ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک فرمانده سپاه: رفتار آمریکایی‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز تغییر کرده

مسئولان نظامی آمریکا گفته بودند که نیروهای سپاه در خلیج فارس «مزاحمت» خود را متوقف کرده‌اند. اکنون ایران نیز از «توجه بیش‌تر» آمریکا به قوانین بین‌المللی در آب‌های خلیج فارس سخن می‌گوید.

علی عظمایی، فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه پاسداران از «تغییر رفتار آمریکایی‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز» خبر داد و گفت آمریکا به مقررات بین‌المللی در ترددها توجه بیش‌تری نشان می‌دهد.

قایق‌های گشت سپاه پاسداران در خلیج فارس ـ عکس از آرشیو

سردار دریادار دوم پاسدار علی عظمایی، دوشنبه ۹ بهمن گفت: «شاهد شرارت کمتر آمریکایی‌ها در مسیرهای دریایی خلیج فارس و تنگه هرمز و نیز مواجهه‌ی آن‌ها با شناورهای ایرانی هستیم.»

او افزود: «در واقع شاهد تغییر رفتار آمریکایی‌ها و توجه بیش‌تر آنان به مقررات بین‌المللی و پرهیز از نزدیک شدن به آب‌های سرزمین‌مان در این منطقه هستیم.»

این اظهارات در واکنش به سخنان مسئولان نظامی آمریکا بیان می‌شود که هفته گذشته گفته بودند نیروهای سپاه پاسداران ایجاد «مزاحمت» برای کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس را متوقف کرده‌اند.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی روز جمعه ۲۶ ژانویه/ ۶ بهمن‌ خود نوشته بود: «قایق‌های تندروی ایرانی که مدت‌ها با مانورهای خطرناک خود برای نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس مزاحمت ایجاد می‌کردند، ناگهان ناپدید شده‌اند. ظاهراً حکومت ایران باتوجه به این احتمال که ممکن است دولت آمریکا توافق هسته‌ای را لغو کند، از افزایش تنش‌ها نگران است و به همین جهت تصمیم گرفته به رویارویی خطرناک قایق‌های تندرو سپاه با نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس پایان دهد.»

با این حال علی عظمایی می‌گوید نیروی دریایی سپاه پاسداران همچنان به مأموریت خود در تنگه هرمز و خلیج فارس ادامه می‌دهد و «اجرای تمرینات منظم، برقراری گشت‌های دریایی، کنترل و رهگیری و توسعه اشراف اطلاعاتی» را پی خواهد گرفت.

ایران و آمریکا بارها یکدیگر را متهم به نقض قوانین بین‌المللی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز کرده‌اند.

در سال‌های اخیر نیز تنش‌های دوره‌ای بین نیروهای سپاه پاسداران و ارتش آمریکا در خلیج فارس رخ داده است.

در نخستین رویاروییِ دو طرف پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در ماه ژوئیه گذشته (مردادماه)، هنگامی که یک قایق گشتی مسلح ایرانی در خلیج فارس به فاصله ۱۴۰ متری کشتی جنگی «تاندربولت» آمریکا، این کشتی به نزدیکی قایق شلیک کرد و قایق که گفته می‌شد به سپاه پاسداران متعلق است، مسیر خود را عوض کرد.

بر اساس گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، خدمه ناو آمریکایی پیش از شلیک تلاش کرده بودند تا با تماس‌های رادیویی و پنج انفجار کوتاه به قایقرانان ایرانی اخطار دهند اما آن‌ها واکنشی نشان نداده بودند.

یک ماه پس از آن یک پهپاد غیرمسلح ایرانی به ۳۰ متری یک هواپیمای جنگی نیروی دریایی ایالات متحده نزدیک شد، که آماده فرود بر روی یک ناو هواپیمابر در خلیج فارس بود.

ترامپ در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته بود که هر کشتی ایرانی که به نیروی دریایی ایالات متحده در خلیج فارس حمله کند، «از آب بیرون کشیده می‌شود.»

نیروی دریایی سپاه پاسداران دارای بیش از ۱۰۰۰ قایق تندرو کلاس عاشورا، طارق، و ذوالجناح است و کنترل آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس را به عهده دارد. کنترل دریایی خزر و عمان نیز به ارتش واگذار شده‌ است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.