ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کالاهای فرانسوی در راه است

فرانسه راهکار ساده‌ای را برای جهش تجارت‌اش با ایران یافته است: یک بانک کم‌اهمیت به شرکت‌های ایرانی وام می‌دهد. کالا در برابر نفت، خارج از نظام بانکی مبتنی بر دلار.

فرانسه در نظر دارد با تخصیص اعتبارات مالی به یورو برای شرکت‌های ایرانی از طریق یک بانک محلی، حجم تجارت خود با ایران را افزایش دهد، بدون آنکه به دلیل نقض تحریم‌ها علیه ایران در معرض جریمه ایالات متحده آمریکا قرار گیرد.

بانک بی پی آی فرانسه: وام برای شرکت‌های ایرانی. کالا در برابر نفت، خارج از نظام بانکی مبتنی بر دلار (عکس: آرشیو)

فرانسه در تلاش است بعد از برجام، حجم تجارت خود با ایران را افزایش دهد. بعد از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی لغو شد. با این‌حال بسیاری از بانک‌های اروپایی به دلیل معاملات بانکی‌شان با ایالات متحده آمریکا از همکاری با ایران پرهیز می‌کنند. بانک بی پی آی هیچگونه فعالیتی در خارج از مرزهای فرانسه و به ویژه در آمریکا ندارد و به همین جهت در معرض جریمه‌های احتمالی ناشی از نقض تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران قرار ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز بانک بی پی آی پنجشنبه ۱ فوریه/ ۱۲ بهمن اعلام کرده که در نظر دارد به شرکت های ایرانی برای خرید کالاهای فرانسوی وام‌هایی به یورو اختصاص دهد با این امید که در ازای نفت، بتواند کالا به ایران صادر کند و حجم معاملات تجاری‌اش با ایران را با این ترفند افزایش دهد.

نیکولاس دوفورک، مدیرعامل بانک بی پی آی فرانسه به خبرگزاری رویترز گفته است:

«ما از سال ۲۰۱۷ خود را برای تخصیص وام به شرکت‌های ایرانی آماده کرده بودیم و از آن زمان تا کنون برای ورود به بازار ایران کار می‌کنیم. این وام‌ها بخش جداگانه‌ای از گردش مالی‌ست و ربطی به نظام بانکی جهانی که معمولا معاملات را با دلار انجام می‌دهد ندارد.»

به گفته مدیرعامل بانک بی پی آی فرانسه میزان اعتباری که فرانسه به شرکت‌های ایرانی برای صدور کالای فرانسه اختصاص داده حدوداً ۱.۵ میلیارد یوروست.

به گزارش خبرگزاری رویترز این اعتبارات از ماه مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷) به بعد به شرکت‌های ایرانی تعلق می‌‌گیرد.

در سال ۲۰۱۴ واشنگتن بانک «بی ان پی پاریباس» فرانسه را به دلیل نقض تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به پرداخت ۹ میلیارد دلار جریمه محکوم کرد. تحقیقات وزارت خزانه‌داری آمریکا در آن زمان نشان داده بود که این بانک دست‌کم ۱۰۰ میلیارد دلار به ایران، کوبا و سودان پول منتقل کرده است. در آخرین دور مذاکرات مقامات بانک پاریباس و وزارت خزانه داری آمریکا، این بانک فرانسوی پیشنهاد داده بود که در ازای پرداخت یک میلیارد دلار قضیه را حل و فصل کند اما واشنگتن این پیشنهاد را قبول نکرد. میانجیگری فرانسوا اولاند، رئیس جمهور وقت فرانسه هم بی‌فایده بود. این جریمه هنگفت در حافظه بانکداری فرانسه ثبت شده.

بانک بی پی آی فرانسه در مجموع ۳۰ میلیون یورو به شرکت‌های خارجی وام می‌دهد. به سبب معامله با ایران این رقم در نخستین گام به ۴۰۰ میلیون یورو افزایش می‌یابد.

بر اساس تازه‌ترین اطلاعاتی که مرکز آمار اروپا (یورو استات) منتشر کرده فرانسه در ماه‌های ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۱۷ بالغ بر یک میلیارد و ۱۷۵ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۱۹درصدی داشته است.

۲۴ ژانویه/ ۴ بهمن ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در دیدار و گفت‌وگو با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا بر ضرورت پایبندی به توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران تأکید کرده و در همان حال خواهان اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد درباره برنامه موشکی ایران شده بود. وزیر خارجه فرانسه اعلام کرده که برای گفت‌وگو درباره برنامه موشکی ایران ۱۴ اسفند به تهران سفر می‌کند. یک ماه پیش از به سر آمدن مهلت تعلیق تمدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه هم به دعوت ترامپ به واشنگتن می‌رود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.