ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تغییر کاربری تأسیسات فردو آغاز شد

با کمک مهندسان روس بخش دیگری از برجام اجرا می‌شود. قرار است سانتریفیوژهای فردو ایزوتوپ پایدار تولید کنند که در صنایع و پزشکی کاربرد دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرده است که یک تیم فنی از روسیه برای نصب تجهیزات ایزوتوپ‌های پایدار در تأسیسات فردو به ایران می‌آید. به گفته بهروز کمالوندی نصب این تجهیزات از همان روز ورود تیم فنی روسیه یا روز بعد از آن آغاز می‌شود. بر اساس توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های هسته‌ای مقرر شده بود که تأسیسات فردو با تغییر کابری باقی بماند.

تأسیسات هسته‌ای فردو (عکس: آرشیو)

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی به خبرگزاری‌های داخلی گفته است:

«پروژه ایزوتوپ پایدار را در فردو با روس‌ها انجام می‌دهیم و مدت‌هاست قراردادش نوشته شده و تجهیزاتی را به ایران منتقل کرده‌ایم.»

نخستین بار خرداد ۹۵ علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی از احداث زیرساخت‌های لازم برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار در تأسیسات فردو خبر داده بود. صالحی گفته بود با همکاری کارشناسان روس تغییراتی در ماشین‌های سانتریفیوژهای IR1  ایجاد می‌شود تا بتوانند ایزوتوپ‌های پایدار تولید کنند.

برای احداث ساختمان‌هایی برای سکونت مهندسان روس یک سال زمان تعیین شده بود. اکنون که این ساختمان‌ها آماده شده، مهندسان هم در راه‌اند.

ایزوتوپ‌های پایدار در صنایع غذایی و کشاورزی، ردیابی و اندازه‌گیری حوزه آب‌های زیرزمینی و در پزشکی برای تشخیص و درمان برخی بیماری‌ها و همچنین  در ردیابی‌های صنعتی کابردهایی دارند.

در سال ۹۴ محمود نبویان، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان در دوره قبلی مجلس شورای اسلامی بر سر تأسیسات فردو با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه درگیر شد. نبویان در این درگیری لفظی گفته بود به اصرار رهبر جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات لوزان پافشاری کرده بود که هزار سانتریفیوژ تأسیسات فردو بدون غنی‌سازی اورانیوم باقی بماند. نبویان به کنایه از قول سایر دلواپسان پیشنهاد داده بود که سانتریفیوژها را برای تولید آب‌میوه یا سوهان‌پزی به کار بگیرند.

ببشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • داوود

    کره شمالی هم از این نمایش ها زیاد بازی کرد. صدها فردو در ایران وجود دارد