ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«خط فقر در تهران ۴ میلیون تومان است»

حداقل دستمزد کارگران سه تا چهار برابر کمتر از شاخص خط فقر است. یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: کارگران استثمار می‌شوند و حداقل دستمزد هم به آنها داده نمی‌شود.

رایزنی برای تعیین حداقل مزد سال آینده ادامه دارد. یک کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید: خط فقر در تهران ۴ میلیون تومان است.

کارگران طی سال‌های گذشته بارها خواستار تعیین دستمزد بر مبنای سبد معیشت شده‌اند.

خواسته کارگران ایران تعیین دستمزد بر مبنای سبد معیشت است. سبدی که بر اساس برآورد تشکل‌های کارگری حداقل ۲.۵ میلیون تومان هزینه دارد. شورای عالی کار اما همچنان بر تعیین دستمزد بر مبنای نرخ تورم اصرار می‌ورزد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: دستمزد کارگران پلکانی افزایش خواهد یافت.

فتح‌الله بیات رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی جمعه ۱۳ بهمن به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: دستمزد کارگران بیش از ۱۰ روز هزینه‌ها را «جواب نمی‌دهد».

براساس اعلام فعالان کارگرانی حداقل ۸۵ درصد از کارگران در ایران به صورت قرارداد موقت مشغول به کار هستند. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از موقت بودن قرارداد ۹۰ درصد کارگران خبر داده است.

بیات از مقام‌های دولتی و کارفرمایان خواست که با افزایش دستمزد و قدرت خرید کارگران موافقت کنند.

پیش از این برخی از اعضای شورای عالی کار و وزیر کار افزایش دستمزدها بر مبنای سبد معیشت را خارج از توان کارفرمایان و به زیان تولید دانسته‌اند. این در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سهم هزینه دستمزد در تولید را ۷ درصد برآورد کرده است.

استثمار نیروی کار

علی خدایی عضو شورای عالی کار گفته است که سبد معیشت تا ۲۳ بهمن تکمیل و به شورای عالی کار ارائه خواهد شد. او خواست کارگران را تعیین دستمزد بر مبنای این سبد اعلام کرد.

کمیته مزد شورای عالی کار سال گذشته هزینه سبد معیشت یک خانوار چهار نفره را ۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان برآورد کرده بود که ۲.۵ برابر بیشتر از حداقل دستمزد اعلام شده، است.

حسین راغفر کارشناس مسائل اقتصادی اما حداقل هزینه خانوار در شهرهای بزرگ را حداقل ۴ میلیون تومان برآورد کرده است.

او تعیین دستمزد بر مبنای خط فقر ۴ میلیون تومانی را «غیرممکن» دانست اما از دولت حسن روحانی خواست که با بسته‌های حمایتی ویژه به بهبود شرایط زندگی کارگران و کاهش شکاف دستمزد و هزینه کمک کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش از این خط فقر ملی را ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود.

راغفر «سرکوب مزدی چند ساله» را موجب ایجاد فاصله زیاد میان دستمزد‌ و واقعیت‌های زندگی نیروی کار خواند و گفت: در برخی از شهرها «نیروی کار استثمار می‌شود و با دستمزد‌های نازلتر از حداقل تعیین شده کار می‌کند، چرا که اساسا کار نیست و نیروی کار ناگزیر است به دستمزد‌های نازل تن دهد برای اینکه فقط بیکار نباشد».

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری رسمی را نزدیک به ۱۲ درصد اعلام کرده است اما کارشناسان مسائل اقتصادی و اجتماعی نرخ بیکاری واقعی را حداقل دو برابر نرخ بیکاری اعلام شده می‌دانند.

براساس گزارش‌ نهادهای دولتی حداقل یک چهارم خانوارها در ایران فاقد یک فرد شاغل هستند.

دولت حسن روحانی پیش‌بینی کرده است که در سال آینده بیش از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کند. محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه اما پنجشنبه ۱۲ بهمن از ایجاد ۸۷۰ هزار فرصت شغلی در سال بعد خبر داد.

دولت جمهوری اسلامی در حالی از ایجاد حداقل ۸۰۰ هزار فرصت شغلی در سال آینده خبر می‌دهد که کارشناسان و فعالان کارگری آمار مشاغل ایجاد شده در سال‌های گذشته را نیز نادرست می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.