ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احتمال مرگ دست‌کم ۹۰ پناهجو در آب‌های مدیترانه

بیشتر پناهجویانِ قربانی پاکستانی بودند و تنها سه نفر زنده ماندند. این حادثه در حالی رخ می‌دهد که با توافق‌ بین ایتالیا و گروه‌های مسلح لیبی از شمار پناهجویان عازم اروپا کاسته شده است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت، یکی از آژانس‌های سازمان ملل در امور مهاجران و پناهجویان، اعلام کرد که بر اثر غرق شدن قایق حامل پناهجویان در سواحل لیبی دست‌کم ۹۰ پناهجو که بیشتر آن‌ها را پاکستانی‌ها تشکیل می‌دادند جان خود را از دست داده‌اند.

عکس از آرشیو

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، اولیویا هیدون، سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت، در یک تماس تلفنی از تونس، روز جمعه دوم فوریه / ۱۳ بهمن به رسانه‌های ژنو گفته است که سه نفر از این حادثه جان سالم به‌در برده‌اند. دو نفر از آن‌ها موفق شده‌اند که تا ساحل شنا کنند و یکی از آن‌ها نیز توسط یک ماهیگیر نجات پیدا کرده است.

بازماندگان به امدادگران گفته‌اند که این حادثه در ساعات نخست صبح جمعه در سواحل لیبی رخ داده و پس از آن‌که قایق آن‌ها واژگون شده دست‌کم ۹۰ پناهجو غرق شده‌اند.

اولیویا هیدون گفت: «ما همچنان در انتظار جزئیات این حادثه هستیم.»

به‌گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت، غرق شدن قایق پناهجویان در سواحل زُواره، بندری در شمال باختری لیبی و در ۶۰ کیلومتری مرز تونس رخ داده و ۱۰ جسد در این سواحل پیدا شده که هشت نفر از آن‌ها پاکستانی و دو نفر لیبیایی بودند.

این سازمان از این‌که چند لیبیایی در این قایق بوده‌اند اظهار تعجب می‌کند. جوئل ویلمن، یکی دیگر از سخنگویان سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است که پیش از این با چنین موردی مواجه نشده بودند. او افزود: «شاید قاچاقچیان بوده‌اند.»

منابع خبری یک هفته پیش نیز از کشته شدن ۴۰ پناهجوی دیگر در دریای مدیترانه خبر داده بودند.

بنا به آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت در سال ۲۰۱۷ در مجموع سه هزار و ۱۳۸ پناهجوی پاکستانی پس از آن‌که از دریای مدیترانه عبور کردند خود را به ایتالیا رساندند. به‌نظر می‌رسد که این تعداد رو به افزایش است. در ژانویه سال ۲۰۱۷ تنها ۹ پناهجوی پاکستانی موفق شدند خود را به ایتالیا برسانند در حالی‌که در ماه ژانویه ۲۰۱۸ این تعداد به حدود ۲۴۰ نفر رسیده است.

به‌گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت از سال ۲۰۱۳ تاکنون بیش از ۱۶ هزار پناهجو که قصد آمدن به اروپا را داشتند در دریای مدیترانه مفقود شده‌اند.

از آغاز سال میلادی جاری تا قبل از این آخرین حادثه‌، ۲۴۶ پناهجو در این دریا جان خود را از دست داده‌اند. در ماه ژانویه ۲۰۱۷ این تعداد ۲۵۴ نفر بود.

بسیاری از پناهجویان عازم اروپا از سواحل لیبی حرکت می‌کنند. لیبی پس از سرنگونی حکومت معمر قذافی در اکتبر ۲۰۱۱ همچنان در هرج و مرج به‌سر می‌برد.

در ماه نوامبر ۲۰۱۷ شبکه سی‌ان‌ان مستند تکان‌دهنده‌ای از وضعیت پناهجویان آفریقایی در لیبی به نمایش گذاشت که در آن نشان داده می‌شد چگونه با پناهجویان همچون بردگان رفتار می‌شود و آن‌ها را خرید و فروش می‌کنند. این مستند بازتاب گسترده‌ای یافت و انتقادهای بسیاری را برانگیخت.

از تابستان ۲۰۱۷ که بین ایتالیا و گروه‌های مسلح لیبی توافق بحث‌برانگیزی صورت گرفت، شمار پناهجویانی که از لیبی خود را به ایتالیا رسانده‌اند کاهش یافته است. در نتیجه شمار پناهجویانی که جان خود را در این مسیر از دست داده‌اند نیز کاهش یافته است. این تعداد در سال ۲۰۱۶ بیش از پنج هزار نفر بود که در سال ۲۰۱۷ به حدود ۳۱۰۰ نفر رسید.

دولت‌های عضو اتحادیه اروپا نیز در دو سال گذشته کنترل مرزهای دریایی و زمینی را به منظور کاهش تعداد پناهجویان شدت بخشیده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.