ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز ضد حمله کردها به نیروهای ترکیه در عفرین

در پی نبردهای شدید در شمال سوریه، «یگان‌های مدافع خلق» چند پایگاه از دست داده خود را بازپس گرفتند. ترکیه دو سامانه موشکی کردها را متلاشی کرد. اکنون در چندین جبهه نبردها ادامه دارد.

به‌دنبال آغاز حملات زمینی ترکیه به شمال سوریه، گروه‌های کرد نیز حملات خود را به نیروهای ترکیه آغاز کردند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه حملات کردها را تأیید کرده و گفته است صبح دوشنبه ۲۲ ژانویه / ۲ بهمن کردها پایگاه‌های خود را که در حمله ارتش سوریه و متحدانش از دست داده بودند بازپس گرفته‌اند.

یکی از تانک‌های ترکیه در مرز سوریه

به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، اکنون نبردها در چندین جبهه در شمال غرب و شرق مناطق تحت کنترل کردها در سوریه که به محاصره در آمده‌اند، ادامه دارد. نبردها در این مناطق شدید گزارش شده است.

ارتش ترکیه استان‌های کردنشین کیلیس و هاتای واقع در مرز سوریه را نیز بمباران کرده است. کیلیس در شمال و هاتای در غرب عفرین قرار دارند. سیپان همو، فرمانده واحدهای «یگان‌های مدافع خلق» به شبکه تلویزیونی «استرک»، نزدیک به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) گفته است که کردها به کیلیس حمله نکرده‌اند. او افزود ترکیه می‌خواهد به «تجاوز نظامی» خود مشروعیت ببخشد.

سیپان همو همچنین گفته است در مناطق نبرد اثری از آن‌چه «ارتش آزاد سوریه» خوانده می‌شود وجود نداشت و هر چه بود نیروهای ترکیه بود.

این در حالی است که یکی از سخنگویان کردها گفته است شش نفر از شورشیان مورد حمایت ترکیه که در «عملیات شاخه زیتون» شرکت داشتند، کشته شدند.

ترکیه نیز گفته است که در جریان حملات شب گذشته، از جمله دو پایگاه «یگان‌های مدافع خلق» متلاشی شده‌اند. خبرگزاری آناتولی ترکیه گفته است که از این پایگاه‌ها موشک‌هایی به سمت شهر مرزی ریحانلی شلیک شده بود. افزون بر این گفته شده که نیروهای ترکیه ۱۱ پایگاه را که قبلاً توسط «یگان‌های مدافع خلق» تخلیه شده بودند به اشغال خود در آورده‌اند.

شبکه «خبرتورک» ترکیه شامگاه یکشنبه گزارش داد که نیروهای ترکیه و ارتش آزاد سوریه، شورشیان مورد حمایت آنکارا، ۸ کیلومتر در مناطق نبرد پیشروی کرده‌ و ۱۱ پایگاه کردها را تصرف کرده‌اند.

همچنین خبرگزاری آناتولی از شلیک دوباره توپخانه ترکیه به پایگاه‌های «یگان‌های مدافع خلق» خبر داده است.

خبرگزاری کردی رووداو نیز گزارش داده است که مسیحیان عفرین از جامعه جهانی خواسته‌اند تا علیه حمله نظامی ترکیه اقدام کنند.

چاووش ‌اوغلو از «تبلیغات بی‌اساس» سخن می‌گوید

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که هدف ترکیه بازگرداندن عفرین به «صاحبان اصلی» آن است. منظور اردوغان عرب‌هایی است که به‌گفته او اکثریت جمعیت این منطقه را تشکیل می‌دادند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفته است که در حملات هوایی ترکیه و متحدانش در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱ نفر، از جمله شش کودک، کشته شده‌اند.

به‌گفته شبکه تلویزیونی «روناهی»، نزدیک به «یگان‌های مدافع خلق»، روز دوشنبه پیکر ۱۴ نفر از مبارزان کرد به خاک سپرده شد. این شبکه همچنین اعلام کرد که از آغاز عملیات نظامی ترکیه، در حملات هوایی این کشور ۱۷ غیرنظامی کشته شده‌اند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» را متهم کرده که با جلوه دادن «تروریست‌های خنثی‌شده» به‌عنوان غیرنظامیان، «جهان را با تبلیغات بی‌معنی و دروغ‌های بی‌اساس فریب می‌دهند».

چاووش اوغلو گفت: «آن‌ها از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. هدف ما نه برادران کرد ما و نه غیرنظامیان هستند؛ هدف ما مبارزه با تروریست‌هاست.»

آمریکا نیز از ترکیه خواسته بود که در عملیات «شاخه زیتون» در شمال سوریه خویشتنداری پیشه کند و جان غیر نظامیان را به خطر نیندازد.

در همین حال مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق نیز نگرانی خود را از عملیات نظامی ترکیه اعلام کرد و خواهان پایان هر چه سریع‌تر حملات ترکیه به شمال سوریه شد.

شبکه ان‌تی‌وی ترکیه نیز گزارش داد که روز گوتمولر، معاون دبیرکل ناتو روز دوشنبه به آنکارا سفر خواهد کرد تا در مورد حمله ترکیه به عفرین با مقام‌های این کشور گفت‌وگو کند.

عملیات «شاخه زیتون» ترکیه در شمال سوریه که از روز شنبه ۲۰ ژانویه / ۳۰ دی آغاز شده هدف خود را «یگان‌های مدافع خلق» قرار داده که از سوی آمریکا در مبارزه با گروه «دولت اسلامی» (داعش) حمایت می‌شوند. ترکیه این شبه‌نظامیان کرد را متحد حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند که در ترکیه با دولت در حال جنگ است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • توجه کامنت‌ها

    من جای کورها بودم یک جای امن برای نظامیان ترکیه و متحدانش سوری خائنش نمی گذاشم. این ارتش ازاد سوریه در حال دادن ادلب به دولت س.وریه است و از یک طرف به دموکراتیک رتنی و ازدی بخش ترنی نیوری سوریه حمله یمکند. این ها نشان ادن مزدور ترکیه هستند. نیرهیا دمورکاتیک باید به عمق خاک ترکیه و البته پایگاههای نظامی اش حمله کنند. ترکیه ناجواتنمرد است.