ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رکورد تازه دلار و یورو: بازار قفل شد

نرخ برابری دلار و یورو در روزهای آغازین هفته جاری رکورد تازه‌ای به جا گذاشت. رئیس کل بانک مرکزی ایران اما می‌گوید که قیمت دلار در ماه‌های آینده پائین خواهد آمد.

دلار ۴۷۰۰ تومان و یورو ۶۰۰۰ تومانی خرید و فروش این دو ارز را در تهران به حالت تعلیق دارد. ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری مردم در بازار ارز را عامل افزایش قیمت می‌داند.

افزایش شدید قیمت دلار و یورو خرید و فروش در بازار ارز تهران را متوقف کرد.

سیف دوشنبه ۲ بهمن از کاهش قیمت ارز در دو ماه پایانی سال خبر داد و گفت: بانک مرکزی نوسانات بازار ارز را کنترل می‌کند. این سخنان در حالی بیان شد که قیمت دلار در روزهای گذشته از مرز ۴۷۰۰ تومان نیز عبور کرد.

خبرگزاری کار جمهوری اسلامی ایران، ایلنا، ظهر دوشنبه از پاک شدن قیمت دلار و یورو در تابلو صرافی‌ها و مراکز مبادله ارز در تهران خبر داد.

یکی از صرافان در تهران نوسان شدید قیمت  را عامل عدم اعلام قیمت دلار و یورو دانست و گفت که تا هنگامی که بازار به یک ثبات نسبی نرسد امکان درج قیمت این دو ارز وجود ندارد.

قیمت دلار و یورو در ادامه روند افزایشی که از سه ماه پیش آغاز شده طی دو روز گذشته شدت بیشتری به خود گرفته است.

برخی از ناظران و فعالان بازار «عدم توزیع ارز کافی توسط بانک مرکزی» را عامل اصلی افزایش قیمت می‌دانند. به گفته یکی از صرافان بانک مرکزی از ۱۰ روز قبل توزیع ارز را کاهش داده و گاهی نیز متوقف کرده است.

یک مقام مسئول در بانک مرکزی که نامش افشاء نشده است هم عدم توزیع ارز در روزهای گذشته را تائید کرد و گفت: ممکن است بانک مرکزی «در یک روز در هفته اصلا عرضه‌ای انجام ندهد تا واکنش بازار را ارزیابی کنند».

به گفته این مقام مسئول ۱۵ صرافی منتخب بر اساس نیاز روزانه‌شان از بانک مرکزی ارز دریافت می‌کنند و به سایر صرافی‌ها نیز تا سقف ۱۰۰ هزار دلار بر اساس نرخ مصوب دلار داده می‌شود.

بحران دلار: واقعی یا هیجان بازار

به‌رغم تداوم روند صعودی قیمت دلار رئیس کل بانک مرکزی این وضعیت را همچنان «هیجانی» و «غیرواقعی» توصیف می‌کند.

سیف امروز بار دیگر وعده کرد که قیمت دلار در روزهای آینده «کاهش یابد». او افزایش خرید دلار به منظور سرمایه‌گذاری را یکی از دلایل افزایش قیمت این ارز در روزهای گذشته برشمرد و گفت که «سرمایه‌گذاری در نرخ ارز به هیچ عنوان نمی‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد. کسی که منابع خود را به ارز تبدیل می‌کند، ضرر خواهد کرد.»

تقاضا برای دلار طی ماه‌های گذشته به دنبال کاهش دستوری نرخ سود بانکی افزایش یافته است.

سیف بحرانی بودن ذخایر ارزی و کمبود دلار را نادرست دانست و گفت: قیمت دلار در دو ماه پایانی سال «روند کاهشی در پیش می‌گیرد».

رئیس کل بانک مرکزی در حالی کمبود منابع ارزی در بازار را تکذیب می‌کند که برخی از کارشناسان اقتصادی کاهش صادرات غیرنفتی همزمان با افزایش واردات کالا را عامل کمبود ارز و به ویژه دلار می‌دانند.

براساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی در حالیکه صادرات غیرنفتی ایران در ۹ ماه نخست کمتر شده، حجم واردات ۱۸ درصد افزایش یافته است که به معنای افزایش فشار بر منابع ارزی است.

از سوی دیگر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در ماه‌های گذشته به خروج سپرد‌ه‌ها از بانک‌ها و انتقال به بازار ارز و افزایش تقاضا برای ارز و به ویژه دلار با هدف سرمایه‌گذاری و کسب سود بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید:

افزایش قیمت دلار و یورو ادامه دارد

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایران ونزوئیلا دوم

    ایران ونزوئیلا دوم شماره معکوس نابودی ایران / شاهکار 40 سال حکومت مذهبی / مردم دیگر عرضه و توان ندارند / پس کی ارتش ایران به غیرت می افتد و با ایران زا از دست حکومت اینها نجات می دهد؟!