ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روزبه گیلاسیان، نویسنده معترض برای تحمل یک سال حبس به زندان رفت

روزبه گیلاسیان، نویسنده محکوم به حبس که به افسردگی مبتلاست، در نامه‌ای مسئولیت هر گونه اتفاقی را که برایش پیش بیاید، به طور مستقیم برعهده دستگاه قضایی گذاشته است. 

روزبه گیلاسیان که برای تحمل حکم یک سال حبس به زندان امیرآباد گرگان فراخوانده شده و صبح روز دوشنبه دوم بهمن ماه زندانی شده است، در نامه‎ای مسئولیت هر گونه اتفاقی را که در زندان برای او پیش بیاید، به طور مستقیم بر عهده دستگاه قضایی گذاشته است.

روزبه گیلاسیان

گیلاسیان درباره دلیل محکومیت خود به تشکیل «پاتوق گرگان» اشاره کرده و نوشته است دادگاه انقلاب گرگان او را به دلیل «تشکیل شبه جمعیت پاتوق گرگان» به اتهام اقدام علیه امنیت کشور، به پنج سال حبس و با یک درجه تخفیف به دو سال حبس محکوم کرده است.

او نوشته است دادگاه تجدیدنظر حکم دادگاه بدوی را تایید و به یک سال کاهش داده است اما: «با توجه به بیماری افسردگی، بر اساس ماده ۵۰۲ آیین دادرسی کیفری درخواست معاینه پزشکی و تبدیل حکم را به شعبه چهارم اجرای احکام ارائه دادم که متاسفانه مورد پذیرش پزشک قانونی واقع نشد.»

این نویسنده که کتاب‌های متعدد او امکان انتشار را در ایران نیافته‌اند، نوشته است: «طبق قانون پزشکی قانونی بنده می‌توانستم به این حکم اعتراض کنم که در آن صورت باید موضوع در کمیسیون پزشکی با حضور چند پزشک رسیدگی می‌شد اما پزشکی قانونی تشکیل کمیسیون پزشکی را منوط به بستری شدن بنده در بیمارستان اعصاب و روان و بدون اجازه ترخیص خودخواسته کردند که امری مشکوک بوده  است.»

گیلاسیان این امر را خلاف تبصره یک ماده پنج قانون پزشکی قانونی دانسته که «باید پاسخ‌هایشان به استعلام‌های دادگاه مستدل و شفاف باشد.»

او تاکید کرده که اجرای این حکم بدون رضایت من نوعی تغییر حکم به شمار آمده در حالی که تنها دادگاه صادر کننده رای قطعی می‌تواند حکم را تبدیل یا تصحیح کند.

گیلاسیان همچنین از تهدید شدن مادرش از سوی پزشک اعصاب و روان پزشکی قانونی گرگان خبر داده و نوشته است: «آقای دکتر سوادکوهی مادر بنده را تهدید کرده بود که اگر فرزندت بستری شود به او شوک هم می‌دهیم و پس از گذراندن مدت درمان که نامشخص است، کمیسیون تشکیل شده و نظر می‌دهد. در حالی که مساله ما درمان بیماری، آن هم بیماری روانی که پروسه‌ای زمان‌بر است، نبود بلکه تشخیص بیماری و استفاده از تمهیدات پیش‌بینی شده در ماده ۵۰۲ آیین دادرسی کیفری بود.

ماده ۵۰۲ آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۴ می‎گوید: «هر گاه محکومٌ‌علیه به بیماری جسمی یا روانی مبتلا باشد و اجرای مجازات موجب تشدید بیماری یا تاخیر در بهبودی او شود، قاضی اجرای احکام کیفری با کسب نظر پزشکی قانونی تا زمان بهبودی، اجرای مجازات را به تعویق می‌اندازد. چنانچه در جرایم تعزیری امیدی به بهبودی بیمار نباشد، قاضی اجرای احکام کیفری، پس از احراز بیماری محکومٌ‌علیه و مانع بودن آن برای اعمال مجازات، با ذکر دلیل پرونده را برای تبدیل به مجازات مناسب دیگر با در نظر گرفتن نوع بیماری و مجازات، به مرجع صادرکننده رای قطعی ارسال می‌کند.»

در تبصره این ماده نیز آمده است: «هر گاه حین اجرای مجازات بیماری حادث شود و تعویق اجرای مجازات فوریت داشته باشد، قاضی اجرای احکام کیفری ضمن صدور دستور توقف اجرای آن، طبق مقررات این ماده اقدام می‏‌کند.»

روزبه گیلاسیان اما در پایان نامه خود نوشته است: «دادگاه اجرای احکام برای زندانی کردن بنده و رفع مسئولیت از خود در پی فشار بر بنده برای گرفتن دست خطی بود که در آن از خیر اعتراض به رای پزشکی قانونی گذشته و با مسئولیت خود به زندان بروم. من با توجه به شرایط و اتفاقات تلخ واقع شده برای چند زندانی در این روزها، از نوشتن این رضایت نامه سر باز زده و در هر حال روانه زندان شده‌ام.»

اشاره گیلاسیان به جان باختن شماری از بازداشت‌شدگان در بازداشتگاه‌های ایران به دنبال بازداشت‌های گسترده پس از اعتراضات سراسری دی ماه است.

او بار دیگر تاکید کرده که مسئولیت وقوع هر گونه حادثه‌ای در زندان برای اینجانب بر عهده دستگاه قضایی و عواملی است که در اجرای قانون تخطی کرده‌اند.

روزبه گیلاسیان نویسنده‌ و دانش‌آموخته فلسفه است که کتاب‌هایش در ایران مجوز چاپ نگرفته است. «فلسفه در خیابان»، «انسان ماه بهمن»، «فال‌های عاشقانه»، «جزوه انقلاب»، «فیلسوف کوچولو» و «اکنون دانشگاه» کتاب‌هایی از این نویسنده‌اند که به صورت اینترنتی منتشر شده‌اند.

او آذر ماه سال ۹۴ از سوی اداره اطلاعات سپاه گرگان بازداشت و پس از حدود یک ماه بازجویی و انفرادی در سلول‌های اطلاعات سپاه، به زندان امیرآباد گرگان منتقل و در دی ‌ماه ۹۴ به قید وثیقه آزاد شد.

این نویسنده از سال ۸۹ به دلیل افسردگی زیر نظر پزشک و تحت درمان بوده است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.