ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خبرهایی از تظاهرات اعتراضی در چند شهر در شامگاه ۹ بهمن

تصویر: صحنه‌ای از یکی از ویدئو‌های منسوب به تظاهرات در گرگان

شامگاه ۹ بهمن: در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی منتشر شده که گفته می‌شود تظاهرات اعتراضی در چند شهر را بازتاب می‌دهند. به طور مشخص از اراک، بندرعباس، شیراز، کرمان و بندرعباس نام برده‌اند. در ویدئوها شعار "مرگ بر دیکتاتور" شنیده می‌شود.

صحنه‌ای از یکی از ویدئو‌های منسوب به تظاهرات در بندرعباس
صحنه‌ای از یکی از ویدئو‌های منسوب به تظاهرات در گرگان

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bijan

    پرداخت یارانه ویا حذف آن و افزایش قیمت بنزین یا کاهش آن مشکلات اصلی کشور را حل نمیکند . وضعیت مانند لحاف مندرسی است که هر کجا درزش را بدوزیم جای دیگر جر میخورد . تا وقتی که نهاد دین در حکومت است اوضاع همین است . مردم باید به فکر تغییرات ساختاری باشند و این سرطان مرگ بار را که دامن کشور را گرفته پیش از آنکه همه را نابود کند درمان کنند.

  • خواهان عدالت

    بر اساس مطالعه متوسط سفره مردم دو سوم کوچکتر شده است طی این چند سال مشخصا از سال 1390. برخی اقلام خوراکی از سفره مردم حذف شده و اخیرا تخم مرغ هم کمتر دیده می شود! اگر حکومت دست از بحران سازی و ماجراجویی بردارد و فضای کسب و کار کشور امن کند، اصلا نیازی ندارد دولت و بانک مرکزی پول بی پشتوانه چاپ کند(دولت حسن روحانی طی این 5 سال نقدینگی را دو برابر کرده است!) و یا دست توی جیب مردم ببرد و سرمایه دار قلابی درست کند با رانت و دزدی از بیت المال تحت پوشش وام اشتغالزایی! این پول هدفمندی یارانه مال فقرا است و بایست به آنها دهد. پروژه های عمرانی بایست از پول مالیات تامین شود، مالیات دهندگانی به صورت قانونی یا غیرقانونی فرار مالیاتی دارند! الان تمام مردم 9% مالیات بر ارزش افزوده می دهند و چند برابر یارانه دارند مالیات و عوارض و قبوض میدهند! تنها بخشی از این سرمایه ها موجود می تواند ایران یک ابرقدرت اقتصادی کند. مشکل ایران کمبود سرمایه نیست، مشکل کمبود بستر جذب سرمایه است و ریشه اش بر میگرد بحران سازی سیاسی حکومت و فساد اداری و مالی در ایران است که دلیل اصلی اش نبود سکولار دموکراسی است.

  • خواهان عدالت

    ایران کمبود سرمایه دار ندارند، بر طبق ازذعان خود رسانه های حکومت و دیگران، ایرانیان سرمایه دار خارج، سرمایه شان بالغ دو تریلیون دولار است! من با سند از رسانه ای داخلی می گویم که، خودشان گفته اند حجم سرمایه داخلی بالغ بر هفتصد ملیارد دلار است در دست سرمایه دارهای داخل! فقط ارزش سرمایه خوابیده در بخش مساکن خالی بالغ 250 میلیارد دلار است! مردم از بس فقیر شده اند و قدرت خریدشان نابود شده نمی توانند 2.6 میلیون مسکن خالی نو بخرند! الان بازار مسکن دست به دست می شود بین سرمایه دارها ! نوعی کاسبی کاذب ! مردم عادی اغلب مساکن فرسوده و عمرکرده می خرند! برای هیمن سالهاست دارند پیشنهاد می دهند دولت تضامنی این صد هزار میلیارد تومان یارانه را در 5 ساله پبش خرید قسطی سهام کنید از بورس یا سرمایه گذاری نوین و همین امسال یا سال اینده سهامس نقدا رایگان وفروی بدهید. این گونه هم فقرا زا فقر نجات میابند و هم بزار سرمایه گذرای رونق می یگرد، منتها همان طور گفته شده گویا عمدی است از سوی اولیگارشی حاکم اکثر مردم ایران تا ابد در فقر بمانند با وجودی روی دو تریلیون دلار ثروت خدادادی (مانند نفت و از) نسشته اند!

  • خواهان عدالت

    تشکر رایدوز مانه کامنتها منتشر میک ند، در میان چندین گروه که تریبون دارند، منتقدان از میان طبقه، فرودست کمتر شانس دارند حرفشان بزنند. من به زعم خودم که از میان همین طبقه فرودستان هستم و با آنها زندگی کرده ام می گویم و می گویم امثال اقای زیباکلام اشتباه میکنند، این مردم معترض فقیر هستند یا جوانانی نامید و بیکار که اکثرشان اصلا خودرو ندارند، پس اصلا اگر دولت و مجلس از ترس انها یارانه بنزین قطع نمی کند اشتباه میکند (اما حقیقت چیزی دیگری است، پشت مخالفت با حذف یارانه بنزین، مافیای خودرو، اولیگارشی تولیدکننده و واردننده بنزین است که از کاهش مصرف بنزین و خرید خودرو در ترس است! و حاضرست هزاران نفر از مردم ایران بخاطر خودروهای بی کیفیت و پرمصرف و آلودگی هوا بمیرند ولی این رانتها قطع نشود!) مسئله اگر نگرانی از فشار بر اقشار کم درامد است، می توان با سهمیه بندی منصفانه مشک حل کرد، مثلا خودروهای کم مصرف زیر 2 هزار سی سی که خودروی رایج طبقات متوسط به پایین است ماهی صد لیتر سهمیه بگیرند (تا واقعا برای کارهای ضرروی استفاده گردد و نه برای تفریح!) و بالای 2 هزار سیس یس ها باید پول واقعی بنزین را بدهند، وانت بارها و آزانس و تاکسیرانی هم سهمیه خودش بیگرد، مرفهان پرمصرف پول اسرافسان بدهند بله دوستانف آنهایی که دارند بنزین مفت استفاده می کنند اکثرا طبقه متوسط به بالا هستند که در خانه های مرفهان خوش نشسته اند، و نه جوانان فقیر کف خیابان که اعتراض می کنند! واقعا بایست تاسف خورد که روشنفکر ایرانی این قدر شناختش از معترضان کم است!:

  • عدالت خواهی

    بر طبق گفته آقای زیباکلام، دولت دارد 47 هزار میلیارد تومان از جیب حق الناس فقرا یارانه به خودرو سوارها میدهد! تخمینی میداینم عمده این بنزین صرف رفاه ثروتمندان و بی نیازان می شود! این تراژدی چگونه بنویسم که عمق فاجعه درک کنید؟! در مشهد و تهران و دیگر کلان شهرها مردم دارند از آلودگی هوا می میرند! اما بچه پولدارها با بنزین مفت سوار موتور سیکلت و خودرهایشان می شوند و به دوست بازی یا دوردور کردن و تفریح می پردازند! 90 درصد خودروهای در تردد در شهرهای بزرگ تک سرنشینه هستند! خودروهای ایران متوسط دو برابر نرم جهانی مصرف دارند! یک محاسبه می گوید خسرات ناشی از اضافه مصرف سوخت سی میلیارد دلار است! در شرایط فعلی سهمیه بندی و کنترل سوخت یک چاره است تا کم کم این خودرهای فرسوده حذف و با خودروهای برقی و وسایل نقیله عمومی چایگزین شود. اما لااقل 60 میلیون از مردم ایران خودرو ندارند، تخمینی لااقل 50 درصد فقرای ایران اصلا خودرو ندارند! اما برخی از خانواده متوسط به بالای ایران اکثرا یا تمام اعضای خانواه شان خودرو دارند! این بی عدالتی در توزیع سوخت را چگونه فقرا تحمل کنند؟! پول نفت و مواد فراوری مثل بنزین و گازوئیل حق عمومی و به ویژه فقرا است. دولت باید این یارانه حذف کرده و آنرا به فقرا بدهد که جمعیتشان بیش 50 میلیون نفر است. این گونه قدرت خرید افزایش یافته و بازارها رونق میگرند. بخش دومی که روشنفکر طرفدرا سرمایه درای نمی گوید، همین است مشکل اساسی، که اقتصاددان باشرف طرفدار فقرا کم داریم! عموما دنبال تئوری های سرمایه درای هستند! انها فقط می خواهند یارانه ها قطع کنند، ولی نمیخواهند ثروت عمومی به فقرا بدهند! نمی خواهند سهام مالکیت ثروتهای عمومی مانند نفت و گاز به فقرا بدهند، می خواهند فقرا تا ابد در فقر بمانند! چهره هیولای سرمایه داری ولایی این است!

  • عدالت خواهی

    ایا این اولیگراشی حاکم حتی یک درصد حدس نمی زند این فقرا دهها ملیون نفری قیام کنند و دودمانشان را بر باد خواهند داد؟! یکصد هزار میلیارد تومان درامد هدفمندی یارانه است. دولت باید یارانه فقرا لاقل دو تا سه برابر کند با این درامد هدفمندی، البته پیشنهادشده سهام بخرد و انها بهص ورت فور ی و رایگان بدهد که رونق اقتصادی هر از دادن وام به سمرایه دارها به بهانه اشتغالزایی است! مشکل صلی مردم فقر است و نبود قدرت خریداست. این دروغ اشتغالزایی به در ده سال دیگر می خورد و این سرمایه گذاری راهش دزدین بیتالمال نیست، راهش تعامل با جهان و پایان دادن به ماجراجویی و دشمنی با غرب است که باید پایان دهد تا کشور امن شود برای جذب سرمایه گذرای خارجی. ایران کمبود سرمایه دار ندارد (گفته شده سرمایه دارن ایارنی در جهان دو تریلیون دلار سرمایه دارند! پس نیازی به وام زا محل هدفمندی یارانه نیست! این پول فقرا است وباید به انها داد)، سرمایه دار درست کردن از رانت و دزدی بیت المال اشتباه است، اینها پول مردم میدزدند و می روند مثلا کانادا!، مردم الان گرسته هستند!

  • عدالت خواهی

    بر نص اصل 27 قانون اساسی همین حکومت مذهبی ولایت فقیه، اساس تظاهرات نیازی به مور ندارد، ولی طبق احمدی نژاد می خواهد مجوز بیگرد، اما بهش نمی دهند! این دیگر افتضاح است. اما من می گویم، در ایران اولیگارشی سرمایه داری حاکم، شاید دچار جنون تکبر و استکبار شده است، آن قدر حریص شده، که درامد هدفمندی یارانه ها نمی خواهد به فقرا بدهد! باز به اسم اشتغال زایی می خواهند وام های کلان به سرمایه دارها بدهند، و یا خرج افراد و نهادهای مفت مذهبی کنند، یا میلیتاریسم افسارگسیخته و حمایت از دیکتاتوری ضد ایرانی مثل اسد و حزب الله و فلسطینی و غیره کنند! حکومت اسدی که بعثی و پان عرب است و خلیج فارس عربی می یگود و همیشه از ادعای امارتبر جزایر سه گانه حمایت کرده! فلسطینی که در جنگ عراق علیه ایران با صدام بود وبرای مرگ صدام عزا گرفت و مجمسه یاد بودش ساخت! این جنون سرمایه داری و اولیگراشی است یا ایتکه بدمستی از قدرت نظامی سرکوبگر سپاه بسج؟

  • عدالت خواهی

    من ناچیز دارم نظرم می گیوم و سوال میکنم، هم وطنان فرهیخته و دوستان روشنفکر مثال اقای زیباکلام، این مفت فروشی ها، این یارانه های فله بایست بالاخره داستانش تمام شود، اما قسمت دوم قضیه حقیقت نادیده میگرید، نمیدانم چرا؟ قصد ایراد تهمت ندارم، به نید احمدی نژاد شبانه روز این اصلاح طلبان کذایی حکومت فحش می دهند! اما احمدی نژاد (باز نمیدانم از سر صداقت می گوید یا نه؟!) اما حرفهایش درست است، اینهم حداقل امتیاز ازادی بیان رسانه ای و رقابت سیاسی است، حال فکر کنید اگر واقعا در ایران سکولاردموکراسی بود این غارتها ممکن بود انجام شود؟: سایت دولت بهار طرفدار احمدی نژاد طبقه مرفه جدید در حال دوختن کیسه برای بیت‌المال! دولت بهار/ دولت لایحه «اصلاح و دائمی نمودن قانون مدیریت خدمات کشوری» را به مجلس ارائه کرد. مرور اجمالی این لایحه خالی از لطف نیست: امتیازات شغلی مقامات سیاسی (رؤسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضاء شورای نگهبان، وزراء، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس جمهور، استانداران و سفراء، معاونین وزرا) افزایش 50 درصدی امتیاز شغلی مادام العمر شدن حقوق بعد از اتمام دوره مسئولیت و حتی در حقوق بازنشستگی پیشنهاد بازگشت به کار برای آنان که در کمتر از سی سال بازنشسته شده‌اند و پاداش پایان خدمت مجدد! این در حالی است که بر اساس این لایحه کارمندان و کارکنان پیمانی با محدودیت ها و حالا تبعیض های بیشتری روبرو می شوند. اینها چند نمونه از محدودیت های آمده در لایحه است: افزایش 20 درصدی امتیاز شغلی (در مقایسه با 50 درصد مدیران) ممنوعیت هرگونه تبدیل وضعیت کارمندان از پیمانی به استخدامی! امکان تسویه حساب، پس از اتمام قرارداد نیروهای پیمانی و اخراج محترمانه آنان پس از پایان قرارداد به تشخیص دستگاه مربوطه! انتقال کارمندان دستگاه‌های اجرایی در سطح شهرستان با توافق دستگاه‌های ذیربط، «بدون موافقت کارمند»

  • عدالت خواهی

    حسب قانون هدفمندی یارانه‌ها که در دی‌ماه۱۳۸۸ به تصویب مجلس می‌رسد، دولت مکلف می‌شود که قیمت‌ حامل‌های انرژی بعلاوه آب و برق را تا پایان برنامه ششم یعنی تا سال۱۴۰۰ به قیمت واقعی آن‌ها برساند. بر این اساس قیمت بنزین می‌بایست تا پایان سال۹۹ به ۲۶۰۰تومان برسد. آقای روحانی برای راضی نگهداشتن افکار عمومی ظرف سال‌های گذشته حاضر به افزایش قیمت بنزین نشدند. بالاخره با ترس و لرز در بودجه سال۹۷ قیمت بنزین را به ۱۴۰۰تومان افزایش دادند. اما بلافاصله تا اعتراضات شروع شدند، دولت و مجلس فرار را بر قرار ترجیح داده با صدای بلند اعلام کردند که قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین در سال آینده افزایش نخواهد یافت. این در حالی‌ است که قیمت تمام‌شده بنزین نزدیک به ۲۶۰۰تومان است، یعنی دولت دارد برای هر لیتر بنزین ۱۶۰۰تومان یارانه می‌پردازد. مصرف فعلی بنزین ۸۰میلیون لیتر در روز است؛ یعنی دولت دارد سالی ۴۷هزار میلیارد تومان یارانه بنزین می‌پردازد، درحالی‌که کل بودجه عمرانی کشور برای امسال ۳۸هزار میلیارد تومان بوده است.

  • عدالت خواهی

    اول بگذارید این سخن درست آقای زیباکلام رابازنشر دهم (از فیسبوکش)،ولی ایشان فقط نیمی از قضیه حقیقت را می گوید!: واکنش متفاوت #حسن_روحانی و #صادق_زیباکلام در مواجهه با اعتراضات #بابک_ابراهیمی دی و بهمن ماه برای رئیس‌جمهور و صادق #زیباکلام روزهای جالبی نبودند. هر دوی آنان با اعتراضاتی روبرو شدند. اما نکته جالب، واکنش کاملأ متفاوت آنان در برابر اعتراضات بود. آقای روحانی به منظور اقناع معترضین به سرعت از مواضعی که به نفع مملکت بود، عقب‌نشینی کرد، درحالی‌که زیباکلام بر روی آنچه تصور می‌کرد بیشتر در خدمت منافع بلندمدت مردم است، ایستادگی نمود و محض خوش‌آیند معترضین تسلیم آن‌ها نشد.

  • لایحه 97 سند دیگری از خیانت حکومت به مردم

    لایحه بودجه ۹۷ ، سند خیانت حکومت به مردم فقیر ایران است. با تصویب این غارت نامه (لایحه بودجه ۱۳۹۷)، دیگر هیچ دلیلی ندارد فقرای ایران قیام نکنند و این حکومت ظلم وف ساد برنیدازند. رسما اعلام کردند حدود دو سوم از یکصد هزار ملیارد تومان درامد هدفمندی، نمی خواهند به فقرای ایرانی بدهند (بیش از ۵۰ میلیون نفرند!)، یعنی دهها سال مرفهان حاملهای انرژی مفت و ارزان استفاده کردند و از رانتهای مختلف از وام بانکی و غیره میلیادر شدند، حالا شاهدند مجلس و دولت اولیگارشی حتی حاضر نیست پول خود فقرا به خود صاحبان اصلی اش یعنی فقرا بدهد! در حالی صدها میلیارد دلار ثروت عمومی (از منابع نفت و گاز) در اختیار حکومت شده و نمی خواهد سند مالکیتش (رایگان و فوری) به فقرا بدهد تا از این فقر جانکاه نجات یابند! آنها رسما دارند میگویند فقر در ایران دائمی خواهند کرد! و نه تنها آنها در فقیر خواهند گذاشت، بلکه تمام منابع ثروتزا را نابود میکنند تا در نسل آینده هم شانس فرار از فقر نداشته باشند. برنامه بودجه ۹۷ برگی دیگری از خیانت حکومت مذهبی آخوندی بود به اکثریت فقیر ایران.