شده است. در این جنگل زامبی وارهای حکومتی و آدم فروشان و منحطان نان به نرخ روز خور و کاسه لیسان حقیر ، جایی برای تنفس زندگی انسانی و آزادگی نمانده است. از بوم برزنش هوای آلوده و بوی تعفن فساد حکومتی، نمایش زشت انحطاط اخلاقی . روان پریشی عمومی، ملیون ها انسان درمانده و افسرده، ملیون انسان نا امید از زندگی، و تبعیض ضد بشری، از نمایش رعب آور وحشیانه اعدام و شلاق و فطع دست و سنگسار، از ترس هماره حبس دگراندی شو منقد و مخالف، سرکوب فزاینده ازادی های مدن و شخصیی، تحقیر، از دست رفتن منزلت اجتماعی توده های انسانی، نمایشثروت های قارونی اقلیت نوکیسه و رانتخوار، بودجه های دولتی و مخفیب حکومتی باری مفت خورهای خرافی پراکن، زنان و مردها مجرد پیر شده، اه حسرت نسل سوخته، ایران سوزان از جهل و تجاهل و غرات بربران ضد ایرانی. مشتی یاغی و خونخوار و غارت گر حاکم شدند و هستی ایران به نستی کشاندند.

  • ایران سوزان

    کشوری که بزرگرتین ذخایر طبیعی دارد و 300 سال با مصرف فعلی و 150 با دوبرابر مصرف فعلی توان تولید انرژی ارزان برق دارد در همین حدود هر کیلووات 50 تومان (با اندازه انرژی برق اتمی که خطرناک و منقرض است!) دارد سالی 500 ملیون دلار خرج سازمان انرژی اتمی میکند! کشوری می توانست با راه معقول و یک پرنسیب و هنجار یک کشور معمولی، تمامی نیاز ماهواره خود از کشورهای دیگر بگیرد، نیاز ی ندارد بلندروازی کند برای موشک!× چرا بایست این حکومت این همه خرچ تراشی کند برای مردم کشوری که 50 میلیون نفرشان زیر هزار درسال درامد دارند؟! 12 میلیون بیکار دارد! آیا یان سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل زمنی و ریلی می کرد بهتر نبود تا امروز چنی کلاف سردرگم ترافیک مواجه نبودیم؟ صدها ملیلارد دلار خسارت از بابت هسته ای. یک جو غیرت ملی ایرانی در سران این حکومت نیست انگار ×

  • ایران سوزان

    دزو چاه طلبی ها پرخرج و هزینه ساز حکومت ولایی، اصلا در قد و قواره اقتصاد ایران نیست. این هزینه های سرسام آور در کنار فساد لجام گسیخته و دست بدر منایع آبی و استضعاف کشاندن عمدی مردم ایران، ایت کشور رو به فروپاشی اقتصادی کامل می برد و ایران را برهوت تبدیل می کند. داشتن سپاه چند د هزار نفری و یا بسیج 20 میلیونی برای چه؟ مگر می خواهید جنگ حهانی راه به اندزند؟! اعراب و سیده و اخوندهای ولای پرست، این حکومت مدعی ایدئولوژی اخزالزمانی است که می خواهد به سایر دنیا دست درازی کند، وگرنه به طور طبیعی ایران و اسرائیل بایست دوست هم باشند. هیچ دلیل سیاسی و ژئوپلوتیک نیست این دمشنی تصنعی حکومت ایران با اسرائیل . این دشمنی جنون ایز با امریکا و اسرائیل تصنعی است باری تدوام بحران سازی و خالت فوق العاده در کشور برای توجیه سرکوب و استبداد و غارت بیت المال.

  • ایران سوزان

    برجام یک توافق بد بود، بخصوص برای فقرای مردم ایران، درون این دیگ برجام هیچ جیزی برای فقرای ایارن نمی جوشد و تنها اسبا رانت و غارت را برای حکومت و مرفهان فراهم کرده است و تقویت بودجه جاه طلبی و استبداد و مداخلات خارحی حکومت!، از طرفی چون طرف مقابل بویژه امریکا فهمیده این فقط یک فرصت برای تازه نفس شدن نیوری اضمحلال شده حکومت ولایی ایارن است و از طرفی هیچ تضمنی نمی دهد حکومت ایارن دست از ماجراجویی بردادر. دخالت ایارن در رعاق و سوریه و یمن... اثبات کرد حکومت ولای هرگز دست جاه طلبی اش برنداشته است. اصرار بر فناوری غنی سازی و موشکی دوربر و ساخت زیردرایی اتمی موشک انداز نشان می دهد اصلا بحث بازدارنگی نیست، هدف تبدیل شدن به روی امپراتوری جهانی ولایی است.حدود صد ملیارد دلار بودجه رسمی و صد ملیارد دلار بودجه غیر زسمی ، که 80 درصد ان در راستای این جاه طلبی است و برایش اهمیت ندارد بیش از 50 میلیون انسان از مردم ایران زیر خط فقر باشند!

  • ایران سوزان

    یک بحث یا همچین چیزی بین پیروز مجتهد زاده (نظریه پرداز در حکومت ایران) و دامون گلریز دیدم. کمال تاسف است که حقیقت سوزی چنین است. این ادهای آزادی بیان در ایران و امثال نورچشمی ها کنترل شده مثل مجتهدزاده و صادق زیباکلام... برای فریب مردم است. من نوعی حتی بیم دارم با نام متسعمار هر چ نوع انتقاد و مخالفتی از حکومت ولایی بکنم چون اصلا احساس امنیت نمی کنم از دست جاسوسان و ارتش سیابری دژخیم این حکومت! البته همه صرفا مزدور نیستند و گاهی عشق کور و تعصب ایارنیت ما بر حقایق کور می کند! و مثل در از چند سال پیش تا همین چند هفته پیش به شدت احساس ملی گرایانه ایارنی داشتم تا اینکه خیانت تکراری در بودجه 1397 دیدم، دیدم غارت بیت المال و استضعاف عمدی مردم ایران باز توسط تدراکچی شیاد حکومت ولایی تکرار شد. باز هم دروغهایشان اشکار شد! الان می بینم دارند غارت بیت المال ایران به سمت بازسازی حکومت دیکتاتوری اسد میبرند.و می بینم اقا زاده در داخل و خارج با ثروت غارت شده ایران پز میدهند و دل فقرا خون می کنند. می بینم بنزین مفت می سوزانند و شهرهای الوده کرده و فقر از این ایران سوزی فقط دود و خاکستر نصیبشان می شود و آه حسرت!