ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار کردهای سوریه نسبت به احتمال بمباران عفرین توسط ترکیه

در روزهای اخیر ترکیه بارها از حمله قریب‌الوقوع به عفرین خبر داده است. کردها نگران این حمله‌اند. آن‌ها از سازمان ملل خواسته‌اند که شمال و شرق سوریه را مناطق امن اعلام کند.

حزب اتحاد دموکراتیک، از احزاب اصلی کرد سوریه از قدرت‌های جهانی خواست تا نگذارند ترکیه منطقه عفرین در شمال سوریه را بمباران کند.

نیروهای ترکیه در خاک سوریه ـ عکس از آرشیو

آنکارا در روزهای اخیر هشدار داده است که به‌زودی در عفرین سوریه، یکی از سه کانون مستقل تحت کنترل کردها و متحدان‌شان، دست به عملیات نظامی خواهد زد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز یکشنبه ۱۴ ژانویه / ۲۴ دی در کنگره حزب عدالت و توسعه گفت: «طی روزهای آینده با عملیات عفرین گامی را که با عملیات سپر فرات در راستای پاک‌سازی مرز جنوبی‌مان از عناصر ترور برداشته بودیم، ادامه خواهیم داد.»

اردوغان روز سه‌شنبه ۱۶ ژانویه / ۲۶ دی نیز اعلام کرد که عملیات ترکیه علیه نیروهای شبه‌نظامی کرد در منطقه عفرین سوریه توسط مخالفان سوریِ مورد حمایت ترکیه پشتیبانی خواهد شد.

به‌گزارش رویترز، حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) چهارشنبه ۱۷ ژانویه / ۲۷ دی در بیانیه‌ای گفته است که «عفرین تنها نخواهد بود» و تمامی شمال و شرق سوریه با آن خواهند بود.

از آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ شبه‌نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» (YPG)، متشکل از کردهای سوریه و متحدان‌شان، در شمال این کشور مناطق خودمختار ایجاد کرده‌اند. آن‌ها پس از اتحاد با آمریکا حوزه نفوذ خود را برای مبارزه با گروه «دولت اسلامی» (داعش) گسترش دادند، هر چند که واشنگتن مخالف برنامه‌های آن‌ها در مورد خودمختاری است.

حزب اتحاد دموکراتیک که به‌عنوان بازوی سیاسی «یگان‌های مدافع خلق» شناخته می‌شود، در بیانیه خود افزوده است: «ما جامعه جهانی را فرامی‌خوانیم که (...) مسئولیت خود را در قبال جان یک میلیون نفر ساکن عفرین بپذیرد.»

این حزب با بیان این‌که «رژیم ترکیه به تهدیدی علیه هرگونه راه حل برای بحران سوریه تبدیل شده»، از سازمان ملل خواست تا برای تبدیل مناطق تحت کنترل کردها در شمال و شرق سوریه به مناطق امن، اقدامات فوری انجام دهد.

در روزهای اخیر، «یگان‌های مدافع خلق» و نیروهای ترکیه در سوریه یکدیگر را به بمباران منطقه عفرین متهم کرده‌اند.

ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» را بخشی از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند. فعالیت پ‌ک‌ک در ترکیه ممنوع است و دولت ترکیه از سال ۱۹۸۴ تا کنون با این حزب در جنگ است.

ائتلاف جهانی به‌رهبری آمریکا روز یکشنبه ۱۴ ژانویه / ۲۴ دی اعلام کرد که به‌منظور دفاع از سرزمین‌هایی که در شمال سوریه در دست کردهای متحدش قرار دارند، از طرح «نیروی امنیتی مرزی» پشتیبانی می‌کند. ۳۰ هزار نفر قرار است در این نیروی مرزی شرکت کنند.

این اقدام واکنش شدید ترکیه را در پی داشت. اردوغان روز دوشنبه گفت: «مأموریت ما این است که این [ارتش] را قبل از آن‌که متولد شود خفه کنیم.»

روسیه، ایران و دولت سوریه نیز این طرح آمریکا را مورد انتقاد قرار داده و آن را در جهت تقسیم سوریه دانسته‌اند.

آلدار خلیل، از رهبران اصلی حزب کردی «جنبش جامعه دموکراتیک» (تودم) در مصاحبه‌ای که روز جمعه گذشته با رویترز داشت گفته بود که آمریکایی‌ها قصد ندارند به این زودی از مناطق شمال سوریه خارج شوند.

او همچنین گفته بود که تلاش روسیه برای پایان بخشیدن به جنگ سوریه شکست خورده و این جنگ تا سال ۲۰۲۱ که دوران ریاست جمهوری بشار اسد به پایان می‌رسد ادامه خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسئله

    بزودی سقوط ادلب را شاهد خواهیم بود. ترکیه و کردهای سوریه متاسفانه به یان درک مشترک نرسیده اند دشمن مشترکشان کداند. خود کردها هم دارند اشتباه می کنند و ترکیه را تحریک . چرا باید عکس اوجلان را در رقه افراشته کنند؟! یعنی چه؟ اوجلان تبعه ترکیه است. پان کردیسم بلای جان مردمان کرد شده است. از یک طرف می یگوند کنفدرالیسم و از طرفی نقشه کردستان بزرگ. با این وجود ارزوی پیروزی می کنند برای مردمان کرد و امیدورام انها بتوانند در شمال سوریه یک فدرالیسم سکولار دمورکاسی برقررا کند و اشتباهات بارزانی تکرار نکنند. کردهای سوریه بایست از این فرصت ثابت کنند واقعا دنبال سکولار دمورکاسی هستند . جهان ازاد هم بایست از کردها و نیورهیا دموکراتیک کرد و عرب و اسوری و ترکمن... حمایت کند. رزیم سوریه اسد یک رزیم بعثی نژادپرست پان عرب است و حتی حاضر نیست به صورت سمبلیک شده نام جمهوری عربی سوریه را تغییر دهد و مثلا بگوید جمهوری سوریه! این عربی مثل همان قید اسلامی است. در نتیجه کومت اسد یک حکومت دیکتاتوری شبه سکولار است و نه سکولار حقیقی. رد سکولاریسم حکومت مقید به قومیت و مذهب نیست..

  • miiim

    سورنا / بزودی تاریخ مشخص خواهد کرد

  • نازلی

    جالب است که تمام این تندروهای استالین گونه لقب دمکراتیک و یا خلق و یا هردو را هم یدک میکشند مثل المان شرقی سابق و کره شمالی .

  • سورنا

    اکراد فریب خوردگان , همیشه قابل مصرف برای تمام بحرانها !