ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صادرات نفت ایران ۱۶ درصد کاهش یافت

دلار بازهم گران‌تر شد. همزمان با کاهش صدور نفت، انتقال درآمدهای نفتی به ایران با مشکل روبرو شده است. معاون سیاسی وزیر خارجه ایران می‌گوید: امریکا بخش‌هایی از برجام را نقض کرده.

دلار همچنان روند افزایش قیمت را پیش می‌رود، صادرات نفت ایران کاهش چشمگیری داشته و انتقال درآمدهای نفتی به ایران با مشکل روبرو شده است. معاون سیاسی وزیر خارجه ایران می‌گوید: امریکا بخش‌هایی از برجام را «نقض کرده است».

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران

عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه ۱۳ بهمن از کشورهایی آسیایی خواست که با حمایت از برجام مانع ایجاد یک بحران جدی و تشدید بحران‌های جاری در منطقه شوند.

او  در نشست کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی با اشاره به سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا، گفت که او «بخش‌های از توافق برجام را نقض کرده است».

عراقچی بدون بیان جزئیات بیشتر در باره موارد نقض شده توافق هسته‌ای ایران و غرب افزود: «ترامپ بالحنی غیر‌ دیپلماتیک و تهدید‌آمیز خواستار همراهی گروها برای به نابودی کشاندن برجام شده است.»

او از احزاب شرکت‌کننده در بیست و نهمین نشست کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی خواست به برجام توجه ویژه داشته باشند.

تنش سیاسی جمهوری اسلامی و ایالات متحده امریکا از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ افزایش یافته است. ترامپ خواستار بازنگری در توافق هسته‌ای غرب با ایران شده و تهدید کرده است که دور تازه‌ای از تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه ایران را به اجرا خواهد گذاشت.

در همین راستا دولت ایالات متحده امریکا نیز به تعلیق موقت تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران رای داده اما همزمان گروهی از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

کاهش صادرات نفت

افزایش تنش میان ایران و امریکا بر سر برجام، کاهش صادرات نفت ایران را در پی داشته است. به‌گونه‌ای که «اویل‌پرس» از کاهش ۱۶ درصدی صادرات نفت ایران در مقایسه با یک‌سال قبل خبر داده است.

برپایه این گزارش چین به عنوان یکی از مشتریان اصلی نفت ایران، خرید نفت از این کشور را به میزان ۱۷.۲ درصد کاهش داده است. ژاپن و هند نیز به ترتیب ۱۱.۲ و ۶.۲ درصد واردات از ایران را کاهش داده‌اند.

ایران در کنار کاهش صادرات برای دریافت درآمد حاصل از فروش نفت نیز بار دیگر با مشکل روبرو شده است. در حالیکه جمهوری اسلامی پیش از این بر حذف دلار از معاملات تجاری تاکید کرده، اما عدم بازگشت درآمدهای نفتی منابع ارزی ایران را تهدید می‌کند.

در همین رابطه مجتبی موسویان مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت پنجشنبه ۱۲ بهمن از تهاتر نفت و کالا میان ایران و هند خبر داد. او گفت که «واردکنندگان از هند ‌می‌توانند از اعتبارات حاصل از صادرات نفت که در یوکوبانک سپرده شده، استفاده کنند.»

همچنین اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین نیز از افزایش واردات از این کشور خبر داده است. براساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی واردات کالا از چین به نسبت یکسال قبل ۸۹ درصد بیشتر شده است.

چین مرداد امسال حساب بانکی ایرانیان در این کشور را مسدود کرد. در حالیکه عسگراولادی «ناشفاف بودن وضعیت مالیاتی» را علت مسدود شدن حساب بانکی ایرانیان دانسته، یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود که این موضوع به قوانین مربوط به پولشویی مربوط است.

در خبر دیگری در همین رابطه بانک بی پی آی فرانسه هم اعلام کرده است که به واردکنندگان کالاهای فرانسوی به ایران وام خواهد داد.

کسری دلار

مقام‌های دولتی ایران به صورت رسمی تاثیر تهدیدهای امریکا و اعمال تحریم‌های جدید بر وضعیت بازار ارز را انکار می‌کنند. این در حالی است که قیمت دلار طی چند ماه گذشته نزدیک به ۷۰۰ تومان افزایش یافته است.

به‌رغم وعده مسئولان بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار، نرخ برابری این ارز پنجشنبه ۱۲ بهمن بار دیگر به بیش از ۴۷۰۰ تومان رسید. فروشندگان دلار در بازار تهران کاهش توزیع  و افزایش قیمت ارز از سوی بانک مرکزی را دلیل اصلی گرانی دلار دانسته‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز به صورت تلویحی کاهش درآمدهای ارزی را تائید کرده است. او چند روز قبل اجرای طرح یکسان‌سازی نرخ ارز را به «حل مشکلات بانکی برای انتقال ارز» مربوط دانست و گفت که هنوز زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح فراهم نیست.

در پیوند با همین موضوع مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه، احتمال کاهش درآمدهای نفتی دولت در سال آینده را پیش‌بینی کرده و به دولت اجازه داده است که برای جبران کاهش درآمدهای نفتی از صندوق توسعه ملی هزینه کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مرد آزاد

    اقتصاد کشور در حال سقوطه من نمیدونم این آقایون پول 500 تا جنگنده میگ را از کجا می آورند

  • پرویز ثابتی

    واویلا! خبر بدی بود برای حزب الله و سوریه و یمن و فلسطین!