ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لاوروف: نقض برجام کره شمالی را هم متزلزل می‌کند

وزیر خارجه روسیه گفت چنانچه توافق هسته‌ای نقض شود، تلاش‌ها برای برچیدن زرادخانه هسته‌ای کره شمالی نیز به نتیجه نخواهد رسید.

وزیر خارجه روسیه  در نشست خلع سلاح شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران گفت چنانچه ایالات متحده آمریکا برجام را نقض کند، تلاش‌ها برای برچیدن زرادخانه هسته‌ای کره شمالی نیز به نتیجه نخواهد رسید.

۱۸ ژانویه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست خلع سلاح شورای امنیت سازمان ملل

وزیر خارجه روسیه چهار روز پیش در معرفی رئوس سیاست خارجی روسیه اعلام کرده بود که این کشور در سال ۲۰۱۸ تلاش می‌کند توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را حفظ کند. لاوروف دوشنبه ۱۵ ژانویه/ ۲۵ دی به آمریکا هشدار داد که نقض برجام ممکن است گفت‌وگوهای روسیه با آمریکا درباره بحران شبه‌جزیره کره را خدشه‌دار کند. او گفته بود:

«اگر برجام نقض شود و یا ایران را با تحریم‌های اقتصادی بخواهند تحت فشار قرار دهند، آنگاه ما هم مجبوریم نظرمان را درباره کره شمالی تغییر دهیم.»

شامگاه گذشته، سرگئی لاوروف در نشست خلع سلاح شورای امنیت سازمان ملل یک بار دیگر برجام را به مسأله زرادخانه هسته‌ای کره شمالی ربط داد و گفت نقض برجام در اثر اقدام‌های یک‌طرفه هشداری برای کره شمالی به شمار می‌آید. لاوروف گفت:

«نمی‌توانیم به دلیل نفعی که برخی برنامه‌های سیاسی برای بعضی از کشورها دارند، یک دستاورد واقعی دیپلماتیک در عرصه بین‌المللی را کنار بگذاریم. اگر توافق کنار گذاشته شود و به ایران گفته شود: باید به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند باشد و ما تحریم‌ها را دوباره بر می‌گردانیم، آنگاه خود را جای کره شمالی بگذارید.»

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در نشست خلع سلاح شورای امنیت گفت رژیم‌هایی که حقوق بشر را نقض و آزادی‌های اساسی را از شهروندان سلب می‌کنند، جهان را هم با سلاح‌های کشتار جمعی تهدید می‌کنند:

«آنها مروج بی ثباتی منطقه‌ای هستند. آنها به گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی کمک می‌رسانند. آنها درگیری و مناقشه را اشاعه می‌دهند که در نهایت به مرزهای خودشان نیز کشیده می‌شود.»

هیلی، کره شمالی را بزرگ‌ترین تهدید برای نظام منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای دانست و در ادامه به ایران هم اشاره کرد:

«حکومت ایران عامل اصلی بی ثباتی در بی ثبات ترین منطقه جهان است. این حکومت از گروه‌های تروریستی، شبه نظامیان نیابتی و همچنین حکومت جنایت کار اسد حمایت می‌کند.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، اولوف اسکوگ و کارل ون استروم سفیر سوئد و سفیر هلند در سازمان ملل از برجام به عنوان یکی از دستاوردهای دیپلماسی بین‌المللی دفاع کردند.

رئیس جمهور آمریکا برخلاف میل باطنی‌اش جمعه ۱۲ ژانویه/ ۲۲ دی برای آخرین بار تمدید تعلیق تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را تصویب کرد. برنامه دونالد ترامپ این است که در ۱۲۰ روز آینده با همکاری شرکای آمریکا در اتحادیه اروپا درباره مکمل برجام به توافق برسد. کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که قصد دارد با افزودن مکمل‌هایی به برجام، برنامه موشکی ایران را محدود کند. در این بیانیه کاخ سفید خواهان دسترسی بازرسان بین‌المللی به تأسیسات نظامی ایران شده است. علاوه بر این ترامپ اعلام آمادگی کرده که چنانچه محدودیت زمانی برای تعداد سانتیرفوژهای تأسیسات هسته‌ای ایران لغو شود، به برجام پایبند می‌ماند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.