ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جبهه ملی ایران خواهان برگزاری گردهمایی عمومی در تهران شد

رئیس جمهوری اسلامی گفته است که زمینه برای برگزاری تجمعات قانونمند معترضان باید فراهم شود. اکنون جبهه ملی در نامه‌ای به روحانی درخواست تجمع داده است.

حسن روحانی اعلام کرده بود که «دستگاه‌های مسئول» می‌بایست زمینه را برای راهپیمایی و اجتماع «قانونمند» معترضان فراهم کنند. اکنون جبهه ملی در نامه‌ای از رئیس جمهوری اسلامی درخواست صدور مجوز برای برگزاری یک تجمع عمومی در شنبه ۱۴ بهمن کرده است.

تجمع اعتراضی مردم در دی ۹۶ در بیش از ۷۰ شهر ایران (عکس: آرشیو)

نامه جبهه ملی به رئیس جمهوری اسلامی شامگاه گذشته در خبرگزاری رسمی جبهه ملی منتشر شده. در این نامه که سه روز پیش نوشته شده، آمده است:

«پس از حوادث اعتراضی اخیر، جنابعالی و وزیر محترم کشور و سایر مقامات جمهوری اسلامی کراراً اعلام نمودید که دولت با تجمعات قانونمند مردم مخالف نیست و مردم حق آزادی بیان دارند و می‌توانند پیشنهادها و نظرات خود را در امور کشور مطرح نمایند. بر اساس این گفته‌ها و بر طبق اصل ۲۷ قانون اساسی، جبهه ملی ایران تصمیم دارد به منظور اعلام نظرات خود در این برهه حساس از تاریخ کشور، از مردم تهران دعوت نماید که برای استماع نظرات و پیشنهادات جبهه ملی در یک تجمع عمومی شرکت نمایند.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی نخستین بار ۱۰ دی هنگام تظاهرات سراسری در جلسه هیأت دولت گفته بود دستگاه‌های مسئول کشور باید زمینه را برای انتقاد و اعتراض قانونی مردم، «حتی راهپیمایی و اجتماع قانونمند آنها فراهم کنند و این حق مردم است.»

جبهه ملی در ادامه نامه‌اش به رئیس جمهوری اسلامی می‌نویسد:

«از آنجا که جنابعالی به عنوان ریاست جمهوری سوگند یاد کرده‌اید که عهده‌دار اجرای قانون اساسی و صیانت از حقوق ملت باشید از شما می‌خواهیم که به وزارت کشور دستور فرمایید موافقت با برگزاری این گردهمایی و تقبل حفظ امنیت آن را اعلام نمایند. زمان این گردهمایی در عصر روز ۱۴ اسفند ۹۶ و مکان آن در هر یک از میادین تهران پیشنهاد می‌گردد.»

اعتراضات سراسری از ۷ دی‌‌ سال جاری با شعارهای اقتصادی در مورد شرایط سخت زندگی، گرانی، تورم، و فساد در مؤسسات مالی آغاز شد، اما به تدریج رنگ و بوی سیاسی گرفت و کلیت رژیم سیاسی، ولایت فقیه، شخص خامنه‌ای و دولت حسن روحانی را هدف قرار داد. این اعتراضات به دست‌کم ۷۲ شهر کوچک و بزرگ ایران گسترش پیدا کرد و در آن‌ها دست‎کم ۲۵ نفر کشته و بیش از سه هزار و ۷۰۰ نفر بازداشت شدند.

حسن روحانی بعد از اعتراضات دی ۹۶ در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود که ۲ بهمن پخش شد درباره اعتراضات گفته بود:

«ما نمی‌خواهیم در کشور ناامنی باشد، اعتراض و انتقاد اشکال ندارد. حتی اینکه به خیابان آمده و در چارچوب قانون تظاهراتی هم انجام دهند، اشکالی ندارد اما آن چیزی که مردم را نگران می‌کند، ناامنی است و آن چیزی که مردم را نگران می‌کند تنش‌های بی‌مورد در جامعه است. دلمان می خواهد هم در اقتصاد، اجتماع و هم در فرهنگ و هم در سایر مسایل، کشور امن و آرامی داشته باشیم.»

پیش از این هفت نفر از یاران احمدی‌نژاد از وزارت کشور درخواست برگزاری تجمع در «اعتراض به برخی روندهای جاری در کشور و انتقاد از شرایط بد اقتصادی» کرده بودند. وزارت کشور ابتدا اعلام کرد که این درخواست را دریافت نکرده و سپس درباره نتیجه آن سکوت کرد.

سایت دولت بهار گزارش داده که در هفته‌های اخیر هشت نفر از فعالان رسانه‌ای حامی محمود احمدی‌نژاد در شهرهای مختلف از جمله خرم‌آباد، خرمشهر و مشهد بازداشت شده‌اند.

بعد از اعتراض جبهه ملی در سال‌های دهه ۱۳۶۰ به لایحه قصاص، روح‌الله خمینی در سخنانی آن‌ها را مرتد اعلام کرد. در کمتر از یک سال اکثر اعضای هیئت اجرایی و هیئت رهبری و شورای مرکزی جبهه ملی دستگیر شدند. در سال‌های دهه ۱۳۷۰ حبهه ملی پنجم به ریاست ادیب برومند فعالیت خود را از سر گرفت.

۱۱ بهمن حسن روحانی در آستانه سالگرد انقلاب در سخنانی در مقبره بنیانگذار جمهوری اسلامی هشدار داده بود که حکومت‌ها باید صدای انتقاد و اعتراض مردم را بشنوند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    بله «ایرانی» عزیز، ان مان میخ را کوبیدند و الان که میخ سست شده میخواهند دوباره محکمش کنند. جبهه ملی به عنوان یکی نیروی ناسیونالیست مرکزگرا حرفش را زده و چیز تازه ای برای گفتن ندارد. سه سال پیش بود که از دعوای سکولاریسم هم دست شسته و شخص ادیب برومند در یک گام بلند رو به عقب، اعلام کرد که مذهب تشیع بخشی از هویت ملی ایرانیان است، و بدین ترتیب میلیون ها شهروند سنی، مسیحی، یهودی، بهایی، بی دین و غیره را روی کاغذ و بدون اینکنه قدرتی داشته باشند لغو تابعیت نمودند!! بدین ترتیب مشخص است که همانند نقشی که در زمان شاه داشتند، یکی از آخرین سوپاپ های اطمینان رژیم هستند. اما گرایش ناسیونالیستی مرکزگرای آن ها کار را خراب تر می کند و باعث موضعگیری خلق های ترک و کرد و عرب و بلوچ خواهد شد. در مرحلۀ حساس کنونی باید هرچه بیشتر از گرایش های مرکزگرای ناسیونالیستی دوری کرد و بنیان یک نظام سیاسی غیرمرکزگرای فدرال، دموکراتیک و سکولار را ایجاد کرد که هم جلوی تجزیه و جنگ داخلی (سوریه ای شدن) را می گیرد و هم منافع همۀ خلیق های ایران را پاسخ می دهد. جبهه ملی و احزاب ناسیونالیست مرکزگرا حرف تازه ای برای گفتن ندارند.

  • ایرانی

    جبهه ملی بازرگان همان هایی هستند که در اوایل انقلاب میخ حکومت مطلقه را کوبیدند ودر رفتد .ایا دوباره نقشه ای داری بازرگان ؟