ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان زندان‌ها مجبور کردن زندانیان به مصرف هر گونه دارویی را تکذیب کرد

بر اساس اطلاعیه سازمان زندان‎های کشور، این سازمان اشخاص مطرح کننده «این دروغ و تهمت بزرگ» را در اسرع وقت و در دادسرای عمومی و انقلاب تهران، تحت تعقیب قانونی قرار خواهد داد.

سازمان‎های زندان‎ها و و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به خبرها و گزارش‎های منتشر شده درباره مجبور کردن بازداشت‌شدگان حوادث اخیر به مصرف دارو واکنش نشان داد و چنانچه انتظار می‎رفت، این موضوع را تکذیب کرد.

وضعیت بازداشتگاه‌ها در ایران/ کارتون از اسد بیناخواهی

در اطلاعیه‎ای که روز پنج‎شنبه ۲۸ دی ماه از سوی روابط عمومی این سازمان منتشر شد، «اجبار زندانیان» به مصرف هر گونه دارو، قویا تکذیب شده است.

پیش از این محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در توییتی به نقل از بستگان یکی از بازداشت‎شدگان درگذشته در زندان نوشته بود که مسئولان او و دیگر و بازداشتی‌ها را مجبور به مصرف دارو می‌کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داده که سازمان زندان‎ها پنجشنبه ۲۸ دی با صدور اطلاعیه‌ای خوراندن دارو به بازداشتی‌ها را تکذیب کرده است. در این اطلاعیه گفته شده: «در پی انتشار مطالبی از سوی برخی افراد مبنی بر اجبار بازداشت‎شدگان به خوردن برخی قرص‌ها، روابط عمومی سازمان زندان‌ها طی اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب و رد این ادعای واهی، طرح مطالبی از این دست را مصداق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی دانست.»

بر اساس اطلاعیه سازمان زندان‎های کشور، این سازمان اشخاص مطرح کننده «این دروغ و تهمت بزرگ» را در اسرع وقت و در دادسرای عمومی و انقلاب تهران، تحت تعقیب قانونی قرار خواهد داد. ساعتی بعد از انتشار این اطلاعیه محمود صادقی در توئیتر از سازمان زندان‌ها خواسته نسبت به فرد بازداشتی که در زندان درگذشته پاسخگو باشد: خوب است سازمان زندان‌ها توضیح دهد در قبال فردی که سالم تحویل گرفته بعد جنازه اش را تحویل خانواده اش داده چه مسئولیتی دارد.

محمود صادقی در پیام دیگری مجدداً خواهان بازدید نمایندگان مجلس از زندان اوین شده است.

— محمود صادقی (@mah_sadeghi) 18. Januar 2018

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر ساکن ایران  چهارشنبه ۲۷ دی به کمپین حقوق بشر در ایران گفته بود تعدادی از معترضان بازداشت شده در تماس‌های تلفنی از زندان اوین به او گفته‌اند مقامات امنیتی پیش از دیدار متهمان با یک مسئول قضایی در زندان، به آنان توصیه کرده‌اند برای تسریع آزادی‎شان در جلسه با او، داروی متادون درخواست کنند:

«تلفن‌های متعددی از زندان به من زدند و این موضوع را به شکل یکسان برای من تعریف کردند. {آنها گفتند} زمانی که یکی از مسئولان زندان برای ملاقات با زندانیان در یکی از اتاق‌های زندان مستقر شده، ماموران امنیتی پیشاپیش به آنها توصیه کرده‌اند اگر مسئول قضایی از شما پرسید چه درخواستی دارید بگویید که اعتیاد داریم و متادون می‌خواهیم تا زودتر آزاد شوید، خوب یکی از زندانیانی که به من تلفن کرد گفت من زیر بار نرفتم و قبول نکردم که این را بگویم، ولی تعدادی از افراد قبول کردند.»

سازمان زندان‌ها در اطلاعیه که پنجشنبه ۲۸ دی در پاسخ به این نگرانی‌ها منتشر کرده می‌گوید زندانیانی که وارد زندان می‌شوند پرسش‌‌نامه‌هایی را برای تشکیل پرونده شخصیت تکمیل می‌کنند که یکی از بخش‌های آن مربوط به شناسنامه بهداشتی و سلامت آنان است.

بر اساس اعلام سازمان زندان‎ها، هنگام ورود و در مبادی ورود به زندان، به زندانیان دارویی ارائه نمی‌شود: «چنانچه در یک فرد زندانی بیماری خاصی تشخیص داده شود فرد مذکور به واحد بهداری زندان یا در صورت نیاز به مراکز بهداشتی و درمانی سطح شهر اعزام می‌شود.»

یک منبع نزدیک به زندانیان زندان اوین نیز در اولین روزهای پس از اعلام خبر جان‎باختن سینا قنبری به زمانه گفته بود:

«من راجع به سینا قنبری تحقیق کردم از بچه‌هایی که در قرنطینه یک بازداشت بودند. وقتی که بازداشت شده و توی قرنطینه بوده، گویا روز پانزدهم تولدش بوده. بعد به شدت وضعیتش خوب نبوده، استرس و اضطراب زیادی داشته همراه با ترس. پزشکان و ماموران بهداری و سربازها هم گویا بین بچه‌ها متادون پخش می‌کردند به عنوان دارو و به سینا قنبری متادون زیادی تزریق شده و داده شده بهش و طوری شده که وضعیتش ۱۰ برابر بدتر شده ...»

 سازمان زندان‌ها در پایان اطلاعیه‌اش افرادی را که خبرهای مربوط به مجبور کردن زندانیان به مصرف دارو را منتشر کرده‎اند، بار دیگر به «تعقیب کیفری» تهدید کرده است.

دوسیه تظاهرات اعتراضی ۱۳۹۶

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.