ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مهدیه گلرو، دانشجوی ستاره‌دار: احضار شدم و گفتند پیگیر مساله ستاره‌دارها نباش

مشخص نیست احضار مهدیه گلرو از سوی کدام نهاد یا سازمانی صورت گرفته است اما حسن روحانی، اواخر آذر ماه امسال گفته بود هیچ دانشجوی ستاره‌داری نباید وجود داشته باشد.

  • احضار شدم و بهم گفتن پیگیر مسئله #ستاره_دار‌ها نباش، منم گفتم لطفا دادگاه تشکیل بدید و حکم منع تحصیل بدید من دیگر پیگیری نخواهم کرد #حق_تحصیل #قانون_اساسی

این جملات را مهدیه گلرو، فعال حق تحصیل و از دانشجویان منع شده از ادامه تحصیل، روز سه‌شنبه سوم بهمن ماه در توییتر خود نوشته است. خانم گلرو البته مشخص نکرده از سوی کدام دستگاه احضار شده است.

مهدیه گلرو و مجید دری، دانشجویان ستاره‌دار و فعال حق تحصیل

دانشجویان ستاره‌دار در ایران دانشجویانی هستند که به دلایلی غیرشفاف (عمدتا سیاسی، اعتقادی و مذهبی) از ادامه تحصیل بازمی‌مانند و از سوی دانشگاه‌ها و وزارت علوم ممنوع از تحصیل می‌شوند.

اواخر آذر ماه امسال حسن روحانی، رییس جمهوری ایران خطاب به منصور غلامی، وزیر علوم ایران گفته بود: «هیچ دانشجوی ستاره داری نباید وجود داشته باشد.»

پس از تاکید روحانی بر حل مشکل دانشجویان ستاره‌دار، منصور غلامی با مجید دری، از دانشجویان ستاره‎دار دیدار کرد و قول داد مشکل او را حل کند. غلامی که قبل‎تر گفته بود مشکل دانشجویان ستاره‌دار نقص پرونده است، دوم دی ماه برای چندمین بار وجود دانشجویان ستاره‎دار را انکار کرد و گفت: «دانشجوی ستاره‌دار نداریم.»

این در حالی بود که پیش از این اظهارات، معاون حقوقی رییس جمهوری ایران از پیگیری دفتر این معاونت برای حل مشکل دانشجویان ستاره‎دار خبر داده بود.

لعیا جنیدی گفته بود معاونت حقوقی رییس جمهوری آمادگی دارد برای حل این مشکل با وزارت علوم همکاری کند: «تاکنون در این زمینه چیزی به معاونت حقوقی ارجاع نشده اما در صورت نیاز این معاونت با آقای غلامی (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری)، همکاری خواهد کرد. اگر وزارت علوم یک استعلام از معاونت حقوقی بگیرد و توضیح دهد که دلایل این امر چه بوده و چه نبوده، ما با بررسی قانونی پاسخ می‌دهیم که آیا مبنایی برای این کار وجود دارد یا نه.»

مجموعه این اظهارات در شرایطی مطرح شدند که در آستانه روز دانشجو (۱۶ آذر) در ایران، برخی رسانه‌های داخلی از وجود نزدیک به ۱۵۰ دانشجوی ستاره‌دار در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری خبر دادند: دانشجویانی که اجازه ادامه تحصیل آن‌ها از سوی دانشگاه‌ها و وزارت علوم صادر نشده است.

دو چهره شاخص معترض به منع تحصیل دانشجویان که خود از دانشجویان ستاره‌دار به شمار می‎روند، مهدیه گلرو و مجید دری هستند که اکنون به عنوان فعالان حق تحصیل شناخته می‌شوند. این دو از ۲۶ تا ۳۰ آذر، در اعتراض به وجود دانشجویان ستاره‌دار در مقابل وزارت علوم تحصن کردند.

گلرو و دری که از دوران ریاست‌ جمهوری محمود احمدی‌نژاد ستاره‌دار شده‎اند، در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت و محکوم به زندان و محروم از تحصیل شده‎اند.

احضار تازه مهدیه گلرو و پاسخی که به مطالبه او داده شده است، شبیه واکنشی است که به اعتراض مجید دری نشان داده شده است. به او گفته شده است که «انگار دلش برای زندان تنگ شده.»

او هم در پاسخ گفته است که دلش برای دانشگاه تنگ شده است.

مهدیه گلرو پیش از این کمیسیون حقوق شهروندی مجلس حاضر شده بود و پس از دیدار با نمایندگان، با انتشار ویدئویی گفته بود: «امروز در کمیسیون حقوق شهروندی شرکت کردم و نماینده‌ها خیلی ابراز همدردی کردند و از ما خواستند دو هفته به ایشان زمان بدهیم تا در طی این دو هفته پیگیری‌های لازم را از نهادهای امنیتی یا وزارت علوم داشته باشند تا ما برگردیم دانشگاه و مشکل همه ستاره‌دارها حل بشود و اگر در دو هفته نتوانستند مشکل را حل بکنند ما به تحصن خود جلوی وزارت علوم ادامه می‌دهیم و دیگر مانع ما نمی‌شوند و حتما هم در وزیر در صحن علنی مجلس سوال می‌کنند که چرا نتوانسته است این مساله را حل کند.»

احضار مهدیه گلرو و پاسخی که به مطالبه او داده شده است اما نشان می‎دهد که این مشکل به زودی و به آسانی حل نخواهد شد.

بازگرداندن دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه وعده انتخاباتی حسن روحانی از یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • jjojo

    از این رژیم جز حرامزادگی چیزی بر نمی‌آید