ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفیران شورای امنیت برای رایزنی در مورد ایران به واشنگتن می‌روند

سفرای شورای امنیت دوشنبه در یک مقر نظامی در نزدیکی واشنگتن بقایای موشکی را خواهند دید که حوثی‌ها چهارم نوامبر به سمت ریاض پرتاب کردند. ایران به نقض تحریم تسلیحاتی یمن متهم شده.

نمایندگان کشورهای عضو دائم و غیردائم شورای امنیت سازمان ملل برای رایزنی علیه ایران دوشنبه نهم بهمن / ۲۹ ژانویه به آمریکا خواهند رفت.

نیکی هیلی درحال نشان‌دادن بقایای موشک پرتاب‌شده به ریاض

دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل جمعه ۲۶ ژانویه اعلام کرد که نیکی هیلی، فرستاده آمریکا در سازمان ملل همراه با ۱۴ همتای دیگر خود در شورای امنیت به واشنگتن خواهند رفت تا بقایای موشک شلیک‌شده از یمن به سمت پایتخت عربستان را ببینند و با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در یک ضیافت ناهار شرکت کنند.

سفرای شورای امنیت در یک مقر نظامی در نزدیکی واشنگتن بقایای موشکی را خواهند دید که گروه «انصارالله» یمن، متشکل از شیعیان حوثی چهارم نوامبر به سمت ریاض پرتاب کرد.

نیکی هیلی یک‌ماه پیش در یک سخنرانی به نمایش قطعات بازمانده از این موشک دست زد و آن را «گواه انکارناپذیر» ارسال تسلیحات موشکی از ایران به یمن دانست.

گروهی از کارشناسان سازمان ملل نیز در گزارشی در ابتدای ژانویه اعلام کردند که ایران تحریم تسلیحاتی یمن را نقض کرده است. بر اساس این گزارش، «نشانه‌هایی قوی از تأمین مواد مربوط به تسلیحات نظامی که ساخت جمهوری اسلامی ایران یا نشأت‌گرفته از این کشور باشند، وجود دارد.»

این گزارش تأمین‌کننده اصلی این قطعات را مشخص نمی‌کند، اما تأکید دارد که بررسی بازمانده بقایای موشک‌های شلیک‌شده از سوی حوثی‌ها منشاء ایرانی این موشک‌ها را اثبات کرده و ناتوانی ایران از جلوگیری از انتقال تسلیحات به یمن به معنای نقض تحریم تسلیحاتی یمن است. به گفته کارشناسان سازمان ملل، موشک یادشده شبیه به موشک «قیام ۱» ایران است.

ریاض و واشنگتن می‌گویند که ایران تأمین‌کننده اصلی موشک‌‌های حوثی‌های یمن است. آنها همراه با امارات متحده عربی در پیام‌هایی جداگانه خواستار تشکیل ائتلافی جهانی برای مقابله با ایران شده‌اند.

آمریکا و اروپا از برنامه توسعه موشک‌های بالستیک ایران نیز انتقاد کرده‌اند و به دنبال رایزنی برای محدودکردن آن هستند.

ایران همواره این اتهام‌ها را رد کرده و گفته که توان ارسال موشک به یمن را ندارد. تهران همچنین مذاکره بر سر برنامه موشکی‌اش را رد کرده است.

    ادامه تلاش‌ها برای افزایش فشار بر ایران

    هیلی ماه گذشته گفته بود که در حال بررسی چندین گزینه برای تحت فشار قراردادن ایران است تا این کشور «رفتارش را اصلاح کند.» اما دیپلمات‌ها به خبرگزاری «رویترز» گفته اند که هیلی هنوز بر سر انتخاب گزینه مناسب به تصمیم نهایی نرسیده است.

    توان موشکی مورد ادعای ایران - برای بزرگتر شدن تصویر روی آن کلیک کنید

    بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت علیه یمن، ایالات متحده می‌تواند به کمیته تحریم‌های یمن در این شورا پیشنهاد دهد تا برخی اشخاص یا نهادهای ایرانی را به دلیل نقض تحریم‌های تسلیحاتی حوثی‌ها در فهرست سیاه قرار دهند. این کار باید با رضایت تمام اعضای شورای امنیت صورت گیرد.

    دونالد ترامپ سه هفته پیش برای «آخرین بار» تعلیق تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بر اساس توافق هسته‌ای را تمدید کرد و گفت که در صورت برطرف‌نشدن نواقص این توافق و برآورده‌شدن شرط‌های آمریکا از آن خارج شد. یکی از این شرط‌ها مرتبط‌کردن برنامه‌های توسعه موشک‌های بالستیک دوربرد به برنامه تسلیحات هسته‌ای به نحوی است که هر گونه آزمایش موشک‌های بالستیک دوربرد از سوی ایران به بازگرداندن «تحریم‌های سخت» علیه این کشور بینجامد.

    ایران و عربستان در یمن جنگی نیابتی را پیش می‌برند. عربستان نیز به دلیل کشتار غیرنظامیان در این کشور هدف انتقادهای شدید سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری بوده است.

    تا کنون بر اساس آمارهای پیشین سازمان ملل، بیش از پنج هزار غیرنظامی در یمن در میان بیش از ۱۰ هزار قربانی این جنگ کشته شده اند که دلیل غالب کشتار آنها بمباران‌های ائتلاف عربی دانسته شده. همچنین حدود ۸ میلیون تن در یمن با خطر قطحی رویارو هستند.

    در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.