ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نمایندگان مجلس یکشنبه از اوین بازدید می‌کنند

درحالی‌که نمایندگان فردا عازم اوین‌اند، مولاوردی می‌گوید هنوز شمار دقیق کشته‌شدگان و بازداشتی‌ها اعلام نشده. روحانی نیز دستور پیگیری درخواست نمایندگان برای ملاقات با زندانیان را داده است.

به گفته محمد کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، هیأتی از مجلس شورای اسلامی ایران برای بازدید از زندان اوین فردا، یکشنبه هشتم بهمن عازم آنجا می‌شوند. دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی نیز می‌گوید که هنوز آمار دقیق کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر ایران اعلام نشده است.

دانشجویان معترض به بازداشت دیگر دانشجویان در برابر اوین ـ

کاظمی شنبه هفتم بهمن در گفتگو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) از فاطمه سعیدی، نماینده اصلاح‌طلب تهران به عنوان عضو زن این هیأت برای بازدید از بخش زنان نام برد.

تلاش نمایندگان برای بازدید از زندان اوین پس از پخش خبر خودکشی مشکوک سینا قنبری، یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری دی‌ماه شدت گرفت. علاوه بر قنبری، تا کنون مرگ وحید حیدری در کلانتری اراک نیز تأیید شده و خبر مرگ سارو قهرمانی در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج و مریم جعفرپور در بازداشتگاهی دیگر نیز منتشر شده است.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس هفته گذشته از قطعی‌شدن بازدید هیئتی «پنج‌، شش‌نفره» خبر داده بود. به گفته او، رؤسای کمیسیون‌های امنیت ملی و قضایی مجلس مسئول تعیین اعضای این هیأت بودند.

گفته شده بود که مقامات قضایی با بازدید گروهی دستچین‌شده از نمایندگان از زندان اوین موافقت کرده‌اند و با این حال، هنوز پاسخی به درخواست مشابه مجمع نمایندگان استان تهران نداده‌اند.

پیش از این خبر نیز حسینعلی امیری، معاون پارلمانی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران از پیگیری نامه ۴۳ تن از نمایندگان مجلس برای دیدار با بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری خبر داد.

او در این باره گفت که « نامه نمایندگان را تقدیم رئیس‌جمهور کردیم ایشان هم به وزرای اطلاعات، کشور و دادگستری دستور دادند که این مساله مورد رسیدگی قرار بگیرد. مقرر شده است که وزرا نتیجه را به رئیس‌جمهور اعلام کنند.»

هرچند نمایندگان مجلس در هفته‌های اخیر به دنبال بازدید از زندان‌ها بودند، اما در پی مخالفت مسئولان سازمان زندان‌ها و عدم همکاری عملی وزارت اطلاعات، این بازدید به تأخیر افتاد و اجازه بازدید نهایتاً هفته پیش صادر شد. بدین‌ترتیب نمایندگان فردا زمانی از اوین سرکشی خواهند کرد که بسیاری از زندانی‌ها پیشاپیش آزاد شده اند.

به علاوه، پیشنهاد بازدید از زندان‌ها در شهرستان‌ها نیز داده شد، اما هرگز عملی نشد. وضعیت زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها در دیگر شهرهای ایران وخیم‌تر از تهران توصیف می‌شود.

    «هنوز آمار دقیق کشته‌شدگان و بازداشتی‌ها اعلام نشده»

    شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی نیز از درخواستی مشابه برای بازدید از بازداشتگاه‌ها خبر داده بود.

    مولاوردی اما شنبه هفتم بهمن به ایلنا گفت که هنوز موفق به دیدار با بازداشت‌شدگان نشده است. او وعده داد که پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان را ادامه می‌دهد. دستیار حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در ادامه تأکید کرد که هنوز آمار دقیق بازداشت‌شدگان و کشته‌شدگان به او اعلام نشده است.

    اعتراضات سراسری دی ۱۳۹۶ از روز هفتم دی‌ آغاز شد و به زودی دامنه آن به دست‌کم ۷۲ شهر کوچک و بزرگ ایران گسترش یافت. به‌گفته مقامات جمهوری اسلامی در این اعتراضات ۲۵ تن کشته و بیش از ۳۷۰۰ تن بازداشت شدند.

    بیشتر بخوانید:

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.