ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ها به بمب‌گذاری کابل: نارضایتی مردمی از عملکرد دولت افغانستان

شمار کشته‌شدگان حمله انتحاری طالبان به مرکز کابل به ۱۰۳ تن و شمار زخمی‌ها نیز به ۲۳۵ تن رسیده است. ترامپ خواستار «عمل قاطع» تمام کشورها علیه طالبان شد.

شنبه هفتم دی / ۲۷ ژانویه انفجار یک آمبولانس بمب‌گذاری‌شده در مرکز کابل بیش از ۳۳۵ زخمی و کشته برجای گذاشت. طالبان مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. مردم افغانستان اما از دولت این کشور در پی این بمب‌گذاری ناراضی‌اند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در واکنش به این حمله از تمام کشورها خواست تا علیه طالبان دست به «عمل قاطع» بزنند.

یک امدادرسان داوطلب در حال بیرون‌بردن پیکر یک حادثه‌دیده در حمله انتحاری کابل

مقام‌های افغانستان یکشنبه هشتم دی / ۲۸ ژانویه را عزای عمومی اعلام کردند. اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در پیامی توئیتری اعلام کرد که دوشنبه برای «آزادکردن منابع جهت ارائه بهتر خدمات» به بازماندگان حمله «غیرانسانی» در کابل تعطیل خواهد بود.

بنا بر آخرین آمار اعلام‌شده از قربانیان بمب‌گذاری شنبه، شمار کشته‌شدگان به ۱۰۳ تن و شمار زخمی‌ها به ۲۳۵ تن رسیده است.

این انفجار در نزدیکی ساختمان قدیمی وزارت داخله افغانستان در چهارراه صدارت کابل و در یک ایست بازرسی پلیس روی داد. دفاتر اتحادیه اروپا و شورای عالی صلح و نیز سفارت‌خانه‌های هلند و سوئد و کنسول‌گری هندوستان نیز در این منطقه قرار دارند.

گزارش‌ها از پایتخت کابل نارضایتی مردمی را نشان می‌دهد؛ به ویژه ناکارآمدی دولت افغانستان در مدیریت بحران حاصل از این انفجار و رسیدگی به زخمی‌های پرشمار این حادثه.

گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» مردمی را در خیابان‌های کابل توصیف کرده که به اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان لعنت می‌فرستند.

خبرگزاری «رویترز» به توئیت‌های فعالان و مردم عادی افغانستان اشاره کرده که همگی از عدم امنیت پابرجا در پایتخت این کشور خشمگین هستند و می‌گویند «آیا روزی فرا می‌رسد که بمبی در کابل منفجر نشود؟». برخی نیز چگونگی عبور این آمبولانس بمب‌گذاری‌شده از ایست بازرسی پلیس را که سخت‌گیرانه است، مورد پرسش قرار داده‌اند.

به گفته نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان، راننده این آمبولانس با عبور از ایست بازرسی نخست و پیش از آنکه مأموران پلیس او را در ایست بازرسی دوم از پای درآورند، خودرو را منفجر کرد.

بلال سروری، یک روزنامه‌نگار شناخته‌شده افغان در توئیتر خود نوشت که «طی سال‌ها بارها حملات انتحاری در این منطقه رخ داده... شکست مداوم سازمان اطلاعات و امنیت را نباید به هیچ وجه پذیرفت. باید بحثی ملی برای پرداختن به این مسئله به راه افتد.»

واکنش‌های خارجی

حمله‌های مکرر طالبان به کابل پس از اعلام استراتژی جدید آمریکا در افغانستان، حمله‌ای به این استراتژی نیز تعبیر شده است. آمریکا گفته که نظامیان آمریکا در افغانستان می‌مانند و تعداد آن‌ها هم بسته به نیاز و شرایط افزایش می‌یابد و زمان‌بندی مشخصی برای پایان حضور آنها اعلام نخواهد شد. واشنگتن همچنین فشار بر پاکستان به عنوان حامی طالبان و به گفته آنها، فراهم‌آورنده «پناهگاه برای تروریست‌ها» را از محورهای این استراتژی جدید قرار داده است.

پاکستان حمله روز شنبه را محکوم کرده است و در بیانیه وزارت خارجه این کشور آمده که «ما بر نیاز به تلاش‌های هماهنگ و همکاری کارساز دولت‌ها برای از میان بردن تروریسم تأکید می‌کنیم».

این کشور اتهام پناه‌دادن به طالبان را رد می‌کند.

دونالد ترامپ که پیش از این به سختی از پاکستان به دلیل حمایت از طالبان انتقاد کرده بود، در واکنش به بمب‌گذاری کابل در یک بیانیه اعلام کرد که «این حمله جنایت‌کارانه عزم ما و شرکای افغان‌مان را تقویت می‌کند» و وعده داد که «شقاوت طالبان پیروز نخواهد شد.»

او گفت که آمریکا نسبت به «امن‌کردن افغانستانی آزاد از تروریست‌ها» متعهد است و از تمام کشورها خواست تا به «عمل قاطع علیه طالبان و زیرساخت‌ تروریستی پشتیبان آنها» دست بزنند. وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه خود این خواسته را تکرار کرد.

مایک پنس، معاون اول ترامپ نیز در پیامی توئیتری با ستایش از پلیس افغانستان اعلام کرد که ایالات متحده «اجازه پیروزشدن طالبان را نخواهد داد.»

شورای امنیت سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای این «حمله تروریستی بزدلانه و فجیع» را محکوم کرد و گفت که «مهاجمان، سازمان‌دهندگان و حامیان مالی این اعمال تروریستی» باید مجازات شوند.

ایران نیز حمله انتحاری کابل را محکوم کرد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که تهران تنها راه مقابله با «پدیده شوم تروریسم» را همکاری «صادقانه» کشورهای منطقه می‌داند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.