ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اولین همایش سراسری تاجیکان ازبکستان در شهر تاشکند

پس از سی سال ممنوعیت و پیگردهای شدید دولتی از فعالیت‌های تاجیکان، برگزاری اولین همایش فارسی زبانان ازبکستان در تاشکند، رویداد مهمی برای تاجیکان این کشور است.

پس از سی سال ممنوعیت و پیگردهای شدید دولتی از فعالیت‌های تاجیکان، برگزاری اولین همایش فارسی زبانان ازبکستان در تاشکند، رویداد مهمی برای تاجیکان این کشور است. در این سال‌ها، تاجیکان ازبکستان که بر اساس آمار غیررسمی نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، اجازه تبلیغ و ترویج زبان و ادبیات فارسی، زبان مادری خود را نداشتند. اما از زمان شروع زمامداری شوکت میرضیایف در ازبکستان، چنین فرصت‌هایی برای فارسی زبانان و هم شهروندان دیگر اقوام این کشور فراهم شده است.

اولین همایش فارسی‌زبانان ازبکستان در شهر تاشکند

روز شنبه، ۲۷ ماه ژانویه، نمایندگان ولایات تاجیک‌نشین ازبکستان، فرغانه، سرخان دریا، قشقه دریا، تاشکند، سمرقند، بخارا، نوایی و جیزخ در مرکز فرهنگی بین‌المللی تاشکند دور هم آمدند و در کنار شعرخوانی در موضوع دوستی ملل، از نیازهای خود و هم درخواست‌های خود صحبت کردند.

یکی از درخواست‌هایی که این نمایندگان فرهنگی بیان کرده‌اند دوباره فعال کردن بخش فارسی-تاجیکی در اتحادیه نویسندگان ازبکستان است. بخش فارسی تاجیکی این اتحادیه پس از مرگ جوره بیک قوناق، شاعر بنام دوزبانه ازبکستان، تعطیل شده و فعالیت بازمانده بود.

درباره این همایش و شیوه برگزاری آن با دلشاد فرهادزاد، شاعر و استاد دانشگاه سمرقند گفت٬و‌گویی انجام داده‌ایم که می‌توانید در اینجا گوش دهید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    نیمی از جمعیت ازبکستان؟ در ویکیپدیا آمده که تاجیک ها 5 تا 5/5 درصد از جمعیت ازبکستان را تشکیل می دهند. شفاف سازی کنید.