ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اپوزیسیون سوریه تحریم اجلاس سوچی را شکست

کمیته عالی مذاکرات سوریه اعلام کرد که چنانچه سازمان ملل بر کمیسیون تغییر قانون اساسی سوریه نظارت داشته باشد، نتایج کنگره «گفت‌وگوی ملی سوریه» را به رسمیت می‌شناسد.

ناصر حریری، رئیس کمیته عالی مذاکرات سوریه اعلام کرده است که مهم‌ترین گروه مخالفان بشار اسد با پیشنهادهای کنگره «گفت‌وگوی ملی سوریه» درباره تغییر قانون اساسی این کشور موافقت می‌کنند، مشروط بر آنکه سازمان ملل متحد بر گفت‌وگوهای اجلاس سوچی نظارت داشته باشد و قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل را اجرا کند.

۲۰ مارس ۲۰۱۷ ژنو: ناصر حریری (راست) و استفان دی‌میستورا (چپ)

کنگره «گفت‌وگوی ملی سوریه» سه‌شنبه ۲۹ ژانویه/ ۱۰ بهمن بعد از فقط یک روز، پایان یافت. در این اجلاس که به ابتکار روسیه و به موازات مذاکرات صلح سازمان ملل در ژنو و وین برگزار می‌شود، مقرر شد که کمیسیونی برای بحث درباره تغییر قانون اساسی سوریه تشکیل شود. بخش بزرگی از اپوزیسیون سوریه که به عنوان گروه ریاض هم شناخته می‌شود و ریاست آن را ناصر حریری به عهده دارد، اجلاس سوچی را تحریم کرده بود. فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا هم اعلام کرده بودند که به دلیل «امتناع دولت سوریه از شرکت صادقانه در مذاکرات صلح» در نخستین دور این اجلاس شرکت نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پنجشنبه ۱ فوریه/ ۱۲ بهمن ناصر حریری، رئیس کمیته عالی مذاکرات سوریه گفته است که هیأت مخالفان اسد با کمیسیون بحث درباره تغییر قانون اساسی سوریه همکاری «مثبتی» خواهند داشت:

«چنانچه کارگروه تغییر قانون اساسی تشکیل شود، و به قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل هم پایبند باشد، ما همکاری خود با [این اجلاس] را زیر نظر سازمان ملل از سر می‌گیریم.»

بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل متحد بشار اسد حق ندارد در انتخابات آتی ریاست جمهوری سوریه شرکت کند. علاوه بر این پیش‌بینی شده که قانون اساسی سوریه در یک محدوده زمانی دو ساله تغییر کند.

مخالفان اسد اعلام کرده بودند که کنگره سوچی و کمیسیون بحث بر سر قانون اساسی، منافع مسکو و دمشق را نمایندگی می‌کند.

خبرگزاری تاس سه‌شنبه گذشته به ‌نقل از کمیته برگزارکننده کنگره سوچی گزارش داده بود یک هزار و ۵۱۱ نماینده از یک هزار و ۶۰۰ نماینده‌ دعوت‌شده، از سوریه، ژنو، قاهره، مسکو و آنکارا در اجلاس سوچی شرکت کرده بودند. گروهی از نمایندگان هنگام سخنرانی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این اجلاس اخلال به وجود آوردند.

دولت اسد با انتشار بیانیه‌ای رضایت خود را از نتیجه اجلاس سوچی اعلام کرده است:

«بیانیه پایانی کنگره متضمن استقلال و یکپارچگی سوریه است و برای سوری‌ها این حق را قائل شده که نظام اقتصادی و سیاسی خود را انتخاب کنند.»

در بیانیه دولت اسد از کمیسیون بحث بر سر تغییر قانون اساسی سوریه و قطعنامه سازمان ملل مبنی بر عدم شرمت بسار اسد در انتخابات آتی ریاست جمهوری سوریه سخنی به میان نیامده است.

استفان دی‌میستورا که هدایت مذاکرات صلح در ژنو و وین را به عهده دارد سه‌شنبه گذشته خاطرنشان کرده بود که نتایج کمیسیون تغییر قانون اساسی سوریه در سوچی به عنوان «یک واقعیت» از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.