ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چکیده "ورزیدگی در تفکر انتقادی"

<p>لارن استارکی &ndash; تفکر انتقادی در همه جا به کار شما می&zwnj;آید، در فعالیت اجتماعی و سیاسی، در آموزشگاه، در محیط کار، در زندگی روزمره. بحث&zwnj;های ما در مجموعه &quot;ورزیدگی در تفکر انتقادی&quot; جنبه&zwnj;های از این دانش و کاردانی را بررسی کردند.</p> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">در این بخش می&zwnj;خواهیم به عنوان سخن پایانی بحث&zwnj;های ۱۸ قسمت گذشته را به صورتی کاملا خلاصه مرور کنیم.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <!--break--> <div dir="RTL">خلاصه&zwnj;نویسی خود یکی از مهم&zwnj;ترین مهارت&zwnj;های تفکر انتقادی است. در خلاصه&zwnj;نویسی باید نکات مهم را تشخیص داد. ما همیشه در حال خلاصه&zwnj; کردن هستیم؛ وقتی که داریم فیلمی تماشا می&zwnj;کنیم، یا وقتی داریم فوتبال بازی می&zwnj;کنیم، یا حتا وقتی سر کار هستیم و داریم کار می&zwnj;کنیم. ما نمی&zwnj;توانیم همه&zwnj;چیزهایی را که انجام داده&zwnj;ایم یا شنیده&zwnj;ایم کلمه&zwnj;به&zwnj;کلمه بازگو کنیم؛ باید نکات مهم را تشخیص بدهیم و آنها را از هم جدا کنیم؛ یعنی باید ایده&zwnj;ی اصلی و جزئیات مهم را مطرح کنیم، و باید آن ایده را در قالب چند جمله و مختصر بازگو کنیم.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>بخش اول: شناسایی مسئله</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">یاد گرفتیم که قدم اول در حل مسئله، شناسایی موقعیتی است که نیاز به راه&zwnj;حل دارد. گاهی ما مسئله را بر اساس مشاهدات خودمان تشخیص می&zwnj;دهیم، اما بعضی وقت&zwnj;ها دیگران در مقابل ما مسئله&zwnj;ای را می&zwnj;گذارند.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">ما باید اولویت&zwnj;بندی کنیم:</div> <div dir="RTL">آیا مسئله نیاز به توجه&zwnj; فوری دارد، یا می&zwnj;توان به مسئله&zwnj;ی دیگری پرداخت؟</div> <div dir="RTL">اگر بیش از یک مسئله یا مشکل داشتیم، کدام مسئله مهم&zwnj;تر از دیگران است و باید اول از همه به آن پرداخت؟</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>بخش دوم: تعریف مسئله</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">ما در این بخش توضیح دادیم که چگونه مسئله&zwnj;هایی را تشخیص دهیم و از درگیری با آنها پرهیز کنیم که کاذب هستند و در واقع مسئله&zwnj;ی واقعی نیستند.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">بعد از تعریف&zwnj;کردن مسئله&zwnj;ی واقعی، نوبت به گردآوری اطلاعات و بررسی دقیق مسئله&zwnj;ی کلان می&zwnj;رسد. مسئله&zwnj;ی کلان، مسئله&zwnj;ای است که شامل چند مسئله&zwnj;ی خرد و کوچک است. ما نباید گول شاخ و برگ مسئله&zwnj;ی کلان را بخوریم یا آنها را مسئله&zwnj;ی واقعی بدانیم. نداشتن پیش&zwnj;فرض و مستقیما فکرکردن درباره&zwnj;ی موقعیتِ مسئله&zwnj;خیز، می&zwnj;تواند به ما در این راستا کمک کند.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>بخش سوم: مشاهده&zwnj;ی هدفمند</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">در این بخش یاد گرفتیم که چگونه تصمیم&zwnj;گیری کارآمدتری داشته باشیم و با استفاده از مشاهده&zwnj;ی هدفمند، مسایل را حل کنیم.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">ما با افزایش آگاهی، تمرکزکردن، و کل&zwnj;نگری می&zwnj;توانیم مشاهدات خود را هدفمند کنیم. ما باید کلیت موقعیت مسئله&zwnj;خیز را مشاهده کنیم، و نه بخش&zwnj;های کوچک و خردش را.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>بخش چهارم: فوران ایده&zwnj;ها با استفاده از سازمان&zwnj;دهنده&zwnj;های تصویری</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">ما در این بخش با نقشه&zwnj;های مفهومی و شبکه&zwnj;ها و دیاگرام&zwnj;های ون و جدول&zwnj;ها و خلاصه&zwnj;نویسی آشنا شدیم و یاد گرفتیم که چگونه از آنها استفاده کنیم و فکرمان را سامان دهیم تا به حل مسئله برسیم.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">سازمان&zwnj;دهنده&zwnj;های تصویری شامل متن و تصویر است و با آنها می&zwnj;توان اطلاعات زیادی را منظم و دسته&zwnj;بندی کرد. آنها می&zwnj;توانند به ما نشان دهند که چه&zwnj;چیزهایی را می&zwnj;دانیم و چه&zwnj;چیزهایی را باید بدانیم.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>بخش پنجم: تعیین هدف</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">ما در این بخش گفتیم که اهدافی را که می&zwnj;خواهیم آنها را متحقق&zwnj; کنیم، &nbsp;باید در قالب جمله&zwnj;هایی روشن و واضح تعریف کنیم.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">اهداف باید ویژه باشند، قابل اندازه&zwnj;گیری باشند، واقع&zwnj;گرایانه باشند، و دارای زمان&zwnj;بندی باشند.</div> <div dir="RTL">اگر اهداف واقع&zwnj;گرایانه نباشند، یا خیلی بزرگ باشند، ممکن است تحقق&zwnj;شان مشکل یا غیرممکن شود، و حتی اگر تحقق&zwnj;پذیر هم باشند، ممکن است در طول راه خسته شوید و قبل از این&zwnj;که متحقق شوند رهایشان کنید.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">از جدول تعیین هدف استفاده کنید تا مسیر تحقق اهداف&zwnj;تان را تشخیص دهید.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>بخش ششم: عیب&zwnj;یابی</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">ما یاد گرفتیم که با به&zwnj;عقب&zwnj;برگشتن و اندیشیدن دوباره، عیب&zwnj;یابی کنیم و مشکلاتی را که بر سر راهمان ایجاد شده&zwnj;اند شناسایی کنیم و آنها را مد نظر قرار دهیم.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">ما همچنین درباره&zwnj;ی مشکلات قابل پیش&zwnj;بینی صحبت کردیم، یعنی از مشکلاتی گفتیم که ممکن است بر سر راه ما ایجاد شوند و ممکن است سد راه ما شوند.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">نوع دیگر عیب&zwnj;یابی، مربوط به مسایلی است که خودشان مسئله نیستند اما موجب مسئله&zwnj;های جدی می&zwnj;شوند. ما زمانی که با چنین مسایلی روبه&zwnj;رو شدیم باید عیب&zwnj;یابی کنیم تا بتوانیم از بروز آنها در آینده جلوگیری کنیم.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>بخش هفتم: یافتن منابع</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">ما در این بخش یاد گرفتیم که چگونه اطلاعات صحیح و معتبر گردآوری کنیم.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">اگر باید تصمیم بگیریم یا مسئله&zwnj;ای را حل کنیم و نمی&zwnj;دانیم که تصمیم&zwnj;مان را بر چه اساسی مبتنی کنیم یا چه عواملی ناآشنا هستند و باید لحاظ&zwnj;شان کنیم، نیاز خواهیم داشت که مشورت و نظرخواهی کنیم. مراجعی که می&zwnj;توانند به ما مشورت دهند، اینترنت و کتابخانه و کارشناسان هستند.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>بخش هشتم: ارزیابی حقیقت</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">ما در این بخش یاد گرفتیم که حقیقت چیزی است که می&zwnj;توان درستی&zwnj;اش را ثابت کرد در حالی این کار را نمی&zwnj;توان درباره&zwnj;ی عقیده انجام داد. و یاد گرفتیم که چه&zwnj;قدر مهم است بدانیم آیا اطلاعاتی که در اختیار ماست، درست و عینی هستند یا نادرست و سوگیر. ما برای این&zwnj;که به منبعی اعتماد کنیم باید اعتبار نویسنده&zwnj;اش را بررسی کنیم، باید کیفیت و سندیت منابع را ارزیابی کنیم و عقیده&zwnj;ی دیگران را درباره&zwnj;ی آن منبع بدانیم. بویژه وقتی که از اینترنت استفاده کنیم، باید به این موضوع مهم توجه داشته باشیم. می&zwnj;دانیم که همه قادر هستند در اینترنت مطلب منتشر کنند و کاری کنند که نوشته&zwnj;هایشان به نظر درست و مشروع بیاید.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>بخش نهم: شگردهای اقناع&zwnj;کردن</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">این بخش بررسی می&zwnj;کند که شگردهای اقناع&zwnj;کردن چگونه در سخنرانی&zwnj;ها و نوشتارها و تبلیغات مورد استفاده قرار می&zwnj;گیرد.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">سه نوع شگرد اقناع&zwnj;کردن را بیان کردیم که ارسطو آنها را توصیف کرده است: لوگوس یا دلیل&zwnj;آوری، پاتوس یا عاطفه&zwnj;محوری، اتوس یا شخصیت&zwnj;محوری. با این&zwnj;که ارسطو هزاران سال پیش این سه شگرد را مطرح کرد، اما هنوز هم که هنوز است ما از این شگردها یا استفاده می&zwnj;کنیم یا در سخنرانی&zwnj;ها و نوشتارها و تبلیغات می&zwnj;بینیم.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">از این شگردها در تبلیغات اقناع&zwnj;گر استفاده می&zwnj;شود تا شما در خرید به کالا یا خدمات یک شرکت به&zwnj;خصوص گرایش بیابید. وقتی فهمیدیم که این شگردها چگونه کار می&zwnj;کنند می&zwnj;توانیم از تأثیراتشان بکاهیم یا اینکه از آنها به نفع خودمان استفاده کنیم.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>بخش دهم: بازی ارقام</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">در این بخش یاد گرفتیم که چگونه اعداد و ارقام می&zwnj;توانند دروغ بگویند. همه&zwnj;ی اعداد و ارقامی که ما می&zwnj;شنویم یا می&zwnj;خوانیم ممکن است درست و حقیقی نباشند؛ فرقی نمی&zwnj;کند که عمدا از آنها بد استفاده شده یا غفلتی صورت گرفته یا اینکه آنها به طور ناقصی ارائه شده باشند.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">این اِشکال می&zwnj;تواند در مراحل مختلفی اتفاق بیفتد:</div> <div dir="RTL">در درجه اول می&zwnj;تواند وقتی باشد که ما داریم اعداد را گردآوری می&zwnj;کنیم. اگر اعداد را به&zwnj;طور نادرستی گردآوری کنیم یا کسی گردآوری کند که سوگیری داشته باشد، باید از این امر مطلع شویم.</div> <div dir="RTL">دومین مرحله زمانی است که اعداد را تحلیل یا تفسیر می&zwnj;کنیم. در این مرحله هم اگر شخصی یا گروهی سوگیری داشته باشد می&zwnj;تواند به&zwnj;نحو نادرستی اعداد را تفسیر و تحلیل کند.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">ما در این بخش همچنین از پیمایش&zwnj;ها، مطالعات همبستگی، و آمار حرف زدیم.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>بخش یازدهم: نقش عواطف در تصمیم&zwnj;گیری</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">ما در این بخش از نقش عواطف در روند تصمیم&zwnj;گیری گفتیم. عواطف و موقعیت&zwnj;های عاطفی شامل سوگیری&zwnj;ها و کلیشه&zwnj;ها، فشار و استرس، و منیت و خودخواهی است.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">وقتی واکنش&zwnj; عاطفی سازمان&zwnj;دهی شود و به&zwnj;نحو شایسته و بایسته&zwnj;ای استفاده شود، می&zwnj;تواند نقش کارآمدی در تفکر انتقادی داشته باشد. هدف آن است که عواطفی را شناسایی کنیم که ممکن است تصمیم&zwnj;گیری ما را زیر تاثیر خود قرار می&zwnj;دهند. بنابراین باید مشخص کنیم که این عواطف چه&zwnj;وقت و کجا می&zwnj;توانند وارد تصمیم&zwnj;گیری شوند و در حل مسئله دخالت کنند.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>بخش دوازدهم: استدلال قیاسی</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">در این بخش یاد گرفتیم که استدلال قیاسی استدلالی است مبتنی بر دو حقیقت یا دو گزاره. این گزاره&zwnj;ها می&zwnj;توانند قانون باشند، اصل باشند، یا امور کلی باشند. این دو گزاره اگر حقیقت داشته باشند، نتیجه&zwnj;ی استدلال هم حقیقت خواهد داشت. اما نتیجه هم باید به&zwnj;طور منطقی اتخاد شود و نباید فراتر از فرضیاتِ دو گزاره برود. اگر نتیجه فراتر از فرضیات دو گزاره برود، نامعتبر خواهد بود.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>بخش سیزدهم: امکان خطا در استدلال قیاسی</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">استدلال&zwnj;هایی که از نظر منطقی مشکل داشته باشند، مغالطه هستند؛ آنها نامعتبر اند.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">در این بخش چهار نوع از مغالطه&zwnj;های رایج را بررسی کردیم:</div> <div dir="RTL">شیب لغزنده (که در آن گزاره&zwnj;ها درست هستند اما در نتیجه به&zwnj;نوعی اغراق شده است)،</div> <div dir="RTL">مغالطه&zwnj;ی دوراهی (که فقط دو راه پیش پا می&zwnj;گذارد در صورتی که راه&zwnj;های دیگری هم هست)،</div> <div dir="RTL">استدلال دوری (که فقط یک گزاره دارد، و نتیجه صرفا تکرار همان گزاره است)،</div> <div dir="RTL">و ابهام (که زمانی رخ می&zwnj;دهد که ما دوبار از یک واژه و هر بار با معنای متفاوتی استفاده کنیم یا که از واژه&zwnj;های چندمعنایی استفاده کنیم و حرف&zwnj;مان را در ابهام قرار دهیم).</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>بخش چهاردهم: استدلال استقرایی</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">در این بخش نشان دادیم که چگونه استدلال استقرایی را شناسایی کنیم و این استدلال چه ساختمانی دارد.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">استقرا، از امر جزئی به امر کلی رفتن است. ما برای این&zwnj;که حقیقت احتمالی نتیجه را تشخیص دهیم باید به تجربیات قبلی و فهم عمومی مراجعه کنیم.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">دو نوع استدلال استقرایی داریم: مقایسه&zwnj;ای (که دو چیز یا رویداد یا ایده را با دیگری مقایسه می&zwnj;کند تا شباهت&zwnj;های&zwnj;شان را دریابد) و علی (که می&zwnj;خواهد علت یک معلول را مشخص کند).</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>بخش پانزدهم: امکان خطا در استدلال استقرایی</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">در این بخش یاد گرفتیم که مغالطه&zwnj;ی استقرایی دو گزاره دارد که از نتیجه پشتیبانی نمی&zwnj;کنند یا که نتیجه با این دو گزاره همساز و هماهنگ نیست.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">گفتیم که چهار نوع مغالطه&zwnj;ی رایج در این زمینه وجود دارد:</div> <div dir="RTL">عمومیت&zwnj;دهی شتاب&zwnj;زده (که شواهد و مدارک کافی جهت پشتیبانی از نتیجه را ندارد)،</div> <div dir="RTL">مرغ و تخم&zwnj;مرغ (که علت و معلول را بدون شواهد و مدارک کافی مشخص می&zwnj;کند)،</div> <div dir="RTL">علت&zwnj;شمردن مقدم (که می&zwnj;پندارد چون یک رویدادی قبل از رویداد دیگری اتفاق اتفاده، پس علت رویداد بعدی است)،</div> <div dir="RTL">و فرمول&zwnj;سازی (که نتیجه را فقط از بخشی از کلیت استخراج می&zwnj;کند).</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>بخش شانزدهم: روش&zwnj;های منحرف&zwnj;کردن افکار</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">این بخش مربوط به مغالطه&zwnj;های منطقی&zwnj;ای بود که ذهن را از مسئله&zwnj;ی واقعی دور می&zwnj;کنند و حریف را در موقعیت دفاعی قرار می&zwnj;دهند.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">سه شگرد در انحراف افکار بازار گرمی دارند:</div> <div dir="RTL">نعل وارونه (که حریف را به موضوع نامربوطی می&zwnj;کشاند تا وی را از موضوع اصلی دور کند)،</div> <div dir="RTL">پهلوان&zwnj;پنبه (که با ایجاد کردن یک گزینه&zwnj;ی ضعیف&zwnj;تر و شکننده&zwnj;تر، ذهن را از موضوع اصلی دور می&zwnj;کند)،</div> <div dir="RTL">و حمله&zwnj;ی شخصی (که به جای پرداختن به موضوع، حریف را مورد حمله قرار می&zwnj;دهد).</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>بخش هفدهم: قضاوت شخصی</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">یاد گرفتیم که قضاوت شخصی، تصمیم&zwnj;های ذهنی و بحث&zwnj;برانگیزی هستند که چهار ویژگی دارند:</div> <div dir="RTL">مسئله&zwnj;ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند،</div> <div dir="RTL">اطلاعات مورد نیاز یا ناقص هستند یا مبهم،</div> <div dir="RTL">افراد دیگر با این تصمیم&zwnj;ها مخالف هستند،</div> <div dir="RTL">و گاهی ارزش&zwnj;های متضادی درگیر این قضاوت&zwnj;ها می&zwnj;شود.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">ضروری است که زمان بگذاریم و میزان خطر و پی&zwnj;آمدهای قضاوت&zwnj;های احتمالی را ارزیابی کنیم.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>بخش هجدهم: توضیح یا استدلال؟</b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">یاد گرفتیم که توضیح از دو بخش تشکیل می&zwnj;شود:</div> <div dir="RTL">توضیح&zwnj;گیر (چیزی است که باید درباره&zwnj;اش توضیح داده شود)</div> <div dir="RTL">و توضیح&zwnj;گر (چیزی است که چیز دیگری را توضیح می&zwnj;دهد).</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">توضیح خوب توضیحی است که اطلاعات جدیدی می&zwnj;دهد، موضوعش به&zwnj;عنوان یک حقیقت مورد پذیرش قرار گفته، به موضوع مورد بحث مربوط می&zwnj;شود؛ و زمانی یک توضیح را قبول می&zwnj;کنیم که بتواند مسئله یا مشکل را برطرف کند.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">توضیح، جواب سوالِ &laquo;چرا؟&raquo; را می&zwnj;دهد. استدلال اما برای نتیجه&zwnj;ای دلیل می&zwnj;آورد و شواهد ارائه می&zwnj;کند، و ممکن است یا عقیده باشد و یا قضاوتی ارزشی. توضیح اما هیچ کدام از این&zwnj;ها نیست.</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">پایان</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b>توضیح مترجم</b><span dir="LTR">:</span> آنچه خواندید بخش ۱۹ از مجموعه<span dir="LTR">&zwnj;</span>ی<span dir="LTR">&quot;</span>ورزیدگی در تفکر انتقادی&quot; است<span dir="LTR">.</span> این مجموعه، که با این بخش به پایان رسید، بر پایه<span dir="LTR">&zwnj;</span>ی ترجمه<span dir="LTR">&zwnj;&zwnj;</span>ای آزاد از کتاب زیر عرضه شد<span dir="LTR">:</span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div>Lauren Starkey, Critical thinking skills success in 20 minutes a day, New York &nbsp;2010</div> <div dir="RTL"><b>&nbsp;</b></div> <div dir="RTL"><b>بخش</b><b><span dir="LTR">&zwnj;</span></b><b>های پیشین</b><b><span dir="LTR">:</span></b></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><a href="#http://radiozamaneh.com/../../../../../../../reflections/2011/03/07/2324"><span>۱. شناخت مسئله</span></a></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">۲.<a href="#http://radiozamaneh.com/../../../../../../../reflections/2011/03/14/2518"><span> تعریف مسئله</span></a></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">۳.<a href="#http://radiozamaneh.com/../../../../../../../reflections/2011/03/23/2718"><span> مشاهده<span dir="LTR">&zwnj;</span>ی هدفمند</span></a></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">۴.<a href="#http://radiozamaneh.com/../../../../../../../reflections/2011/04/06/3053"><span> سازمان<span dir="LTR">&zwnj;</span>دهنده<span dir="LTR">&zwnj;</span>های تصویری و فوران ایده<span dir="LTR">&zwnj;</span>ها</span></a></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">۵.<a href="#http://radiozamaneh.com/../../../../../../../reflections/2011/04/14/3228"><span> تعیین هدف</span></a></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">۶. <a href="#http://radiozamaneh.com/../../../../../../../reflections/2011/05/05/3768"><span>عیب<span dir="LTR">&zwnj;</span>یابی</span></a></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">۷.<a href="#http://radiozamaneh.com/../../../../../../../reflections/2011/05/19/4094"><span> منابع دستیابی به اطلاعات</span></a></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">۸.<a href="#http://radiozamaneh.com/../../../../../../../reflections/2011/05/29/4327"><span> ارزیابی حقیقت</span></a></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">۹.<a href="#http://radiozamaneh.com/../../../../../../../reflections/2011/06/14/4729"><span> شگردهای اقناع کردن</span></a></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">۱۰.<a href="#http://radiozamaneh.com/../../../../../../../reflections/2011/07/06/5214"><span> بازی ارقام</span></a></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">۱۱. <a href="#http://radiozamaneh.com/../../../../../../../reflections/2011/07/27/5733"><span>نقش عواطف در تصمیم&zwnj;گیری</span></a></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">۱۲. <a href="#http://radiozamaneh.com/../../../../../../../reflections/2011/08/10/6088"><span>استدلال قیاسی</span></a></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL">۱۳. <a href="#http://radiozamaneh.com/../../../../../../../reflections/2011/08/25/6479"><span>امکان خطا در استدلال قیاسی</span></a></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">۱۴. <a href="#http://radiozamaneh.com/../../../../../../../reflections/2011/09/06/6761"><span>استدلال استقرایی</span></a></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">۱۵. <a href="#http://radiozamaneh.com/../../../../../../../reflections/2011/09/20/7086"><span>خطاهای ممکن در استدلال استقرایی</span></a></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">۱۶. <a href="#http://radiozamaneh.com/../../../../../../../reflections/2011/10/05/7402"><span>روش&zwnj;های منحرف &zwnj;کردن افکار</span></a></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL">۱۷. <a href="#http://radiozamaneh.com/../../../../../../../reflections/2011/10/26/7897"><span>قضاوت شخصی</span></a></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL">۱۸. <a href="#http://radiozamaneh.com/../../../../../../../reflections/2011/11/09/8198">توضیح یا استدلال؟</a></div> <p>&nbsp;</p>

لارن استارکی – تفکر انتقادی در همه جا به کار شما می‌آید، در فعالیت اجتماعی و سیاسی، در آموزشگاه، در محیط کار، در زندگی روزمره. بحث‌های ما در مجموعه "ورزیدگی در تفکر انتقادی" جنبه‌های از این دانش و کاردانی را بررسی کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهار

    دورد بر شما! از شما به خاطر نشر مقالات ارزشمند و کاربردی از جمله همین سلسله بحث‌های «ورزیدگی در تفکر انتقادی» سپاسگزارم. دوست داشتم این مجموعه را در اختیار داشته باشم؛ اما بخش‌هایی که دارای تصویر توضیح‌دهنده است، به نمایش در نمی‌آید. از این رو، اگر به صورت پی دی اف در دسترس قرار دهید خیلی خوب می‌شود. امید که این کار صورت بگیرد! البته، کسان دیگری نیز قبلاً این درخواست را داشته‌اند.

  • کاربر مهمان

    از سایت زمانه به خاطر انتشار چنین مطلب جالبی تشکر می کنم. من همه بخش های آن را خوانده ام و به خوانندگان توصیه می کنم آن را بارها مثل یک کتاب درسی بخوانند.

  • منوچهر

    با سلام و عرض خسته نباشيد. اگر امكان دارد لطفا اين سلسله مقلات را بصورت پيدي اف گرداوري هم عرضه كنيد .ممنون

  • کاربر مهمان

    واقعا خسته نباشید و دمتون گرم برای این پشتکار!

  • الف. ب.

    با سلام و احترام کتابی دیگر از همین دست نیز پیشتر بفارسی درآمده است که خوانش آن را به شما دوستان فرهیخته پیشنهاد می نمایم : کتابی از نایجل واربرتون با عنوان Thinking from A to Z - ترجمه بفارسی : « فرهنگ کوچک سنجشگرانه اندیشی » - محمدمهدی خسروانی. با آرزوی موفقیت شما در زندگانی فرهنگی

  • کاربر مهمان

    با سلام. کاش همه را در یک فایل میذاشتید. این چیزی است که همیشه به آن احساس نیاز میکردم. متشکرم