ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با تزلزل برجام، وزارت راه پیش‌پرداخت قرارداد با ایرباس را به تعویق انداخت

با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، مجوز فروش هواپیما به ایران هم لغو می‌شود. به همین جهت وزارت راه از ارائه پیش‌پرداخت‌ها به ایرباس خودداری کرده است.

وزارت راه اعلام کرده که با خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، این احتمال وجود دارد که شرکت ایرباس و بوئینگ مجوز فروش هواپیمای مسافربری به ایران را باطل کنند. به همین جهت تا زمانی که نظر قطعی آمریکا درباره برجام مشخص نشده است، جمهوری اسلامی پیش‌‌پرداخت‌های خرید هواپیماهای مسافربری از ایرباس را به تأخیر انداخته است.

بازسازی ناوگان هوایی فرسوده ایران در گروی برجام (عکس: آرشیو)

رئیس جمهور آمریکا برخلاف میل باطنی‌اش جمعه ۱۲ ژانویه/ ۲۲ دی برای آخرین بار تمدید تعلیق تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را تصویب کرد. برنامه دونالد ترامپ این است که در ۱۲۰ روز آینده با همکاری شرکای آمریکا در اتحادیه اروپا درباره مکمل برجام به توافق برسد. شرکت ایرباس و بوئینگ بعد از لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در چارچوب توافق هسته‌ای توافق کردند که در مجموع ۱۸۰ فروند هواپیمای مسافربری به ایران بفروشند. برخی قطعات این هواپیماها در آمریکا تولید می‌شود و به مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا نیاز دارد. وزارت خرانه‌داری آمریکا سپتامبر سال گذشته مجوز فروش ۱۰۰ هواپیمای ایرباس را به ایران صادر کرد. اکنون معلوم نیست که آیا این مجوزها در آینده هم همچنان معتبر باشند. به همبن جهت ایران پیش‌پرداخت‌های قرارداد با ایرباس را به تأخیر انداخته. اصغر فخریه کاشان در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران گفته است:

«با توجه به موضع‌گیری‌های ترامپ مبنی بر خروج از برجام باید اطمینان پیدا کنیم که این مجوز‌ها معتبر باقی می‌مانند. در حال حاضر این مجوز‌ها معتبر هستند اما باید مطمئن شویم که چند ماه دیگر هم با هر تصمیم آمریکا معتبر باقی می‌مانند.»

جان لیحی، مدیر امور فروش شرکت ایرباس دو روز قبل با اشاره به توافق این شرکت برای فروش ۱۰۰ فروند هواپیما به ایران ایر اطمینان داده بود که قرارداد با ایران همچنان معتبر است، اما تا زمانی‌که پیش‌پرداخت‌ها انجام نشوند، تولید هواپیماهای مسافربری برای ایران به تعویق می‌افتد.

اصغر فخریه کاشان در واکنش به سخنان مدیر اموز فروش ایرباس گفته است:

 «نباید اینگونه باشد که با خروج آمریکا از برجام شرکت ایرباس یا بویینگ ابطال مجوز‌ها را اعلام کنند. بنابراین برای رفع این موضوعات در حال مذاکره با طرف‌های قرارداد هستیم و این مذاکرات باعث می‌شود، ارائه پیش پرداخت‌ها با تأخیر انجام شود چراکه قبل از پرداخت باید تکلیف این موضوعات مشخص شود. بنابراین تا زمانی که این ابهامات رفع نشود، پیش‌پرداختی را ارائه نمی‌دهیم.»

 مدیر امور فروش ایرباس همچنین اعلام کرده بود که شرکت ایرباس در حال بررسی سخنان رئیس جمهور آمریکا پیرامون برجام است:

«ما از مواضع جمعه پیش [ترامپ] آگاه هستیم و در حال بررسی این سخنان هستیم تا ببینیم که آیا این مواضع ممکن است تأثیری روی معاملات ما با ایرلاین‌های ایرانی دارد یا نه.»

جمعه گذشته کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که قصد دارد با افزودن مکمل‌هایی به برجام، برنامه موشکی ایران را محدود کند. در این بیانیه کاخ سفید خواهان دسترسی بازرسان بین‌المللی به تأسیسات نظامی ایران شده است. علاوه بر این ترامپ اعلام آمادگی کرده که چنانچه محدودیت زمانی برای تعداد سانتیرفوژهای تأسیسات هسته‌ای ایران لغو شود، به برجام پایبند می‌ماند.

اتحادیه اروپا اعلام کرده که درخواست رئیس‌جمهور آمریکا برای افزودن مکمل‌هایی به برجام را «به دقت بررسی» می‌کند. در همان حال مقامات اتحادیه اروپا گفته‌اند که در نشست پنج‌شنبه گذشته با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در بروکسل او را بر سر برخی موضوعات، از جمله برنامه موشکی ایران، نقش ایران در خاورمیانه و نقض حقوق بشر به چالش کشیده‌اند. وزارت خارجه ایران اما این موضوع را تکذیب کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • navid

    هاشمی رفسنجانی در سخنرانی خود گفت: «در برنامه‌های آیت‌الله خمینی فعالیت خشن وجود نداشت.”!! دلایل رحمت ایشان : دادگاههای تیر باران فله ای هویدا و تیمسار جهانبانی و افرادغیر مجرم جنایی وابسته بحکومت قبلی در سال ۵۷. کشتار فله ای ترکمن ها و اکراد در سال ۵۸ . نا دیده گرفتن ملاقات شورای انقلابتان از روز اول با امریکاییها تا سند از سفارت ساختید و بازرگان برکنار و تند روها را حاکم کردید . اعدام هزاران نفر شامل زنان حامله و نوجوانان در دهه شصت و با بولدوزر جسدها را شبانه دفن کردید . فروهر و فرخزاد و بختیار ها را تکه تکه کردید و مختاری و سیرجانی ها را کشتید. ادامه جنگ بیهوده حمایت کردید و هزاران نوجوان را بر روی میادین مین فرستادید. به کوی دانشگاه حمله کردید و دانشجویان را به خیابان پرتاب کردید. دوستت را یک شبه ولی عظما کردی تا روی اقا محمد قان قاجار را سفید کند! تجاوز و دست شکستن جوانان مثل سهراب ها در کهریزک و کشتار نداها در خیابان . خود را امیرکبیر نامیدی و دست سرداران را برای غارتها بازی کردی . دنبال موشک و بمب و دخالت در سایر کشورها پرداختید و تحریم و اختلاس و دلالی را عادی جلوه دادید. همچنان هر صدای انتقاد را منافق و اهل فتنه و جاسوس نامیدید و زندانها را پر کردید و چوبه دارها براه انداختید چون بازیش نمیداند هر از چندگاهی غری الکی میزد تا مردم را الکی دلخوش کند و ولایت فقیه ادامه یابد....

  • بهامن

    برنامه دولت تدارکچی سرمایه داری حکومت ولایی، از اول برنامه اش گران کردن دلار بود، چون برای کسری بودجه ریال چاپ میکند مثل این 39 سال اخیر، دلارها راب رای سوریه و بقیه خارج لازم دادر. اقتصاد مقاومتی هم برنامه دیگر است که مردم زا سفره خودبزنند و کمتر خرچ کنند تا هزینه جگنیابتی اخرالزمانی و بازسازی سوریه اسد فراهم شود. اینها زاسالها یش به صورت غیر مستقیم اعلام کردند دلار به 5 الی 7 هزار دلر باید برسدو صرفاها ودلال ها دعاگویشان شده اند. تهدیدات فعلا حرف ترامپ و اعتراضات اخیر بهانه خوبی شده است.

  • اقتصاد حماقت

    سی ملیلارد دلار می خواهند بدهند که 180 تا هواپیما بخرند که بتواند مثلا چند هزار سرمایه دار و بچه پولدار سریع تر ببرد به مقضد! در حالی بزرگراه تهران شمال 20 سال است معطل مانده، راه اهن های مهمی چون چابهار-مشهد و یا شاهرود به گرگان معطل مانده! در حالی که شهرهای بزرگ با دهها هزرا اتوبوس کمبود دارد! در حالی خودروسازی های داخلی اشغال تولید میکنند و با لایندیگ موجب دهها ملیارد خسارت ناشی از اضفه مصرف سوخت شده و سالی چند هزار نفر کشته میشود بر اثر تصادف و یا الدگی، در حالی می توان منوریل و مترو را گسترش داد!