ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جابجایی جمعیت در ایران: اسکان یک میلیون نفر در ۱۰ شهر جدید

نیمی از جمعیت چابهار حاشیه‌نشین است و فاقد آب شرب، با این حال دولت جمهوری اسلامی می‌خواهد بیش از یک میلیون نفر از جمعیت دیگر شهرها را در این منطقه اسکان دهد.

دولت ایران قصد دارد با ساخت ۱۰ شهر جدید بیش از یک میلیون تن از جمعیت را جابجا کند. سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کردستان، کرمان، مازندران،فارس، سمنان و بوشهر محل ایجاد شهرهای جدید است.

نیمی از جمعیت چابهار حاشیه‌نشین است و فاقد آب شرب، با این حال دولت جمهوری اسلامی می‌خواهد بیش از یک میلیون نفر از جمعیت دیگر شهرها را در این منطقه اسکان دهد.

یکسال پس از ابلاغ برنامه اجرایی وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی برای اسکان پنج میلیون نفر از جمعیت در سواحل دریای عمان و خلیج فارس، محسن نریمان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ایران از مکان‌یابی ۱۰ شهر جدید به منظور جابجایی بیش از یک میلیون تن در آینده نزدیک خبر داد.

وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی آذر ۱۳۹۵ برنامه اجرایی «توسعه سواحل مکران» را ابلاغ و اجرای سیاست انتقال و اسکان پنج میلیون نفر از جمعیت دیگر شهرهای ایران طی سه مرحله در سواحل دریای عمان و خلیج فارس را به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی این وزارتخانه اعلام کرد.

روزنامه اطلاعات پنجشنبه ۲۸ دی به نقل از نریمان از عملیاتی شدن این طرح با مکان‌یابی و تهیه طرح‌های مقدماتی ساخت شهرهای جدید در استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، کرمان، فارس، سمنان، مازندران و کردستان خبر داد.

او «کاهش تراکم جمعیت کلانشهرهای شمالی» و «توسعه فراگیر مناطق جنوبی» را هدف این برنامه دانست و گفت که ساخت شهر «سیراف» در استان بوشهر به مرحله آماده‌سازی رسیده و طرح تفصیلی و جامع شهر «تیس» در استان سیستان و بلوچستان تهیه شده است.

در این طرح ساخت ۲ شهر در هر یک از استان‌های بوشهر و هرمزگان پیش‌بینی شده است. شش شهر دیگر هم در استان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان، سمنان، کرمان، مازندران و فارس احداث خواهد شد.

نریمان ظرفیت جمعیت هر یک از شهرهای جدید را به نسبت «ظرفیت مکانی»، «موقعیت جغرافیایی» و «حجم تقاضا» ۱۰ هزار تا ۱۵۰ هزار نفر اعلام کرد.

برنامه ریزی برای جابجایی ۵ میلیون تن

ایجاد شهرهای جدید در استان‌های مرزی و به ویژه استان‌های ساحلی دریای عمان و خلیج فارس یکی از اولویت‌های برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری بهمن دو سال پیش از تدوین طرح اسکان بیش از یک میلیون نفر در مناطق جنوبی، و به ویژه سواحل مکران خبر داده بود.

در پیوند با همین موضوع اکبر ترکان، رئیس سابق شورای عالی مناطق آزاد هدف نهایی این برنامه را اسکان پنج میلیون تن در سواحل جنوبی ایران اعلام کرده بود.

حبیب‌الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت شهرک‌های جدید ایران ۱۱ آبان امسال جزئیات بیشتری از طرح ایجاد شهرهای جدید ارائه کرد و گفت که این شهرها با «رویکر آمایش سرزمینی» و «سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و خارجی» ایجاد خواهد شد.

در حالیکه مقام‌های دولتی هدف اصلی ایجاد شهرهای جدید را «توسعه سواحل جنوبی» و «مناطق کم‌تر توسعه یافته» عنوان می‌کنند، فعالان حقوق اقلیت‌ها در ایران نسبت به تغییر بافت جمعیتی این مناطق نگران‌ند.

برپایه گزارش منابع خبری نزدیک به فعالان بلوچ تنها در دو سال گذشته ۲۰ هزار تن از نیروهای نظامی ایران به همراه خانواده‌هایشان به چابهار منتقل شده‌اند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ایران هم ضمن تائید سیاست انتقال و اسکان نیروهای نظامی در سواحل جنوبی و به ویژه استان سیستان و بلوچستان، هدف اصلی این طرح را«تقویت امنیت و توان دفاعی» ایران عنوان کرده است.

به گفته او دولت در لایحه بودجه سال آینده ۹۶ میلیارد تومان از طرح توسعه سواحل مکران را به «تقویت نیروی دریای ارتش» اختصاص داده است.

براساس این طرح دولت به  احداث زیرساخت‌های نظامی، فرهنگی، رفاهی نیروی دریایی ارتش و همچنین فراهم نمودن اعتبارات لازم جهت پرداخت مطالبات کارکنان ارتش برای اجرای این طرح مکلف شده است.

واگذاری برنامه‌های توسعه سیستان وبلوچستان به نهادهای نظامی پیش از این با انتقاد و مخالفت شدید شخصیت‌های مذهبی منطقه همراه بوده است.

به‌رغم این انتقادها و همچنین حاشیه‌نشینی نزدیک به نیمی از جمعیت سیستان و بلوچستان همراه با بحران کم‌آبی در این منطقه، دولت طرح جابجایی و اسکان جمعیت در این استان و دیگر استان‌های جنوبی را آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید:

ایران یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را در چابهار اسکان می‌دهد

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بختیاری بزرگ

    یک برنامه خوب.