ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دختر معترض خیابان انقلاب همچنان در بازداشت است

کمیته «پیگیری بازداشت‌های ۹۶» اعلام کرده که از سرنوشت بازداشتی‌ها در بندهای امنیتی زندان اوین اطلاعی در دست نیست. نسرین ستوده می‌گوید نماد اعتراضات سراسری زندانی‌ست.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال مدنی در فیس بوک خود خبر داده که زن معترض خیابان انقلاب در بازداشت است.کمیته «پیگیری بازداشت‌های ۹۶» اعلام کرده که از سرنوشت بازداشتی‌هایی که به بندهای امنیتی زندان اوین از جمله ۲۰۹، ۲۴۰ و ۲الف منتقل شده‌اند اطلاعاتی در دست ندارد.

نسرین ستوده و رضا خندان در محلی که دختر معترض به حجاب ایستاده بود حاضر شدند (عکس فیسبوک نسرین ستوده)

دی‌ماه گذشته همزمان با شروع اعتراضات سراسری در ایران، زنی در خیابان انقلاب تهران روسری سفید خود را بر سر چوبی آویخت و بر بالای بلندی، به حجاب اجباری اعتراض کرد. تصویر این زن جوان، به سرعت به نمادی برای اعتراض به پوشش اجباری در ایران تبدیل شد و در اعتراضات سراسری ایران هم مورد استفاده قرار گرفت اما از سرنوشت او اطلاعی در دست نبود. چند روز پس از انتشار عکس‌ها و فیلم‌های او برخی از شاهدان حاضر در صحنه اعلام کردند که این دختر در همان محل دستگیر شده است.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری در فیس بوک خود اعلام کرده که خبر بازداشت این زن جوان درست است. او نوشته است:

«امروز من و رضا به همان محلی رفتیم که دختر خیابان انقلاب با پرچم سفیدش بر بلندایی ایستاده بود، رفتیم تا از وضعیت‌اش مطلع شویم. تحقیق محلی ثابت کرد که دختر جوانی که هنوز نامش را نمی‌دانیم، همان روز بازداشت شده است.»

به نوشته نسرین ستوده، او بعد از بازداشت مدت کوتاهی آزاد شده و دوباره بازداشت شده است. بنا بر تحقیقاتی که این حقوق دان و وکیل دادگستری انجام داده، «دختر خیابان انقلاب» کودک ۱۹ ماهه‌ای دارد و ۳۱ ساله است. همچنین، گفته شده که او پس از بازداشت به کلانتری ۱۴۸ خیابان انقلاب منتقل شده و سپس پرونده‌اش به دادسرای خیابان خارک رفته است، دادسرایی که فعلا به خیابان شیرودی در مفتح منتقل شده است.

نسرین ستوده تاکید کرده که حفظ حقوق او و حفظ جانش با مقامات قضایی و بازداشت کنندگان است.

گزارش کمیته پیگیری

بر اساس بررسی‌های «کمیته پیگیری بازداشت‌های ۹۶» ضابطان قوه قضائیه بین روزهای شنبه ۹دی تا سه‌شنبه ۱۲ دی نزدیک به ۴۰۰ نفر را به قرنطینه زندان اوین تحویل داده‌اند. در اغلب مواقع  مأموران نیروی انتظامی این اشخاص را در خیابان‌ها بازداشت و به ادارات انتظامی سطح شهر اعزام کرده‌اند و سپس بعد از تشکیل پرونده مقدماتی به زندان اوین منتقل شده‌اند. بازداشتی‌ها از فحاشی مأموران خبر داده‌اند. برخی از بازداشت‌شدگان هم گفته‌اند که مأموران آن‌ها را کتک زده‌اند.

نبود غذا هم یکی دیگر از مشکلات یازداشتی‌ها بوده. گروهی از بازداشتی‌ها گزارش داده‌اند که به مدت ۲۴ ساعت بعد از بازداشت از دسترسی به غذا محروم بوده‌اند.

به گزارش کمیته پیگیری بازداشت‌های ۹۶ از بین حدود ۴۰۰ نفر بازداشتی در سه روز اول به بیش از ۱۵۰ نفر قرص متادون داده‌اند. طبق قوانین سازمان زندان‌ها داروهایی مانند باید با دستور پزشک و در حضور مأموران زندان مصرف شود

بنا بر گزارش‌های رسیده به کمیته پیگیری بازداشت‌های دی ۹۶، با آنکه در شب اول حداقل نام و نام خانوادگی درخواست‌کننده دارو باید ثبت شود، اما از شب دوم حتی بدون ثبت‌نام مصرف کننده تعداد زیادی قرص متادون که داروی ترک اعتیاد است به عنوان مسکن در اختیار بازداشت شدگان قرار گرفته است.

بر اساس گزارش‌های رسیده به کمیته پیگیری بازداشت های۹۶، اکثریت مطلق بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری دی ۹۶ که تحویل سازمان زندان‌های تهران شده‌اند با تامین قرارهای قضایی از زندان آزاد شده‌اند اما این کمیته در مورد سرنوشت بازداشتی‌هایی که به بندهای امنیتی زندان اوین از جمله ۲۰۹، ۲۴۰ و ۲الف منتقل شده‌اند اطلاعاتی در دست ندارد.

تا پایان دی بیش از ۳۰ نفر از دانشجویان و ۴ نفر از دانش‌آموزان دبیرستانی در بازداشتگاه‌های سراسر ایران، به ویژه در شهرستان‌ها در زندان به سر می‌برند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محسن مدنى

    بنابر اين جانش در خطر است مثل بقيه بازداشتيها.شرم بر من وشر بر ما بايد اين دختر را نجات داد ونميدانم چطور شرم بر من كه فقط ناظرم