ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آنچه که روحانی گفت و نگفت

رئیس جمهوری اسلامی برای نخستین بار بعد از اعتراضات سراسری دی ۹۶ در یک برنامه تلویزیونی با مردم سخن گفت. درخواست او: پول کافی. وقت بیشتر.

حادثه نفتکش سانچی در دریای چین، زلزله سرپل ذهاب، بازسازی بافت‌های فرسوده در کلانشهرها و تحویل مسکن مهر به متقاضیان، قیمت دلار، مالباختگان مؤسسات مالی، مقابله با مشکل ریزگردها و آلودگی هوا در کلانشهرها و در پایان، اشاره‌ای مختصر به رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی برای رونق کسب و کار و بحران اشتغال در ایران و این وعده که دولت بودجه مناسبی برای «رفع فقر مطلق» کنار گذاشته است. اینها موضوعاتی بود که در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس جمهوری اسلامی بعد از اعتراضات سراسری دی ۹۶ مطرح شد. نقض حقوق بازداشتی‌ها، مطالبات مردم، بیکاری کارگران و مطالبات صنفی آنان، ورشکستگی واحدهای تولیدی، حاشیه‌نشینی، ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی، اعتراضات صنفی معلمان و نقض حقوق شهروندی در نظر مجری مردم‌پسند این برنامه، رضا رشیدپور قابل طرح نبود و رئیس جمهور هم طبعاً ناگزیر نشد در این موارد توضیح بدهد.

دوشنبه ۲ بهمن: گفت‌وگوی تلویزیونی رضا رشیدپور با حسن روحانی

شامگاه دوشنبه دوم بهمن حسن روحانی برای نخستین بار بعد از اعتراضات سراسری دی ۹۶ در شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با رضا رشیدپور، مجری برنامه تلویزیونی با چهره‌ای متبسم حضور یافت. در این برنامه که به طور مستقیم از شبکه خبر و رادیو ایران نیز پخش می‌شد، طیف گسترده‌ای از موضوعات مطرح شد و پاسخ‌ها هم یکسان بود: دولت برای حل مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی ایرانیان گام‌های مؤثری برداشته است. اما برای تحقق وعده‌ها به بودجه کافی و وقت بیشتری نیاز دارد.

حسن روحانی اعلام کرد که درآمد نفتی و غیرنفتی ایران سالانه بالغ بر ۹۰ میلیارد دلار است و در همان حال مخارج دولت از ۷۰ میلیارد دلار تجاوز نمی‌کند، لذا به گفته رئیس جمهوری اسلامی افزایش قیمت دلار موقتی‌ست، اسکان موقت و دائمی زلزله‌زدگان کرمانشاه، هرچند بی‌نقص نبوده اما به خوبی به انجام رسیده، مسکن مهر نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی بوده که دولت آن را هم به انجام رسانده و بسیاری از واحدهای مسکن مهر را به متقاضیان تحویل داده و باقی را هم در آینده تحویل خواهد داد، در زمینه مقابله با ریزگردها در استان خوزستان پنج هزار هکتار از جنوب شرق خوزستان نهال‌کاری شده و ۳۰ هزار هکتار دیگر هم نهال‌کاری خواهد شد، و تا پایان سال نیز مالچ‌پاشی ۵ هزار هکتار زمین به پایان می‌رسد.

به ادعای روحانی، برای مبارزه با آلودگی هوا در کلانشهرها، خودروهای فرسوده و به ویژه کامیون‌های کهنه جایگزین خودروها و کامیون‌های نو خواهد شد و برای اشتغال هم تدبیری اندیشیده شده: تخریب بافت‌های فرسوده و در ازای آن ایجاد دو واحد مسکونی نوساز توسط «توسعه‌گران»، واگذاری یک واحد مسکونی نوساز رایگان به ساکنان بافت‌های فرسوده و سودرسانی به «توسعه‌گران» از طریق کمک به فروش واحد نوساز دوم. زمینه یک رانت‌خواری تازه؟ این پرسش مطرح نشد و رئیس‌جمهوری هم ضمانتی ارائه نداد که تجربه مسکن مهر، این‌بار به شکل متفاوتی، از نوع بازسازی محله نواب تهران - که از آن به عنوان یک فاجعه یاد می‌کنند - یا بازسازی محله سیروس (آن هم در تهران) تکرار نشود.

رئیس جمهوری اسلامی اعلام کرد که ایجاد آرامش در جامعه و آزادی از اهداف دولت اوست. دستاورد او در زمینه آزادی‌های مدنی هم ممانعت از فیلترینگ دائمی شبکه‌های اجتماعی بعد از اعتراضات سراسری دی ۹۶ است.

روحانی در این برنامه گفت: «مردم را فراموش نمی‌کنیم»؛ و اعلام کرد که دولت بودجه «مناسبی» برای رفع «فقر مطلق» کنار گذاشته است.

فقر مطلق، تهیدستی یا تنگدستی عبارت از این است که فرد به نیازهایی مانند آب پاکیزه، غذا، خدمات بهداشتی، پوشاک و سرپناه دسترسی نداشته باشد. در ایران دست‌کم ۱۲ میلیون نفر در فقر مطلق به سر می‌برند.

دوسیه تظاهرات اعتراضی ۱۳۹۶

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    اینها در گسترش گور خوابی بسیار پر تلاش خواهند بود ( باش تا صبح دولتت بدمد )

  • sattarbeheshti

    صادق زیبا کلام در حساب کاربری توییتر خود نوشته است: ایکاش آقای روحانی متوجه میشدندکه هربارکه با مردم صحبت میکنندبخش دیگری از۲۴میلیون رای شان راازدست میدهند.ایکاش ایشان میتوانستندمتوجه شوندکه وقتی بجای پرداختن به مشکلات ومسائل جدی و واقعی جامعه به سئوال و جوابهای تصنعی،پوک و سطحی میپردازنددرحقیقت به شعورمردم توهین میکنند.

  • تشکر

    رادیو زمانه از معدود سایتهایی است که جرات می کنمامنت بگذارم. با تمام نواقص و کاستی، تشکر می کنم.// سایتهای داخلی یا رونوشت و تکرار اخبار سایتهای حکومتی اند و به شدت ساسنورچی و بزدل یا زرد، اپوزیسیون قلابی هم وضع بدتر./// کریستین امانپور، روزنامه‌نگاری که به خاطر شجاعت و شفافیت‌ش شهرت جهانی دارد سه دهه‌ی گذشته را به مصاحبه با رهبران تجاری، فرهنگی و سیاسی تاریخ‌ساز گذرانده است. در این گفتگو با کریس اندرسون مسئول برگزاری همایش، امانپور از اخبار جعلی، بی‌طرفی در روزنامه‌نگاری، خلا رهبری در مدیریت جهانی و دیگر مطالب می‌گوید، و تعالیم خود را به اشتراک می‌گذارد. او می‌گوید: "مراقب منابع اطلاعاتی‌تان باشید. تا وقتی همه‌ی ما به عنوان شهروندان جهانی که برای حقیقت ارزش قائلیم و علم، شواهد تجربی و وقایع را درک می‌کنیم، درگیر موضوعات نباشیم، آن‌گاه به سمت چیزی پیش خواهیم رفت که یک فاجعه‌ی بالقوه خواهد بود." ***

  • navid

    دی‌ماه گذشته همزمان با شروع اعتراضات سراسری در ایران، زنی در خیابان انقلاب تهران روسری سفید خود را بر سر چوبی آویخت و بر بالای بلندی، به حجاب اجباری اعتراض کرد. تصویر این زن جوان، به سرعت به نمادی برای اعتراض به پوشش اجباری در ایران تبدیل شد نسرین ستوده، وکیل دادگستری در فیس بوک خود اعلام کرده : «امروز من و رضا به همان محلی رفتیم که دختر خیابان انقلاب با پرچم سفیدش بر بلندایی ایستاده بود، رفتیم تا از وضعیت‌اش مطلع شویم. تحقیق محلی ثابت کرد که دختر جوانی که هنوز نامش را نمی‌دانیم، !همان روز بازداشت شده است.» او بعد از بازداشت مدت کوتاهی آزاد شده و دوباره بازداشت شده است. بنا بر تحقیقاتی که خانم ستوده انجام داده، او کودک ۱۹ ماهه‌ای دارد و ۳۱ ساله است. همچنین، گفته شده که او پس از بازداشت به کلانتری ۱۴۸ خیابان انقلاب منتقل شده و سپس پرونده‌اش به دادسرای خیابان خارک رفته است، دادسرایی که فعلا به خیابان شیرودی در مفتح منتقل شده است. نسرین ستوده تاکید کرده که حفظ حقوق او و حفظ جانش با مقامات قضایی و بازداشت کنندگان است.

  • «رفع فقر مطلق»

    فقط در دست خامنه ای و شرکتهای سپاه و ... بنا بر برخی محاسبات تا 500 میلیارد دلار سهام است که امروزه مخفی است. /خامنه ای 100 میلیلرد لادر /استان قدس 250 میلیارد دلار/ بقیه نهادها و خصولتی ها 200 میلیارد دلار... اما خامنه ای و بقیه دزدادن شرکا این اموال خرج صدور انقلاب و افکار اخرالزمانی امپرتوری میکنند. الان با مدیریت سعیدی کیا دارند این شرکتها می فروشند وپولش به جاهای نامعلوم میفرستند. دنیا ازاد و چین و روسیه هم نظارگر هستند! بالاخره جهان آزاد و سکولار کی می خواهد جلوی غارت امول مردم ایران بیگرد؟ آیا این پول های حرام و دزدی را نمی توانند شناسیی کنند؟ در حالی بارها گفتید بایست پولهای چند میلیون دلاری پرسش کنند و اینها بلوکه. نه مثل ازدوغان 18 میلیارد دلار پول ایران به دزدد و بگوید خدا رساند! نه اردوغان و امثالهم اینها پولهای دزدی است که امثال بانک ترکیه واسطه شده اند، دلارهای دزدی ایارن بانکهای کشورهای ترکیه و دوبی... دارند برای دزدان ایارن انتقال می دهند. انگاری سرمایه درای بی رحم روی دزدی و غرت ایارن چشم بسته است. صدها ملیلرد دللر ثروت فقرای ایران می دزدند و فقط حرافی میکنند. اپوزیسیون خارج هم گویا خودش به نادانی زده، چرا در انجا شکایت نمی کنند از دزدان ایران. چر این اموال بلوکه نمی کنند به نفع مردم ایران؟

  • «رفع فقر مطلق»

    «رفع فقر مطلق»؟ 90 میلیارد دلار تا همین جا اعتراف کرده درامد دولت است از حارج. به نید چه قدرش به صورت مستقیم یارانه می دهد در سال اینده (حدود 5 ملیایرد دلار با دلار 4500 تومانی) ! این تازه بخشی کوچکی از ردامد ملی ایران است. اینها امارسازی دروغ زیادی میکنند. من امارها دیگری دیدم، نیمی از مردم به طور کامل بیکار هستند و در خانواده سربار شده اند. از ب س محیط کاری خشن و ضد اخلاقی و اعصاب خورد کن و ساعات کاری زیاد است، 90 درصد کاگران قرارداد موقت دارند، از بس بردگی می شکند کاگران بعد چند سال فرسوده می شوند و ناتوان. از هر سه ایرانی یکی به دیلی بیماری روانی و جسمی از کار فتاده می شود. مسئله درامد نفتی و توزیعش فقط نیست. مسئله سهام شرکتهای ثروت زای ملی است که به صورت دارد تبدیل به خصولتی و خصوصی می شود و به چنگ دزدان در ماید و از دسترس فقرزدایی خارج می شود. اگر این حکومت مستتضعفان بودف بایتس سهام شرکتهای ملی و مصادره ای بین مردم رایگان و فوری تقسیم یمکرد، این تنها راه سریع و مطئن فقرزدایی است. من نمی گویم فقط بین مرد م پول بحش کنند، این کار با چاپ پول بی پشتوانه می کنند، شرکتهای ملی ثورتز ا مانند شرکتهای نفت و گاز و پالایشی به مردم بدهند رایگانش سهامش توزیع کنند، خواهند دید چگونه فقر ر یشه کن کنند می شود. شرکت مخابرات با ارزش 15 ملیارد دلار قسطی فروختن به تعاونی سپاه! این تعاونی هم سالانه از سود دو میلیارد دلاری شرکت تاکنون بخشی از اسقاطش داده! از این کلاه بردرای واضح تر؟!

  • saeed

    من چندین سال است که رادیوزمانه میخونم. این رویکرد جدید شما در پوشش ناعادلانه و منفعت طلبانه و ناقص اخبار دولت و اصلاح‌طلبان خیلی ناپسند است. مراقب باشید به‌جای طرفداران اصلاحات،خوانندگانتان شما ریزش نکنند.