ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرانی دلار: توزیع ارز زیر نظر «کمیته مشترک»

وضعیت دلار در بازار ارز بحرانی است و مسئولان همچنان ارزانی آن را وعده می‌دهند. یک کمیته مشترک قرار است بر توزیع دلار نظارت کند.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از توافق بانک مرکزی، وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت با مجلس برای کاهش قیمت دلار خبر داد.

تصویری از تابلو نرخ ارز در ویترین یک صرافی در تهران
یک صرافی در تهران (عکس: آرشیو)

او سه‌شنبه ۳ بهمن بدون بیان جزئیات بیشتری از این توافق گفت: یک کمیته مشترک از نمایندگان مجلس و بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز تشکیل خواهد شد تا با اقدامات کوتاه مدت «تعادل را به بازار ارز بازگرداند».

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران هم پس از نشست مشترک با کمیسیون اقتصادی مجلس بار دیگر از مردم خواست که در بازار ارز «سرمایه‌گذاری نکنند».

سیف پیشتر هم افزایش تقاضا برای دلار را یکی از دلایل افزایش قیمت دانسته بود.

او با بیان اینکه «افزایش قیمت دلار ربطی به برنامه تک‌نرخی کردن ارز ندارد»، گفت: «با توجه به سیاست‌ها و اقدامات بانک مرکزی و کاهش التهابات جامعه، روند حرکتی نرخ ارز کاهشی خواهد بود».

نرخ برابری دلار و یورو در برابر ریال طی یک ماه گذشته به صورت جهشی افزایش یافت.

فعالان و ناظران بازار ارز ایران کاهش عرضه ارز توسط بانک مرکزی را یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت عنوان کرده‌اند.

یک مقام  آگاه در بانک مرکزی جمهوری اسلامی هم دوشنبه ۲ بهمن  کاهش عرضه دلار توسط بانک مرکزی را تائید کرده بود.

برپایه گزارش منابع خبری بانک مرکزی روزانه به ۱۵ صرافی مجاز ارز تخصیص می‌دهد و میزان عرضه به سایر صرافی‌ها کاهش یافته است.

قیمت دلار در بازار ارز تهران سه‌شنبه ۳ بهمن به کمتر از ۴۵۰۰ تومان رسید. هر یک یورو هم در نزدیکی ۵۸۰۰ تومان معامله شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bijan

    مهمترین دلیل افزایش ارز تهدیدهای آمریکا در خروج ازبرجام و یا تحریم های اروپا درآینده است . عامل دیگر ثابت ماندن ارز در چند سال اخیر است در حالی که کشور با کسری بودجه و تورم و افزایش نقدینگی روبرو است . هر کس که اندکی سواد اقتصادی داشته باشد می داند که ارز باید با شاخص های اقتصادی مطابقت کند وگرنه به طور ناگهانی رشد میکندو چه بسا دولت قادر به کنترل آن نیست ( در د وران احمدی نژاد ارز چندین سال ثابت ماند و لی در اندک زمان چند برابر شد ) . این نمیشود که بانک ها سودهای بالای 20درصد به سپرده ها پرداخت کنند بعدش قیمت ارز ثابت بماند !! در ایران مبانی علم اقتصاد وبانکداری هیچ کاربردی ندارد و با روش بانکداری اسلامی و اقتصاد اسلامی همه چیز را ویران کردند .

  • روزبه

    «کمیته مشترک» =پروژه شیره مالیدن به سر ملت شروع شد . کمیته لازم نداره بانک مرکزی دلار بیشتر ی به قیمت پایینتر به بازار عرضه کنه. این خود بانک مرکزی که دلار روگرونتر میفروشه به صرافیها بعد میگه قیمتش غیر واقعیه!! خوب بیشتر و به قیمت «واقعی» عرضه کن. این به اصلاح مسئولین فکر میکنند مردم نفهمند یا کر و کور و بیسواد که هر دروغی تحویلشون بدی می پذیرند!؟