ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اشرف غنی از پاکستان خواست علیه طالبان اقدام کند

در پی سلسله عملیات تروریستی اخیر در کابل، رئیس جمهوری افغانستان از برنامه امنیتی تازه برای پایتخت خبر داد و گفت مرکز گروه طالبان در پاکستان است.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید که مرکز طالبان در پاکستان است. او از برنامه تازه امنیتی برای حفاظت از کابل خبر داد.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان

به‌گزارش رویترز، اشرف غنی روز جمعه دوم فوریه / ۱۳ بهمن، پس از نماز جمعه در کاخ ریاست جمهوری گفت پاکستان باید واضح و عملی، برای از بین بردن طالبان و گروه‌های تروریستیِ دیگر اقدام کند.

غنی گفت: «مرکز طالبان، پاکستان است و اکنون زمان آن فرارسیده که پاکستان تصمیم بگیرد هر چیزی را که به خود روا نمی‌دارد به دیگران نیز روا ندارد.»

رئیس جمهوری افغانستان با بیان این‌که فهرست «گروه‌ها و شبکه‌های هراس‌افکن» که در خاک پاکستان حضور دارند، به این کشور ارائه شده، افزود: «ما منتظر عمل هستیم و حرف‌ها هنوز روی کاغذ است و افغانستان درخواست عمل واضح دارد.»

روز چهارشنبه ۳۱ ژانویه / ۱۱ بهمن، ویس احمد برمک، وزیر کشور و معصوم استانکزی، رئیس امنیت ملی افغانستان به پاکستان سفر کردند و در این سفر شواهد و مدارکی از سازماندهی حملات به افغانستان در خاک پاکستان را به مقامات این کشور ارائه دادند. آن‌ها در دیدار با مقام‌های پاکستانی خواهان اقدامات جدی و عملی پاکستان در مقابله با این گروه‌ها شدند.

معصوم استانکزی روز پنج‌شنبه گفت در این گفت‌وگوها مقام‌های پاکستانی برای نخستین بار پذیرفته‌اند که گروه‌های مهاجم در خاک این کشور حضور دارند.

افغانستان از مدت‌ها پیش پاکستان را متهم می‌کند که به تروریست‌ها پناه می‌دهد و به رهبران طالبان کمک می‌کند، اتهاماتی که از سوی پاکستان رد شده است. پاکستان در مقابل می‌گوید این کشور خود در طول سال‌ها هزاران نفر از شهروندانش را در خشونت‌های گروه‌های ستیزه‌جو از دست داده است.

دو حمله به کابل در روزهای گذشته که منجر به کشته شدن ۱۳۰ نفر و زخمی شدن صدها نفر شد، خشم عمومی در افغانستان را برانگیخت و فشار بر دولت اشرف غنی برای بهبود وضعیت امنیتی کشور را بیشتر کرد. یکی از این حملات به هتل اینترکانتیننتال صورت گرفت و دیگری انفجاری انتحاری در منطقه شلوغ شهر بود. مسئولیت هر دو حمله را طالبان برعهده گرفتند.

مسئولان افغانستان و آمریکا معتقدند که شبکه حقانی، یک گروه شبه‌نظامی وابسته به طالبان که در پاکستان مستقر است، مسئول این کشتار است.

اشرف غنی در این‌باره گفت: «این حملات تنها علیه مردان، زنان و کودکان ما نیست، این حملات علیه ملت افغانستان است و نیازمند یک پاسخ جامع ملی است.»

او همچنین از برنامه امنیتی جدید برای کابل سخن گفت؛ طرحی که به گفته او، قرار است مقام‌های امنیتی آن را روز یکشنبه ۴ فوریه / ۱۵ بهمن ارائه دهند.

هنوز معلوم نیست که چه تدابیر امنیتی برای بهبود وضعیت کابل در نظر گرفته شده است. آخرین طرح امنیتی پس از اقدام تروریستی ماه مه سال گذشته در کابل که منجر به کشته شدن ۱۵۰ نفر شد، به اجرا در آمد. در آن طرح ایجاد پست‌های بیشتر بازرسی در سطح کابل و بازرسی خودروهای سنگین در نظر گرفته شده بود.

اشرف غنی تأکید کرد که امنیت در افغانستان و به‌ویژه در پایتخت را جدی می‌گیرد و با این مهم، برخورد سیاسی نمی‌کند.

غنی گفت در پیوند با حملات اخیر به کابل، ۱۱ نفر بازداشت شده‌اند.

حملات اخیر به کابل زمانی رخ دادند که تنش در منطقه بالا گرفته بود. آمریکا در ژانویه سال جاری اعلام کرد که کمک‌های خود را به پاکستان متوقف می‌کند زیرا این کشور در مقابله با گروه‌های تروریستی جدی عمل نکرده است. پس از آن آمریکا از کشورهای آسیای میانه نیز انتقاد کرد که به اندازه کافی در این زمینه عمل نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.