ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۳۲ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان بی‌سواد است

سرانه فضای آموزشی درسیستان و بلوچستان تنها ۳ متر مربع و در برخی شهرستان‌ها کمتر از ۱.۵ متر مربع است، ۱۷ برابر کمتر از میانگین سرانه فضای آموزشی ایران.

شه‌بخش گرگیج نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها می‌گوید: مردم این استان بعد از ۴۰ سال هنوز به حداقل‌های زندگی دسترسی ندارند.

سرانه فضای آموزشی سیستان و بلوچستان ۱۷ برابر کمتر از میانگین سرانه فضای آموزشی ایران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گرگیج پنجشنبه ۲۸ دی شاخص «محرومیت» در این استان را «عمیق» توصیف کرد و گفت که این استان به لحاظ شاخص‌های توسعه در رتبه آخر قرار دارد.

او شاخص باسوادی در این استان را پائین‌تر از میانگین کشوری خواند. براساس گزارش مرکز آمار شاخص باسوادی جمعیت شش سال به بالا ایران ۸۴.۶۱ درصد است.

گرگیج شاخص باسوادی جمعیت لازم‌التعلیم در سیستان و بلوچستان را ۶۸ درصد اعلام کرد و گفت: ۳۸ درصد جمعیت شهری و روستایی استان بی‌سواد است.

به گفته او شاخص بی‌سوادی در روستاهای این استان ۴۰ درصد است.

گرگیج پائین بودن سرانه فضای آموزشی  را یکی از عوامل پائین بودن شاخص باسوادی در استان برشمرد و گفت: سرانه فضای آموزشی درسیستان و بلوچستان تنها ۳ متر مربع و در برخی شهرستان‌ها کمتر از ۱.۵ متر مربع است. براساس اعلام نهادهای دولتی میانگین سرانه فضای آموزشی در ایران ۵۱.۵ متر مربع است.

به گفته نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها پائین بودن سرانه معلم به نسبت دانش‌آموز در استان هم پائین‌تر از میانگین کشوری است. میانگین کشوری نسبت معلم به دانش‌آموز در ایران ۱۸.۳ اعلام شده در حالیکه به گفته گرگیج این شاخص در سیستان و بلوچستان ۲۲.۵۶ است.

گرگیج همچنین وضعیت بیکاری و معیشت در سیستان وبلوچستان را نامناسب توصیف کرد و گفت: «وضعیت بیکاری و معیشت در استان رکورد زده است».

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری رسمی سیستان و بلوچستان در پایان شش ماه نخست امسال را ۱۱.۳ درصد اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید:

۱۶۹ هزار کودک در سیستان‌و‌بلوچستان از تحصیل بازمانده‌اند

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Mani

    پولی که باید صرف آموزش و پرورش و تکامل کودکان شود برای تکثیر آخوندهای تبهکار در حوزه های مختلف برای گسترش کلاس های دینی و آموزش جهل، جنایت توسط آخوندها و گسترش نیروهای سرکوبگر، گسترش زندان ها و شکنجه گاهها ، برای حزب الله ،حماس و دیگر گروههای آدمکش و فجایع دیگر میشود. براستی ما ایرانیان که گذاشتیم این تبهکاران چند قرن در ایران پدیدار شوند و اجازه دادیم چهل سال در ایران حکومت اسلامی جهل و جنایت تشکیل دهند و مهیب ترین اعمال را بر سر ایرانی بیاورند آیا ما مسئول نیستیم؟