ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست شورای شهر تهران از مردم: معرفی گذرگاهی به نام مصدق

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران می‌گوید عده‌ای خیابان نفت، زیرگذر خیابان آرش، بزرگراه فتح و بلوار کشاورز برای نامگذاری به نام مصدق را پیشنهاد داده‌اند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در کانال تلگرامش از مردم و رسانه‌ها درخواست کرده یکی از گذرگاه‌های تهران را پیشنهاد دهند که به نام دکتر محمد مصدق، رهبر نهضت ملی صنعت نفت ایران نام‌گذاری شود.

نمایی از خیابان ولی‌عصر تهران که بعد از انقلاب به نام محمد مصدق نامیده شد اما به دلیل ضدیت گروهی از وحانیون متعصب با او، تغییر نام داد

بعد از پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ خیابان و میدان ولیعهد به نام مصدق نامیده شد،اما به دلیل مخالفت مصدق با نواب صفوی و آیت‌الله کاشانی آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی گفته بود «مصدق مسلم نبود.»

جلال‌الدین فارسی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد ملی شماره ۵۹، مورخ ۲۸ فروردین ۱۳۸۵ با اشاره به ضدیت خمینی با دکتر محمد مصدق می‌گوید:

«…در مورد اسم دکتر مصدق و خانم‌شان که وجوهاتشان را در دبیرستان کمال پرداخت می‌کردند، توضیح دادم. امام باز فرمودند که انشاءالله مسلم بوده است. البته من استدلال دیگری هم کردم و امام همان حرف را تکرار کردند.»

چنین بود که نام بزرگ‌ترین خیابان خاورمیانه به خیابان ولی‌عصر تغییر کرد و خیابان و میدان و گذرگاه دیگری هم به نام مصدق نامگذاری نشد. کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران، ری و تجریش ۱۷ دی سال جاری، فقط چند روز بعد از تظاهرات سراسری تصویب کزده است که سرانجام گذرگاهی از گذرگاه‌های پایتخت را به نام مصدق بنامند.

محمد جواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران می‌گوید در نظرخواهی از گروهی از شهروندان تهرانی آن‌ها خیابان نفت، زیرگذر خیابان آرش، بزرگراه فتح و بلوار کشاورز را پیشنهاد داده‌اند که به نام محمد مصدق نام‌گذاری شود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره مصدق گفته است که مهم‌ترین اشتباه او اعتماد به آمریکا بود. حمایت مصدق از آزادی‌های مدنی از جمله آزادی پوشش برای زنان هم یکی دیگر از دلایل ضديت گروهی از معممان شیعه با اوست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    همزمان با درخواست جبهه ملی برای برگزاری میتینگ در سالروز درگذشت مصدق، این فراخوان کمی مشکوک به نظر می رسد. آیا جبهه ملی همانند روزهای پایانی رژیم شاه گزینۀ آخر حاکمان خواهد شد؟ در آن روزها بختیار به عنوان نمایندۀ جبهه ملی از سوی محمدرضا مطرح شد، هرچند دیگر دیر شده بود و جبهه ملی در برابر بختیار که این پست را پذیرفت، او را از عضویت جبهه اخراج کرد. آیا رژیم ایران از ملیگرایی برای کنترل نارضایتی مردم استفاده می کند؟ این مسئله اگرچه می تواند برای مدتی خشم عده ای را کاهش دهد، اما در دراز مدت باعث واکنش خلق های غیرفارس خواهدشد. جبهه ملی و ناسیونالیسم مرکزگرا هیچ حرف تازه ای برای خلق های ایران ندارد و نخواهد داشت.