ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی ائتلاف بر حمایت از کردهای سوریه تأکید کرد

آنکارا از قول واشنگتن برای توقف حمایت تسلیحاتی از کردهای سوریه خبر داده و از نیروهای آمریکایی خواسته فوراً از منبج خارج شوند. تا کنون ۱۱ کودک در عفرین کشته شده‌اند.

ادامه عملیات نظامی ترکیه در عفرین آمار تلفات در میان غیرنظامیان را افزایش داده است. وزیر خارجه ترکیه از ایالات متحده آمریکا خواست تا نیروهایش را فوراً از منبج (منبیج) بیرون بکشد. دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه نیز مدعی شد که آمریکا گفته دیگر به کردهای شمال سوریه تسلیحات نمی‌دهد. سخنگوی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا اما در واکنش به این سخنان پاسخ داد که نیروهای آمریکایی تنها در صورت صدور دستور از واشنگتن از منبج بیرون خواهند رفت و حمایت از «یگان‌های مدافع خلق» (ی پ گ)، شاخه نظامی حزب چپ‌گرای کردها با نام «اتحاد دموکراتیک» را برای نبرد علیه «دولت اسلامی» (داعش) ادامه خواهد داد. تا کنون ۱۱ کودک در عفرین کشته شده‌اند.

شبه‌نظامیان ارتش آزاد سوریه تحت پشتیبانی هوایی ترکیه عملیات نظامی زمینی در عفرین را انجام می‌دهند

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه شنبه ۲۷ ژانویه / هفتم بهمن در جمع خبرنگاران گفت که نیروهای آمریکایی باید فوراً از منبج خارج شوند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه جمعه ادعا کرده بود که عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه می‌تواند برای بیرون‌راندن ی پ گ به سمت شرق تا مرز عراق هم گسترش یابد.

چاووش‌اوغلو همچنین با اشاره به حمایت آمریکا از کردهای شمال سوریه اعلام کرد که آنکارا خواهان پایان یافتن این پشتیبانی‌ها و «قطع ارتباط آمریکا با این سازمان تروریستی» است. ترکیه ی پ گ را وابسته به حزب کارگران کردستان (پ ک ک) می‌داند و آن را سازمانی تروریستی می‌شمارد. هرچند پ ک ک از سوی آمریکا نیز در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارد، اما حزب اتحاد دموکراتیک (پ ی د) و شاخه نظامی‌اش، ی پ گ تنها از سوی ترکیه «تروریست» خوانده می‌شود.

در همین راستا، دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه شنبه اعلام کرد که آمریکا به این کشور وعده داده تا حمایت تسلیحاتی از ی پ گ را متوقف کند. بنا بر بیانیه این دفتر، هربرت مک‌مستر، مشاور عالی امنیت ملی کاخ سفید در تماسی تلفنی با یک سخنگوی رجب طیب اردوغان گفته است که آمریکا دیگر به کردهای شمال سوریه سلاح نخواهد داد.

    واکنش ائتلاف: به حمایت ادامه می‌دهیم

    با این حال رایان دیلون، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا تنها چند ساعت پس از اظهارات چاووش‌اوغلو به خبرگزاری «روداو»، وابسته به حکومت اقلیم کردستان عراق گفت که نیروهای آمریکایی از منبج خارج نمی‌شوند، «مگر به آنها دستور این خروج داده شود.»

    او با انتقاد تلویحی از ترکیه گفت: «ترکیه می‌داند نیروهای ما در منبج در کجا مستقر هستند و چه کار دارند آنجا انجام می‌دهند. ترکیه می‌داند این نیروها آنجا استقرار یافته‌اند تا از هر نوع افزایش تنش‌ها بین گروه‌های حاضر در آن منطقه جلوگیری کنند.»

    او همچنین بر ادامه حمایت ائتلاف از نیروهای دموکراتیک سوریه، ائتلافی از نیروهای کرد و عرب و آشوری به رهبری کردها در نبرد علیه داعش تأکید کرد و گفت که «ما فراهم‌آوردن تجهیزات ضروری برای شکست داعش را ادامه می‌دهیم.»

    دیلون مدعی شد که داعش هنوز دو درصد از قلمروی خودش در سوریه را حفظ کرده و همین واقعیت ضرورت حمایت ائتلاف از نیروهای دموکراتیک سوریه را نشان می‌دهد.

    به گفته سخنگوی ائتلاف، منبج در حال بازسازی و رشد پس از بازپس‌گرفته‌شدن از داعش است و می‌تواند «الگویی برای دیگر مناطقی باشد که زمانی از سوی داعش کنترل می‌شد».

    منبیج (منبج) شهری چندقومیتی در شمال استان حلب و در نزدیکی شهر عفرین است. نیروهای دموکراتیک سوریه در ۲۰۱۶ با پشتیبانی هوایی نیروهای آمریکایی این شهر را از کنترل گروه دولت اسلامی (داعش) خارج کردند و شورای خودگردانی منبیج را مسئول اداره آن قرار دادند.

      تظاهرات در اروپا

      حامیان کردها و مخالفان عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه شنبه در چندین شهر اروپایی به خیابان آمدند.

      راهپیمایی در حمایت از کردهای سوریه در آمستردام

      به گزارش روزنامه واشنگتن پست، هزاران تن در پاریس در حمایت از کردهای ترکیه و سوریه به خیابان‌ها رفتند و علیه عملیات نظامی در عفرین اعتراض کردند. فعالان چپ فرانسوی نیز همراه آنها بودند.

      تظاهرات مشابهی در شهر کلن آلمان برپا شد. شبکه خبری «فرات نیوز»، نزدیک به پ ک ک این تظاهرات را بزرگترین راهپیمایی در حمایت از کردهای سوریه دانست و از برپایی تظاهراتی دو هزار نفره در آمستردام خبر داد.

      در بوردو و استراسبورگ فرانسه، کپنهاگ دانمارک، بروکسل بلژیک نیز راهپیمایی‌های مشابهی برگزار شد.

      تلاش‌های فعالان کرد در اروپا برای افزایش فشار بر دولت ترکیه نیز ادامه دارد. در همین راستا سه نماینده کردها از مناطق کردنشین سوریه به دیدار فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه از حزب سوسیالیست رفتند و از او خواستند تا دولت فرانسه را به فشار بیشتر بر ترکیه برای پایان عملیات در عفرین ترغیب کند.

        کشته‌شدن ۱۱ کودک در عفرین

        گروه «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، یک گروه ناظر بر جنگ سوریه اعلام کرده است که از ابتدای عملیات نظامی در عفرین که شنبه گذشته آغاز شد، تا کنون دست‌کم ۳۸ غیرنظامی کشته شده‌اند. به گفته این گروه، ترکیه مسئول مرگ ۳۶ غیرنظامی و نیروهای دموکراتیک سوریه نیز مسئول مرگ دو غیرنظامی هستند.

        ارتش ترکیه و نیروهای دموکراتیک سوریه هر دو هدف‌قراردادن اهداف غیرنظامی را انکار می‌کنند.

        سازمان ملل متحد جمعه اعلام کرده بود که در عملیات نظامی عفرین تا کنون ۱۱ کودک در بمباران‌ها و گلوله‌باران‌های نیروهای نظامی ترکیه و شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش آزاد سوریه» کشته شده‌اند.

        بنابر این گزارش، خانواده‌های ساکن در منطقه عفرین به دلیل گلوله‌باران ادامه‌دار این منطقه قادر به ترک خانه‌هایشان نیستند و مجبور به پناه‌گرفتن در زیرزمین‌ها شده‌اند.

        در همین زمینه

          این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

          آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

          .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

          توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

          نظر بدهید

          در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

          نظرها

          نظری وجود ندارد.