ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه آمریکا: ترکیه جان غیر نظامیان کرد را به خطر نیندازد

چراغ سبز آمریکا به ترکیه برای پیشروی مشروط در شمال سوریه، مخالفت فرانسه. شورای امنیت جلسه فوق‌العاده برگزار می‌کند. فعالان سیاسی کرد ایرانی عملیات ترکیه را محکوم کرده‌اند.

ایالات متحده آمریکا از ترکیه خواسته است در عملیات «شاخه زیتون» در شمال سوریه خویشتنداری پیشه کند و جان غیر نظامیان را به خطر نیندازد. پیشروی نیروی پیاده ارتش ترکیه با همراهی واحدهایی از ارتش آزاد سوریه به طرف عفرین ادامه دارد. اقلیم کردستان اعلام کرده که ممکن است پیشمرگه‌های کرد را برای کمک به کردهای شمال سوریه به منطقه اعزام کند. در همان حال به درخواست وزیر خارجه فرانسه، شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه ۲۲ ژانویه/ ۲ بهمن برای بررسی حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه جلسه فوق‌العاده تشکیل می‌دهد.

شنبه ۲۰ ژانویه، مرز ترکیه با سوریه: از دور عده‌ای گلوله‌باران عفرین را تماشا می‌کنند

گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه آمریکا

هیثر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه گذشته در جمع خبرنگاران گفت رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا با وزرای خارجه ترکیه و روسیه تلفنی گفت‌وگو کرده و از آن‌ها خواسته است کاری کنند که جان غیر نظامیان به خطر نیفتد:

«ما از ترکیه به تأکید خواستیم خویشتنداری کند و به ما اطمینان بدهد که عملیات نظامی در شمال سوریه از نظر زمانی و وسعت محدود باقی می‌ماند و جان غیر نظامیان را هم به خطر نمی‌اندازد.»

توضیحات وزارت خارجه آمریکا فقط چند ساعت بعد از ورود نیروهای پیاده ارتش ترکیه به خاک سوریه منتشر شده است. بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه روز گذشته در استانبول اعلام کرد که ارتش ترکیه ساعت ۸.۰۵ دقیقه از روستای مرزی گل‌بابا وارد خاک سوریه شده است.

به گفته ییلدریم هدف ارتش ترکیه از این عملیات ایجاد یک «منطقه امن» به طول ۳۰ کیلومتر است.

تخمین زده می‌شود که در عفرین ۸ تا ۱۰ هزار نفر از شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق مسلح‌اند. تلویزیون رودا گزارش داده که احتمال دارد اقلیم کردستان تعدادی از پیشمرگه‌های کرد را برای کمک به کردهای شمال سوریه به منطقه اعزام کند.

نشست فوق‌العاده شورای امنیت

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در پیامی در توئیتر اعلام کرده است که به درخواست فرانسه دوشنبه ۲۲ ژانویه/ ۲ بهمن شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه یک نشست فوق‌العاده برگزار می‌کند.

به گفته لودریان، فرانسه خواهان ایجاد یک کریدور امن برای کمک‌رسانی به غیرنظامیان در منطقه عفرین در شمال سوریه و اعلام آتش‌بس بدون هیچ‌گونه شرطی‌ست.

در همان حال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا شامگاه گذشته در سفر به آسیا اعلام کرده است که ترکیه پیش از آغاز عملیات «شاخه زیتون» در شمال سوریه، به واشنتگن هم اطلاع داده بود که قصد دارد وارد خاک سوریه شود. ماتیس گفته است آنکارا حق دارد نگرانی‌ حضور شبه‌نظامیان کرد در شمال سوریه باشد.

با آغاز عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه ،بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران هم خواستار پایان فوری درگیری‌ها و جلوگیری از تعمیق و گسترش بحران شده است.

هشدار اردوغان - بیانیه ۵۲ فعال کرد ایرانی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه یکشنبه ۲۱ ژانویه/ ۲ بهمن در سخنانی اظهار امیدواری کرده است که عملیات ارتش ترکیه در خاک سوریه به زودی به پایان برسد. در همان حال اردوغان به طرفداران کردها هشدار داد که از برگزاری تجمعات در حمایت از کردهای شمال سوریه خودداری کنند. اردوغان که در جمع هزاران نفر از طرفدارانش در شهر بورسا سخنرانی می‌کرد، گفت:

«می‌دانید، اگر به خیابان‌ها بروید، مأموران امنیتی هم شما را مشایعت می‌کنند. این یک مبارزه ملی‌ست و ما هر کس را که با مبارزه ملی‌مان مخالفت کند و در مقابل ما بایستد، از سر راه برمی‌داریم.»

در همان حال ۵۲ فعال مدنی و سیاسی کرد در ایران در بیانیه‌ای، حمله دولت ترکیه به شمال سوریه و منطقه عفرین را محکوم کرده‌اند. فعالان کرد در این بیانیه گفته‌اند دولت ترکیه برخلاف قواعد بین المللی، ‌اقدام به حضور نظامی در سوریه و محاصره مناطق کردنشین کرده و از کشته شدن غیر نظامیان ابراز نگرانی کرده‌اند .

امضا کنندگان این بیانیه از کشورهای جهان، مجامع بین‌المللی و دولت ایران خواسته‌اند مانع ادامه حمله ترکیه به شمال سوریه شوند.

دولت ترکیه می گوید برای مقابله با حضور گروه‌های تروریستی دست به این حمله زده اما یگان های مدافع خلق، ترکیه را به توسعه‌طلبی متهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محسن مدنى

    دولت امريكا نهايت استفاده را از كردها در جنگ بر عليه داعش كرد وبعد هم نهايت نامردى را چه در عراق وچه در سوريه

  • مرد آزاد

    بیچاره سوریه شده اتوبان هر کی دلش خواست میاد و میره ایران دنبال امام زمانش میگرده ترکیه دنبال نابود کردن مخالفانشه روسیه دنبال سهم خواهی آمریکا هم آخرش من نفهمیدم موضعش چیه

  • کوبانی 2

    دولت امریکا با موافقت به نقض تمامیت راضی سوریه توسط ترکیه، نشان داد برای هیچ طرفی شریک و متحد مورد اعتماد نخواهد بود/